Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Jag räknar kallt med att olyckor med FSD kommer försöka arrangeras, alternativt kommer artiklar vinkla sanningen eller hitta på käpprätta lögner. Detta tills myndigheter ser värdet i tekniken och får sin del av kakan. Just nu finns det fortfarande för mycket lobbyism från bilindustrin och big oil som sponsrar politiker i USA, så jag skulle kunna tänka mig att andra länder adopterar Robo-taxi först. Länder som verkligen vill förbättra sin infrastruktur.
Ja, oj vad "fulspel" det är av Tesla att utveckla en teknik som ultimat kommer rädda miljontals liv på lite sikt. Fattar inte hur man kan resonera så småaktigt, men är alltid de största idioterna som verkligen inte förstår vilket stort skämt de är. Snacka om att ha gjort misslyckad till en livsstil.
Statistik är intressant och ger en annan perspektiv är när man hoppar över siffrorna. Antalet dödsolyckor i trafiken på 60-talet nådde nästa 2000per år, detta med en trafikintensitet som var hälften av vad den är i dag. Nu för tiden är den nere i runt 300per år. det är flera faktorer som har bidragit. Intressant är att krockkuddar inte bidragit till speciellt mycket sänkning. Vad är priset man får betala för ökad säkerhet? Bilbältet kostar nästa ingenting och har dragit ner mycket. Plötsligt ska vi investera 150000kronr för en komponent som inte drar ner olyksstatistiken ens en bråkdel av vad bilbältet gjorde som kostade kanske 500kronor att installera.
Kollisionsvarnare som sätts i redan i dag i alla bilar tar det mesta av vad FSD skulle tänkas göra. Detta till en bråkdel av kostnaden. Allt handlar om kostnad.
FSD kommer inte dra ner olycksstatistiken mycket dels för att många olyckor sker oberoende av system och att det under minste 50 år framöver kommer att finnas manuell trafik. Lagstiftarna kommer aldrig att förbjuda trafik utan självkörningsteknik, Lika lite som lagstiftaren kommer att förbjuda alkohol som tar ca 2000 liv varje år. Folk vill supa och folk vill köra. Deal with it.