2024-03-17, 19:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
20 år? Waymo erbjuder ju detta i dag.

Nej dom har dispens. Dom kör experiment.
Citera
2024-03-17, 20:01
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
20 år? Waymo erbjuder ju detta i dag.

Länderna som inte anpassar lagarna kommer halka hopplöst efter.
Citera
2024-03-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Länderna som inte anpassar lagarna kommer halka hopplöst efter.
Varför skulle länder ändra lagar för att privata företag ska tjäna mer pengar?
Nej Tesla kommer först och främst behöva sätta in redundanta system som ej är kameror I bilarna för att få första hindret ur vägen.
Går de inte ifrån sin principiella hållning vad gäller vision-only så kan dom fet glömma FSD inom EU
Citera
2024-03-17, 20:41
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Om vi bortser från Robotaxis och bara låter full FSD rulla med level 2 status så är det fortfarande stort och kommer öppna ögonen för lagmakrna förr eller senare.

Jag ser framför mig synergieffekterna med Tesla insurance och FSD som drar ner olycksrisken avsevärt. Skitsamma om det rullar under lvl 2 eller lvl 3 i några fler år.

Hålls FSD kvar på level 2 rent lagmässigt så kommer folk börja använda den som om det var level 5 ändå när de känner sig tillräckligt trygga med tekniken. Statistiken kommer ju tala sitt tydliga språk. På det sättet så stannar ansvaret kvar hos föraren. Det kommer bara vara lite irriterande att behöva ha blicken riktad framåt och ha en hand på ratten jämt. Men när tillräckligt många upptäckt hur bra det är så kommer det sättas press på myndigheter. Jag tror dock att en nation som väljer att ignorera värdet för ekonomin med självkörande bilar har exceptionellt korkade politiker.
Citera
2024-03-17, 20:42
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Varför skulle länder ändra lagar för att privata företag ska tjäna mer pengar?
Nej Tesla kommer först och främst behöva sätta in redundanta system som ej är kameror I bilarna för att få första hindret ur vägen.
Går de inte ifrån sin principiella hållning vad gäller vision-only så kan dom fet glömma FSD inom EU

Flytta till ett land utan internet och fundera lite på det.
Citera
2024-03-17, 20:48
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nej dom har dispens. Dom kör experiment.

Spelar igen roll om det kallas experiment eller inte. Waymo är dessutom inte ensamma, du har Cruise (som ifs failat rejält) och Baidu i Kina. Varför skulle inte Tesla kunna få motsvarande "dispens"?

Sen är såklart Waymo hopplöst efter även om det kan se annorlunda ut på ytan, men jag hoppas ändå på att de inte failar likt Cruise. För det vi inte behöver nu är olycksfall som kan skyllas på självkörande bilar oavsett leverantör - det är något som kan sätta käppar i hjulet på Teslas expansion.
Citera
2024-03-17, 21:01
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Elon pratar redan om FSD v12.4 och ännu fler förbättringar, samt nämner att Teslas "constrain in training compute is much improved".

Verkar som AI day nr. 3 är runt hörnet också.

https://x.com/ChrisZheng001/status/1769204458595193254?s=20
Citera
2024-03-17, 22:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Elon pratar redan om FSD v12.4 och ännu fler förbättringar, samt nämner att Teslas "constrain in training compute is much improved".

Verkar som AI day nr. 3 är runt hörnet också.

https://x.com/ChrisZheng001/status/1769204458595193254?s=20

Härligt, alltid lika kul att se vilka stunts och klickbait dom kommer hitta på. En lågoddsare är att dom lagt till en röst på Optimus för att försöka bräda Figure 1. Musk har säkert köpt rättigheterna till rösten från HAL 9000 i filmen 2001. En kvinnoröst lär det knappast vara, det är ju en alfahane dom bygger, så en kvinnoröst vore alltför Woke. Grimes är han numera i vårdnadstvist med så den rösten är nog rykt också.

Förra klickbetet med äggen var ju rätt så lama, folk har ju gjort det i alla fall i 20 år så, gissar roboten skalar äggen denna gång? och vika skjortor blev ju avslöjat som fjärrstyrning från en annan person.

Dom har garanterat pimpat upp roboten så den är sexigare.
Citera
2024-03-17, 22:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Spelar igen roll om det kallas experiment eller inte. Waymo är dessutom inte ensamma, du har Cruise (som ifs failat rejält) och Baidu i Kina. Varför skulle inte Tesla kunna få motsvarande "dispens"?

Sen är såklart Waymo hopplöst efter även om det kan se annorlunda ut på ytan, men jag hoppas ändå på att de inte failar likt Cruise. För det vi inte behöver nu är olycksfall som kan skyllas på självkörande bilar oavsett leverantör - det är något som kan sätta käppar i hjulet på Teslas expansion.

den dan Waymo eller nån annan för den delen heller kör över tre barn mitt på dan är projektet stendött i 10år. Ledningen för dom bolagen som testkör system utan förare pustar ut varje dag inget allvarligt hände. Tesla vet om det och staten kan kan lagföra föraren som har allt ansvar fortfarande. Tesla fulspelar och myglar och smiter ifrån ansvar.
Citera
2024-03-18, 08:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Jag räknar kallt med att olyckor med FSD kommer försöka arrangeras, alternativt kommer artiklar vinkla sanningen eller hitta på käpprätta lögner. Detta tills myndigheter ser värdet i tekniken och får sin del av kakan. Just nu finns det fortfarande för mycket lobbyism från bilindustrin och big oil som sponsrar politiker i USA, så jag skulle kunna tänka mig att andra länder adopterar Robo-taxi först. Länder som verkligen vill förbättra sin infrastruktur.

Ja, oj vad "fulspel" det är av Tesla att utveckla en teknik som ultimat kommer rädda miljontals liv på lite sikt. Fattar inte hur man kan resonera så småaktigt, men är alltid de största idioterna som verkligen inte förstår vilket stort skämt de är. Snacka om att ha gjort misslyckad till en livsstil.
Citera
2024-03-18, 15:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Jag räknar kallt med att olyckor med FSD kommer försöka arrangeras, alternativt kommer artiklar vinkla sanningen eller hitta på käpprätta lögner. Detta tills myndigheter ser värdet i tekniken och får sin del av kakan. Just nu finns det fortfarande för mycket lobbyism från bilindustrin och big oil som sponsrar politiker i USA, så jag skulle kunna tänka mig att andra länder adopterar Robo-taxi först. Länder som verkligen vill förbättra sin infrastruktur.

Ja, oj vad "fulspel" det är av Tesla att utveckla en teknik som ultimat kommer rädda miljontals liv på lite sikt. Fattar inte hur man kan resonera så småaktigt, men är alltid de största idioterna som verkligen inte förstår vilket stort skämt de är. Snacka om att ha gjort misslyckad till en livsstil.

Statistik är intressant och ger en annan perspektiv är när man hoppar över siffrorna. Antalet dödsolyckor i trafiken på 60-talet nådde nästa 2000per år, detta med en trafikintensitet som var hälften av vad den är i dag. Nu för tiden är den nere i runt 300per år. det är flera faktorer som har bidragit. Intressant är att krockkuddar inte bidragit till speciellt mycket sänkning. Vad är priset man får betala för ökad säkerhet? Bilbältet kostar nästa ingenting och har dragit ner mycket. Plötsligt ska vi investera 150000kronr för en komponent som inte drar ner olyksstatistiken ens en bråkdel av vad bilbältet gjorde som kostade kanske 500kronor att installera.

Kollisionsvarnare som sätts i redan i dag i alla bilar tar det mesta av vad FSD skulle tänkas göra. Detta till en bråkdel av kostnaden. Allt handlar om kostnad.

FSD kommer inte dra ner olycksstatistiken mycket dels för att många olyckor sker oberoende av system och att det under minste 50 år framöver kommer att finnas manuell trafik. Lagstiftarna kommer aldrig att förbjuda trafik utan självkörningsteknik, Lika lite som lagstiftaren kommer att förbjuda alkohol som tar ca 2000 liv varje år. Folk vill supa och folk vill köra. Deal with it.
Citera
2024-03-18, 16:04
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Nej det finns bättre risk/reward. Om jag köper tillbaka shorts kanske det blir till runt 80 isåfall. Det är mycket mer sannolikt att många av mina case kommer gå bättre (positivt) YoY än att Tesla kommer backa från 80 till 50 under samma tidsperiod. Då är det bättre att lägga pengarna där istället.

Skulle inte vilja ha shorts på mig just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in