2024-03-19, 11:08
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Här kan vi diskutera ryska valet som pågår mellan 15–17 Mars 2024. Får ingen president majoritet sker det omval 7:e April.

Har Putin låst alla sina politiska motståndare? Det brukar släppas undersökningar innan omröstning. Vem leder?

Jag måste undra om det här är en trolltråd där TS antingen själv eller genom att förlita sig på de kända rysstrollen vill ge sken av att det faktiskt var ett val och att det kunde slutat på annat sätt än det gjored. Eller om det var sarkasm?
Citera
2024-03-19, 11:36
Avstängd
Kedoxs avatar
Alltså. Även om jag inte tror Putin skulle släppa makten OM han hade förlorat så är det inte helt omöjligt att han också vann fullt legitimt.
Hur väst ser på Ryssland skiter nämnligen ryssarna i och Putin har ett rätt starkt folkligt stöd då de tycker han är en fast hand som fått ordning på diverse besvärligheter. I deras ögon är han en stark ledare som inte mjäkar sig.
Såklart inte hos alla men tillräckligt många för att han ska vara populär nog att vinna val utan fusk.
Citera
2024-03-19, 12:12
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Putin vinner, han är en stabil ledare och han har varit med i bilden nästan under hela min uppväxt. Det skulle vara absurt om han försvann.

Jamen grattis då. 6 år till med bajsväskan.
Citera
2024-03-19, 12:31
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Alltså. Även om jag inte tror Putin skulle släppa makten OM han hade förlorat så är det inte helt omöjligt att han också vann fullt legitimt.
Hur väst ser på Ryssland skiter nämnligen ryssarna i och Putin har ett rätt starkt folkligt stöd då de tycker han är en fast hand som fått ordning på diverse besvärligheter. I deras ögon är han en stark ledare som inte mjäkar sig.
Såklart inte hos alla men tillräckligt många för att han ska vara populär nog att vinna val utan fusk.

Hur menar du? Det är ju ett fullkomligt absurt resonemang.
Citera
2024-03-19, 12:46
Avstängd
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Hur menar du? Det är ju ett fullkomligt absurt resonemang.

Nej.
Min poäng är att jag är övertygad att han skulle fuskat och suttit kvar vid en valförlust och det fanns säkert en plan B för det. Men jag tror inte den behövdes då han drog tillräckligt med röster utan att ge "extra" incitament.
Citera
2024-03-19, 12:51
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Det är i princip helt omöjligt. Det har förekommit riktigt stora majoriteter för en enskild kandidat i demokratiska stater flera gånger genom historien. Den tydligaste torde ha varit när Richard Nixon vann en brakvinst över George McGovern i det amerikanska presidentvalet 1972, men det har aldrig handlat om i närheten av den procentandel som Putin ska ha fått, och definitivt inte i 25 år på raken...

"The 1972 United States presidential election was the 47th quadrennial presidential election held on Tuesday, November 7, 1972. Incumbent Republican president Richard Nixon defeated Democratic U.S. senator George McGovern in a landslide victory. With 60.7% of the popular vote, Richard Nixon won the largest share of the popular vote for the Republican Party in any presidential elections."

Om man har ett demokratiskt system utan systematiskt fusk, hot, våld och mord av kandidater och statlig bias för en särskild kandidat där det finns mer än en reell kandidat, så är det mer eller mindre fullständigt omöjligt att en av kandidaterna skulle ha närmare 90% av rösterna.

Citat:

Ja, han skulle nog kunna vinna ett val legitimt också, men inte med de siffrorna han regelbundet får.
Citera
2024-03-19, 12:53
Avstängd
Kedoxs avatar
Hur är det med Putins lilla knähund Kadyrov förresten? Sitter han fortfarande tryggt och styr sitt lilla muslimhål som han får hålla på nåder så länge han slickar Putins arsle rent
Ryssarna slaktade halva Dagestan/Tjejenien men Kadyrov föll in i ledet för att få en liten gnutta makt.
Citera
2024-03-19, 13:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
"The 1972 United States presidential election was the 47th quadrennial presidential election held on Tuesday, November 7, 1972. Incumbent Republican president Richard Nixon defeated Democratic U.S. senator George McGovern in a landslide victory. With 60.7% of the popular vote, Richard Nixon won the largest share of the popular vote for the Republican Party in any presidential elections."
Jag vill bara tillägga att "turnout" för detta presidentval endast var 56.6%. Det betyder i runda släng att Nixon endast fick ca 33% av rösterna av USA's samtliga väljare.

Valet i Ryssland hade ett valdeltagande på 77%. Detta betyder att nästan 90% av rösterna är ännu mer osannolikt.

Som sidnot vill jag också slänga in att många tror att hälften av USA's befolkning stödjer Trump. Tittar man på valdeltagandet i deras senaste val så har Trump ungefär 30% av rösterna, Biden 30% av rösterna och 40% skiter i att rösta. Lågt valdeltagande har en enorm effekt i en demokrati.
Citera
2024-03-19, 13:19
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Nej.
Min poäng är att jag är övertygad att han skulle fuskat och suttit kvar vid en valförlust och det fanns säkert en plan B för det. Men jag tror inte den behövdes då han drog tillräckligt med röster utan att ge "extra" incitament.

Hela valet; grundlagen, medierna, oppositionen, samhället, lönesystemet, anställningsmöjligheterna, karriärmöjligheterna, kreditmöjligheterna, sociala skyddet, sjukvården, pensionerna, precis allt är ju skruvat för att han skall vinna. Och har varit så under 20år. Dessutom nyttjar han ett system som har ytterligare 100år på nacken. Och så menar du att det på något som helst sätt är relevant hur folk röstade?

Kom igen.
Citera
2024-03-19, 13:26
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vill bara tillägga att "turnout" för detta presidentval endast var 56.6%. Det betyder i runda släng att Nixon endast fick ca 33% av rösterna av USA's samtliga väljare.

Valet i Ryssland hade ett valdeltagande på 77%. Detta betyder att nästan 90% av rösterna är ännu mer osannolikt.

Som sidnot vill jag också slänga in att många tror att hälften av USA's befolkning stödjer Trump. Tittar man på valdeltagandet i deras senaste val så har Trump ungefär 30% av rösterna, Biden 30% av rösterna och 40% skiter i att rösta. Lågt valdeltagande har en enorm effekt i en demokrati.

Precis så. Det är oxå det här som ligger till grunden för Trumps lögn om valfusk. Trump insåg att det fanns en stark diskrepans mellan hur röstningarna framställdes och hur det faktiskt såg ut, oklart om han själv hade fattat när han först formulerade tankarna långt innan han faktiskt förlorade (han är slug och har fingertoppskänsla, det får man ge honom) hur som helst kunde han nyttja det till sin fördel.

Det blir lite som att om de som röstar gör sig mera hörda så räknas deras röst för mer... vilket ju inte är fallet i verkligheten. Men Trumpsters skriker högst, helt klart. Biden-väljarna består ju idag till stor del av folk som knyter handen i fickan och röstar på honom i brist på något bättre. De som röstar på Trump verkar ju till stor del verkligen vara övertygade om hans förträfflighet.
Citera
2024-03-19, 13:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Jag är i princip helt enig i detta, min poäng var väl egentligen bara att det i princip är ohört att en kandidat i ett val som gått riktigt till och i en fungerande demokrati har närmare 90% av rösterna. Det är enbart i länder som Kuba, Nordkorea, Ryssland m.fl. sådant sker.
Citera
2024-03-19, 13:51
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är i princip helt enig i detta, min poäng var väl egentligen bara att det i princip är ohört att en kandidat i ett val som gått riktigt till och i en fungerande demokrati har närmare 90% av rösterna. Det är enbart i länder som Kuba, Nordkorea, Ryssland m.fl. sådant sker.

Förutom att det inte sker där heller... Det är ju liksom inget "val" om man inte kan "välja"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in