Citat:
Ursprungligen postat av
troopsign
Jag var medveten om att ESG existerade i hållbarhetsfonder men att de även sänker deras indexfonder var jag inte medveten om. Av naturliga skäl så planerar jag därför att sälja mina Avanza-fonder.
Så nu är frågan: vilka indexfonder är riktiga indexfonder?
Du måste naturligtvis alltid kontrollera vilket index en fond följer och hur det indexet är uppbyggt (är det marknadsviktat, eller är det likaviktat eller viktat på något annat sätt, hur många bolag har indexet med, vad baseras urvalet av bolag på, utesluter indexet några bolag pga ESG eller andra skäl etc.). De flesta fondbolag har både ESG och icke-ESG-fonder och det inkluderar även Avanza (Avanza Global och Avanza Zero är t.ex. icke-ESG).
Det finns sedan en hel bunt olika indexleverantörer (FTSE Russell, Morningstar, MSCI, S&P, Solactive, STOXX mfl.) som tillsammans förmodligen har tusentals olika index så det är inte så att det bara finns ett USA-index som alla USA-fonder följer även om det är "icke-ESG-indexfonder".
Vad det gäller Avanza USA så följer den ett väldigt smalt index från MSCI med bara 125 bolag. Jag skrev lite mer om det häromdan i
(FB) Avanza startar ny fond - Avanza USA.