2024-03-18, 21:33
Medlem
AttCzas avatar
Chefen sa också att jag kan ha en facklig representant med mig om jag vill.
Citera
2024-03-18, 21:39
Medlem
El-gigantes avatar
rekturn vill suga dig
Citera
2024-03-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Rektorn sa i förra samtalet att jag ska följa de andra mellanstadielärarnas planering och råd. Det gör jag mer och mer.

vad gäller bemötandet av elever är det så att jag inte riktigt fungerar i en klass, men jag fungerar bättre i de två andra klasser jag har.

Vad gäller bemötandet av kollegor tycker jag att det fungerar. Visst har vi olika synpunkter ibland men vi kan samarbeta.

räkna med något inom det jag fetade, du skulle tagit till dig kollegors planering och råd som de var skrivna i sten, hur kunde du missa det? "har tagit till mig deras råd mer och mer" sedan när, tycker mig mellan raderna läsa att du har åsikter på hur saker ska vara, kan det vara så?
hur som helst, finns flera lärarjobb än lärare, så va lite smartare på nästa jobb
Citera
2024-03-18, 21:53
Medlem
Timoteuss avatar
Hej igen, det låter bra att du har en till person med dig. Den personen kan gärna ta anteckningar.
Det är alltid bra att ha på pränt vad som egentligen sades.

Att byta från hög- till mellanstadiet låter ganska tufft. Då går man från iallafall halvvuxna elever till sådana som knappt kan läsa i vissa fall. Jag menar, en försigkommen niondeklassare kan ta hand om sig själv, ha ett jobb, förstå filosofi och klarar av att lägga band på sig i en argumentation. En sent utvecklad fjärdeklassare har kanske aldrig åkt buss utan föräldrar, kan inte använda en spis eller diskmaskin och har kanske aldrig sovit någon annan stans än hemma. Har kanske aldrig hemma behövt kompromissa, dela eller vänta på sin tur.

Har själv arbetat med undervisning och det krävs ju att man känner sin målgrupp väl innan man blir varm i kläderna och kan vara sig själv, men också både att kunna vara lagom sträng respektive improvisera och bli mer lekfull vid behov.

Som ny mellanstadielärare kanske du är i en fas där du ännu inte har den rätta tonträffen än i kommunikationen med eleverna?
Citera
2024-03-18, 21:54
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
räkna med något inom det jag fetade, du skulle tagit till dig kollegors planering och råd som de var skrivna i sten, hur kunde du missa det? "har tagit till mig deras råd mer och mer" sedan när, tycker mig mellan raderna läsa att du har åsikter på hur saker ska vara, kan det vara så?
hur som helst, finns flera lärarjobb än lärare, så va lite smartare på nästa jobb

Eftersom jag har jobbat som högstadielärare är jag van att undervisa på ett annat sätt än vad som är vanligt i mellanstadiet. Det går tyvärr inte så fort att ändra på det. Jag har trots allt jobbat 2,5 år som högstadielärare.
Citera
2024-03-18, 21:56
Medlem
Citat:
Det är också värt att tillägga att tanken var att omplacera mig tills vårterminen är över. Det sa min rektor som omplacerade mig förra året.

TS, jag vill inte vara otrevlig men har du någon diagnos?! Hur funkar det sociala samspelet på din nuvarande plats?!
Citera
2024-03-18, 21:57
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej igen, det låter bra att du har en till person med dig. Den personen kan gärna ta anteckningar.
Det är alltid bra att ha på pränt vad som egentligen sades.

Att byta från hög- till mellanstadiet låter ganska tufft. Då går man från iallafall halvvuxna elever till sådana som knappt kan läsa i vissa fall. Jag menar, en försigkommen niondeklassare kan ta hand om sig själv, ha ett jobb, förstå filosofi och klarar av att lägga band på sig i en argumentation. En sent utvecklad fjärdeklassare har kanske aldrig åkt buss utan föräldrar, kan inte använda en spis eller diskmaskin och har kanske aldrig sovit någon annan stans än hemma. Har kanske aldrig hemma behövt kompromissa, dela eller vänta på sin tur.

Har själv arbetat med undervisning och det krävs ju att man känner sin målgrupp väl innan man blir varm i kläderna och kan vara sig själv, men också både att kunna vara lagom sträng respektive improvisera och bli mer lekfull vid behov.

Som ny mellanstadielärare kanske du är i en fas där du ännu inte har den rätta tonträffen än i kommunikationen med eleverna?

Jag fungerar i en klass men inte i en annan. Tyvärr. Jag kan vara mig själv när jag är med elever som i går i klassen där jag trivs bättre. Där behöver jag inte höja rösten, de lyssnar mer på mig medan den andra klassen struntar i mig.
Citera
2024-03-18, 21:59
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
TS, jag vill inte vara otrevlig men har du någon diagnos?! Hur funkar det sociala samspelet på din nuvarande plats?!

Vilken diagnos tänker du på?

Ibland tycker vi olika, men förutom en incident har det inte lett till konflikter. Det finns kollegor som jag kommer bättre överens med och det finns de som jag kommer sämre överens med. Detsamma gäller elever.

Det sociala samspelet har generellt fungerat på ett bra sätt i min förra skola.
Citera
2024-03-18, 22:00
Medlem
Citat:
Eftersom jag har jobbat som högstadielärare är jag van att undervisa på ett annat sätt än vad som är vanligt i mellanstadiet. Det går tyvärr inte så fort att ändra på det. Jag har trots allt jobbat 2,5 år som högstadielärare.

bered dig på att gå i försvar.
Hur skulle du säga att du lyssnat på kollegorna, och de mellanstadie elever du skickat vidare till högstadiet har de haft kunskaper som ansetts som tillbörliga,
om du kört ditt eget race kan du vara utsatt för vuxenmobbning
Citera
2024-03-18, 22:02
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
bered dig på att gå i försvar.
Hur skulle du säga att du lyssnat på kollegorna, och de mellanstadie elever du skickat vidare till högstadiet har de haft kunskaper som ansetts som tillbörliga,
om du kört ditt eget race kan du vara utsatt för vuxenmobbning

Ibland har jag kört mitt eget race. Sedan är det vanligt att jag och mina kollegor som har samma ämne undervisar om samma sak även om vi använder olika uppgifter och sätt att undervisa.
Citera
2024-03-18, 22:03
Medlem
Citat:
Jag fungerar i en klass men inte i en annan. Tyvärr. Jag kan vara mig själv när jag är med elever som i går i klassen där jag trivs bättre. Där behöver jag inte höja rösten, de lyssnar mer på mig medan den andra klassen struntar i mig.

Vara dig själv?? man är en auktoritet i läraryrket, tror du försöker vara omtyckt funkar inte i grundskolan anser jag, men kan ha fel.
Citera
2024-03-18, 22:05
Medlem
Citat:

Du måste göra dig populär, vara personlig (berätta om dina husdjur osv) och ha lite kul med de besvärliga mellanstadiebarnen. Skapa relationer. Tycker de om dig, så kommer de att lyssna på dig och lugna ner sig. Var därutöver trygg och stabil, lite som en förälder. Och det är väl ingen fara med att höja rösten mellan varven. Hoppas att mötet går bra, jag tror på dig 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in