Citat:
Ursprungligen postat av
troopsign
Jag var medveten om att ESG existerade i hllbarhetsfonder men att de ven snker deras indexfonder var jag inte medveten om. Av naturliga skl s planerar jag drfr att slja mina Avanza-fonder.
S nu r frgan: vilka indexfonder r riktiga indexfonder?
Du mste naturligtvis alltid kontrollera vilket index en fond fljer och hur det indexet r uppbyggt (r det marknadsviktat, eller r det likaviktat eller viktat p ngot annat stt, hur mnga bolag har indexet med, vad baseras urvalet av bolag p, utesluter indexet ngra bolag pga ESG eller andra skl etc.). De flesta fondbolag har bde ESG och icke-ESG-fonder och det inkluderar ven Avanza (Avanza Global och Avanza Zero r t.ex. icke-ESG).
Det finns sedan en hel bunt olika indexleverantrer (FTSE Russell, Morningstar, MSCI, S&P, Solactive, STOXX mfl.) som tillsammans frmodligen har tusentals olika index s det r inte s att det bara finns ett USA-index som alla USA-fonder fljer ven om det r "icke-ESG-indexfonder".
Vad det gller Avanza USA s fljer den ett vldigt smalt index frn MSCI med bara 125 bolag. Jag skrev lite mer om det hromdan i
(FB) Avanza startar ny fond - Avanza USA.