2024-03-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Nej.

Zoetis, Chubb, Becton, Progressive, IDEX, Welltower, Elevance Health, Marsh & McLennan Companies...

Vilken jävla CP-fond. Vem köper den här skiten?
Tror du att det bara finns ett enda index för USA? Avanza USA är matarfond för luxemburgbaserade Amundi Index MSCI USA SRI PAB.
Citera
2024-03-18, 19:48
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Tror du att det bara finns ett enda index för USA? Avanza USA är matarfond för luxemburgbaserade Amundi Index MSCI USA SRI PAB.

Visa en enda indexond som har de skitbolagen som jag räknat upp finns i den här fonden.
Citera
2024-03-18, 19:50
Medlem
Citat:
Visa en enda indexond som har de skitbolagen som jag räknat upp finns i den här fonden.
Är du blind? Jag gav dig exakt namn på en indexfond som äger de innehaven. Alla Avanzas indexfonder är matarfonder, Avanza tar inga egna beslut.
Citera
2024-03-18, 19:53
Medlem
"Delfondens mål är att följa utvecklingen för MSCI USA SRI 5% Issuer Capped Index.."
"..MSCI USA SRI 5% Issuer Capped Index är ett aktieindex, som är representativt för ledande värdepapper som handlas på den amerikanska marknaden. Indexet ger exponering mot företag som har hög ranking vad gäller miljö, sociala frågor och bolagsstyrning (ESG) och utesluter företag som arbetar med kärnkraft, tobak, alkohol, spel, militärvapen, civila eldvapen, genetiskt modifierade organismer och vuxenunderhållning."

Som sagt, kolla vad för index du faktiskt köper. Här har du köpt ett ESG-fokuserat index. Så det var det du fick.
Citera
2024-03-18, 19:56
Medlem
OtherBarrys avatar
Vill du ha en riktig indexfond i Sverige får du kolla på ETF:er. T.ex Vanguards VGWL.
Citera
2024-03-18, 19:56
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Är du blind? Jag gav dig exakt namn på en indexfond som äger de innehaven. Alla Avanzas indexfonder är matarfonder, Avanza tar inga egna beslut.

Är du blind din nolla? Visa EN annan indexfond med de skitbolagen.

Citat:
Avanza USA - Varning! - ESG Gone Crazy? - Väldigt konstig sammansättning, jag tror många sparare skulle bli förvånade om de tittar på innehaven!

Har de formella ESG-parametrarna skruvats upp till MAX här för att skapa detta missfoster?

Informerar Avanza på ett tydligt sätt sina investerare om vad detta är för typ av produkt? Absolut inte säger jag!

https://rikatillsammans.se/forum/t/avanza-usa-varning-esg-gone-crazy-valdigt-konstig-sammansattning-jag-tror-manga-sparare-skulle-bli-f orvanade-om-de-tittar-pa-innehaven-nar-nagon-sager-esg-skall-du-fraga-varfor-det/31747
Citera
2024-03-18, 19:58
Medlem
Citat:
Är du blind din nolla? Visa EN annan indexfond med de skitbolagen.

https://rikatillsammans.se/forum/t/avanza-usa-varning-esg-gone-crazy-valdigt-konstig-sammansattning-jag-tror-manga-sparare-skulle-bli-f orvanade-om-de-tittar-pa-innehaven-nar-nagon-sager-esg-skall-du-fraga-varfor-det/31747
Personangrepp? Moget.

Du bad om en indexfond, så det var det du fick. Du skrev inte en annan indexfond.

Oavsett spelar det ingen roll, TS hade noll koll och köpte ett ESG-tungt index och sen gnällde att fonden var för ESG-fokuserad.
Citera
2024-03-18, 20:03
Medlem
Varför vill någon ens köpa Avanzas indexfonder till att börja med? Utdelningen skattas med 30% då Luxemburg inte har dubbelbeskattningsavtal med USA som Sverige har, så indexfonder reggade i Sverige presterar bättre även om de har lite högre avgift.
Citera
2024-03-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troopsign
Jag var medveten om att ESG existerade i hållbarhetsfonder men att de även sänker deras indexfonder var jag inte medveten om. Av naturliga skäl så planerar jag därför att sälja mina Avanza-fonder.

Så nu är frågan: vilka indexfonder är riktiga indexfonder?
Du måste naturligtvis alltid kontrollera vilket index en fond följer och hur det indexet är uppbyggt (är det marknadsviktat, eller är det likaviktat eller viktat på något annat sätt, hur många bolag har indexet med, vad baseras urvalet av bolag på, utesluter indexet några bolag pga ESG eller andra skäl etc.). De flesta fondbolag har både ESG och icke-ESG-fonder och det inkluderar även Avanza (Avanza Global och Avanza Zero är t.ex. icke-ESG).

Det finns sedan en hel bunt olika indexleverantörer (FTSE Russell, Morningstar, MSCI, S&P, Solactive, STOXX mfl.) som tillsammans förmodligen har tusentals olika index så det är inte så att det bara finns ett USA-index som alla USA-fonder följer även om det är "icke-ESG-indexfonder".

Vad det gäller Avanza USA så följer den ett väldigt smalt index från MSCI med bara 125 bolag. Jag skrev lite mer om det häromdan i (FB) Avanza startar ny fond - Avanza USA.
Citera
2024-03-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
De flesta fondbolag har både ESG och icke-ESG-fonder och det inkluderar även Avanza (Avanza Global och Avanza Zero är t.ex. icke-ESG).
Ehm, kunde vi inte precis konstatera att Avanza Global är supertungt mot ESG? Alltså definitivt inte "icke-ESG".

Edit: ignorera ovan, jag är tydligen lite blind ibland. Av någon anledning blev Global till USA i mitt huvud.
Senast redigerad av ChiLLon 2024-03-18 kl. 20:19.
Citera
2024-03-18, 20:27
Medlem
Raytheons avatar
Självklart förväntar sig ALLA som köper Avanza USA att de blir exponerade mot de största amerikanska bolagen. INGEN förväntar sig att köpa in sig i ett svinsmalt extremistindex som ingen annan fond följer. Men man får skylla sig skälv då man ser innehaven. Om man aldrig har hört talas om de flesta bolagen så bör man förstå att något är fel.
Citera
2024-03-18, 20:32
Medlem
Citat:
Självklart förväntar sig ALLA som köper Avanza USA att de blir exponerade mot de största amerikanska bolagen. INGEN förväntar sig att köpa in sig i ett svinsmalt extremistindex som ingen annan fond följer. Men man får skylla sig skälv då man ser innehaven. Om man aldrig har hört talas om de flesta bolagen så bör man förstå att något är fel.
Det är just det som är problemet, okunskap. Fonder har blivit så avdramatiserade och normaliserade att medelsvensson tror att allt fungerar likadant och bara plockar fonder på måfå och tror att det blir bra så. De flesta vet inte ens om att avanza tar ut 0,25% i avgift varje gång du köper eller säljer en fond listad i annan valuta än SEK. Okunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in