2024-03-18, 19:01
Medlem
En trend på senare år har varit ESG - Environment, Social, Governance - d.v.s. ett subjektivt hållbarhetsindex baserat på politisk aktivism som fått fondbolag att sälja av lönsamma bolag. På tapeten just nu är Avanzas USA-fond där man sålde av Nvidia i somras med konsekvensen att konkurrenters indexfonder fått dubbelt så hög avkastning.

Dagens industri konstaterar:

"Att rata ett så indextungt bolag som Nvidia är, som Di:s kommentator Jonathan Axelsson påtalade, ”som att försöka följa ett Köpenhamnsindex men välja bort Novo Nordisk”. Det får konsekvenser för spararna. Av respekt för dem måste Avanza kunna förklara och ta ansvar för sitt tokiga beslut."

Avanza själva verkar helt sakna självkritik i sitt försvar:

"För många fondsparare handlar det nödvändigtvis inte om att maximera avkastning. Tvärtom så vill de med sina pengar påverka den hållbara utvecklingen och är då beredda att avstå viss avkastning."

Själv känner jag mig något förbannad. Baserad på den data jag sett så har jag tagit det aktiva beslutet att passivt månadsspara i indexfonder. Att då Avanza på eget bevåg väljer att avstå avkastning för att bolagen ska vara i linje med veckans trend går helt emot detta upplägg och mitt beslut.

Jag var medveten om att ESG existerade i hållbarhetsfonder men att de även sänker deras indexfonder var jag inte medveten om. Av naturliga skäl så planerar jag därför att sälja mina Avanza-fonder.

Så nu är frågan: vilka indexfonder är riktiga indexfonder?
Citera
2024-03-18, 19:05
Medlem
Sam.Boyds avatar
Lösningen är att ta reda på vilka dessa ikke politiskt o klimatanpassade bolag är.

Skaffa ett ISK o köp aktierna till ett bra pris.
Citera
2024-03-18, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troopsign
Frågan är fel ställd. Den ska lyda:

När blir en ESG-indexfond mer lönsam än en traditionell indexfond?

Svaret på den frågan är att det blir den långt innan du har tänkt att ta ut pengarna. Du kan nämligen inte tillämpa nutiden som värdemätare för en så pass långsiktig sparhorisont.

Dina beslut ska inte vara politiskt motiverade, utan ekonomiska. Läs mer via artikeln nedan.

https://www.morningstar.se/se/news/236682/tufft-2022-f%C3%B6r-esg-fonder-men-de-forts%C3%A4tter-prestera-p%C3%A5-l%C3%A4ngre-sikt.aspx

PS. Annars är LF Global bred, jag sparar i den.
Citera
2024-03-18, 19:18
Medlem
Raytheons avatar
Du ser ju de största innehaven i fonden. Ditt fel.
Citera
2024-03-18, 19:34
Medlem
En intressant indexfonddiskussion om ESG förs här:

https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-hittar-man-rena-esg-fria-indexfonder/58892/25
Citera
2024-03-18, 19:34
Medlem
Vansterpartiets avatar
Kolla igenom fondens innehav/jämförelseindex och leta efter "kontroversiella" bolag så som olja, tobak och betting. Inte alls självklart, t.ex. är det många USA-fonder som exkluderar Tesla. Äger själv DNB USA.
Citera
2024-03-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Du ser ju de största innehaven i fonden. Ditt fel.

Halva poängen med indexfonderna är att få passivt sparande. Ska jag varje vecka sitta och kryssa av fondens innehav mot börsen så kan jag lika gärna köpa aktierna själv.
Citera
2024-03-18, 19:39
Medlem
Citat:
En trend på senare år har varit ESG - Environment, Social, Governance - d.v.s. ett subjektivt hållbarhetsindex baserat på politisk aktivism som fått fondbolag att sälja av lönsamma bolag. På tapeten just nu är Avanzas USA-fond där man sålde av Nvidia i somras med konsekvensen att konkurrenters indexfonder fått dubbelt så hög avkastning.

Dagens industri konstaterar:

"Att rata ett så indextungt bolag som Nvidia är, som Di:s kommentator Jonathan Axelsson påtalade, ”som att försöka följa ett Köpenhamnsindex men välja bort Novo Nordisk”. Det får konsekvenser för spararna. Av respekt för dem måste Avanza kunna förklara och ta ansvar för sitt tokiga beslut."

Avanza själva verkar helt sakna självkritik i sitt försvar:

"För många fondsparare handlar det nödvändigtvis inte om att maximera avkastning. Tvärtom så vill de med sina pengar påverka den hållbara utvecklingen och är då beredda att avstå viss avkastning."

Själv känner jag mig något förbannad. Baserad på den data jag sett så har jag tagit det aktiva beslutet att passivt månadsspara i indexfonder. Att då Avanza på eget bevåg väljer att avstå avkastning för att bolagen ska vara i linje med veckans trend går helt emot detta upplägg och mitt beslut.

Jag var medveten om att ESG existerade i hållbarhetsfonder men att de även sänker deras indexfonder var jag inte medveten om. Av naturliga skäl så planerar jag därför att sälja mina Avanza-fonder.

Du kommer inte undan viss gallring för ESG, inte ens i indexfonder. Det har blivit alldeles för enkelt att klassa en fond som Artikel 8 (ljusgrön), vilket innebär att fonden främjar hållbarhet och därmed inte aktivt motverkar, att till och med indexfonder väljer att gå över.
Citera
2024-03-18, 19:40
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Halva poängen med indexfonderna är att få passivt sparande. Ska jag varje vecka sitta och kryssa av fondens innehav mot börsen så kan jag lika gärna köpa aktierna själv.

Det är inte en indexfond. Kolla innehaven. Danaher, Prologis, Intuit är inte bland de tio största amerikanska bolagen.
Citera
2024-03-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Det är inte en indexfond. Kolla innehaven. Danaher, Prologis, Intuit är inte bland de tio största amerikanska bolagen.
Avanza USA är en indexfond.
Citera
2024-03-18, 19:44
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Avanza USA är en indexfond.

Nej.

Zoetis, Chubb, Becton, Progressive, IDEX, Welltower, Elevance Health, Marsh & McLennan Companies...

Vilken jävla CP-fond. Vem köper den här skiten?
Citera
2024-03-18, 19:45
Medlem
Det många inte inser är att det finns extremt många olika typer av index. Du kan inte bara plocka en indexfond på måfå utan att säkerställa att du väljer den som speglar det index du vill ha. Länsförsäkringar USA index äger fortfarande Nvidia och är en ljusgrön fond.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in