2024-03-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Nej.

Zoetis, Chubb, Becton, Progressive, IDEX, Welltower, Elevance Health, Marsh & McLennan Companies...

Vilken jvla CP-fond. Vem kper den hr skiten?
Tror du att det bara finns ett enda index fr USA? Avanza USA r matarfond fr luxemburgbaserade Amundi Index MSCI USA SRI PAB.
Citera
2024-03-18, 19:48
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Tror du att det bara finns ett enda index fr USA? Avanza USA r matarfond fr luxemburgbaserade Amundi Index MSCI USA SRI PAB.

Visa en enda indexond som har de skitbolagen som jag rknat upp finns i den hr fonden.
Citera
2024-03-18, 19:50
Medlem
Citat:
Visa en enda indexond som har de skitbolagen som jag rknat upp finns i den hr fonden.
r du blind? Jag gav dig exakt namn p en indexfond som ger de innehaven. Alla Avanzas indexfonder r matarfonder, Avanza tar inga egna beslut.
Citera
2024-03-18, 19:53
Medlem
"Delfondens ml r att flja utvecklingen fr MSCI USA SRI 5% Issuer Capped Index.."
"..MSCI USA SRI 5% Issuer Capped Index r ett aktieindex, som r representativt fr ledande vrdepapper som handlas p den amerikanska marknaden. Indexet ger exponering mot fretag som har hg ranking vad gller milj, sociala frgor och bolagsstyrning (ESG) och utesluter fretag som arbetar med krnkraft, tobak, alkohol, spel, militrvapen, civila eldvapen, genetiskt modifierade organismer och vuxenunderhllning."

Som sagt, kolla vad fr index du faktiskt kper. Hr har du kpt ett ESG-fokuserat index. S det var det du fick.
Citera
2024-03-18, 19:56
Medlem
OtherBarrys avatar
Vill du ha en riktig indexfond i Sverige fr du kolla p ETF:er. T.ex Vanguards VGWL.
Citera
2024-03-18, 19:56
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
r du blind? Jag gav dig exakt namn p en indexfond som ger de innehaven. Alla Avanzas indexfonder r matarfonder, Avanza tar inga egna beslut.

r du blind din nolla? Visa EN annan indexfond med de skitbolagen.

Citat:
Avanza USA - Varning! - ESG Gone Crazy? - Vldigt konstig sammansttning, jag tror mnga sparare skulle bli frvnade om de tittar p innehaven!

Har de formella ESG-parametrarna skruvats upp till MAX hr fr att skapa detta missfoster?

Informerar Avanza p ett tydligt stt sina investerare om vad detta r fr typ av produkt? Absolut inte sger jag!

https://rikatillsammans.se/forum/t/a...rfor-det/31747
Citera
2024-03-18, 19:58
Medlem
Citat:
r du blind din nolla? Visa EN annan indexfond med de skitbolagen.

https://rikatillsammans.se/forum/t/a...rfor-det/31747
Personangrepp? Moget.

Du bad om en indexfond, s det var det du fick. Du skrev inte en annan indexfond.

Oavsett spelar det ingen roll, TS hade noll koll och kpte ett ESG-tungt index och sen gnllde att fonden var fr ESG-fokuserad.
Citera
2024-03-18, 20:03
Medlem
Varfr vill ngon ens kpa Avanzas indexfonder till att brja med? Utdelningen skattas med 30% d Luxemburg inte har dubbelbeskattningsavtal med USA som Sverige har, s indexfonder reggade i Sverige presterar bttre ven om de har lite hgre avgift.
Citera
2024-03-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troopsign
Jag var medveten om att ESG existerade i hllbarhetsfonder men att de ven snker deras indexfonder var jag inte medveten om. Av naturliga skl s planerar jag drfr att slja mina Avanza-fonder.

S nu r frgan: vilka indexfonder r riktiga indexfonder?
Du mste naturligtvis alltid kontrollera vilket index en fond fljer och hur det indexet r uppbyggt (r det marknadsviktat, eller r det likaviktat eller viktat p ngot annat stt, hur mnga bolag har indexet med, vad baseras urvalet av bolag p, utesluter indexet ngra bolag pga ESG eller andra skl etc.). De flesta fondbolag har bde ESG och icke-ESG-fonder och det inkluderar ven Avanza (Avanza Global och Avanza Zero r t.ex. icke-ESG).

Det finns sedan en hel bunt olika indexleverantrer (FTSE Russell, Morningstar, MSCI, S&P, Solactive, STOXX mfl.) som tillsammans frmodligen har tusentals olika index s det r inte s att det bara finns ett USA-index som alla USA-fonder fljer ven om det r "icke-ESG-indexfonder".

Vad det gller Avanza USA s fljer den ett vldigt smalt index frn MSCI med bara 125 bolag. Jag skrev lite mer om det hromdan i (FB) Avanza startar ny fond - Avanza USA.
Citera
2024-03-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
De flesta fondbolag har bde ESG och icke-ESG-fonder och det inkluderar ven Avanza (Avanza Global och Avanza Zero r t.ex. icke-ESG).
Ehm, kunde vi inte precis konstatera att Avanza Global r supertungt mot ESG? Allts definitivt inte "icke-ESG".

Edit: ignorera ovan, jag r tydligen lite blind ibland. Av ngon anledning blev Global till USA i mitt huvud.
Senast redigerad av ChiLLon 2024-03-18 kl. 20:19.
Citera
2024-03-18, 20:27
Medlem
Raytheons avatar
Sjlvklart frvntar sig ALLA som kper Avanza USA att de blir exponerade mot de strsta amerikanska bolagen. INGEN frvntar sig att kpa in sig i ett svinsmalt extremistindex som ingen annan fond fljer. Men man fr skylla sig sklv d man ser innehaven. Om man aldrig har hrt talas om de flesta bolagen s br man frst att ngot r fel.
Citera
2024-03-18, 20:32
Medlem
Citat:
Sjlvklart frvntar sig ALLA som kper Avanza USA att de blir exponerade mot de strsta amerikanska bolagen. INGEN frvntar sig att kpa in sig i ett svinsmalt extremistindex som ingen annan fond fljer. Men man fr skylla sig sklv d man ser innehaven. Om man aldrig har hrt talas om de flesta bolagen s br man frst att ngot r fel.
Det r just det som r problemet, okunskap. Fonder har blivit s avdramatiserade och normaliserade att medelsvensson tror att allt fungerar likadant och bara plockar fonder p mf och tror att det blir bra s. De flesta vet inte ens om att avanza tar ut 0,25% i avgift varje gng du kper eller sljer en fond listad i annan valuta n SEK. Okunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in