2024-03-18, 17:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Har skrivit om detta tidigare kolla gärna upp hur IMY styrs och vart de får pengarna ifrån, när du har gjort det svara sedan på min fråga. Kan ge dig ledtråd här

Insynsråd
IMY är en så kallad enrådighetsmyndighet med ett insynsråd som följer myndighetens arbete. Insynsrådet består av följande personer:

David Törngren
Vikarierande generaldirektör,
ordförande i insynsrådet från den 1 januari 2024

Peter Hedberg
riksdagsledamot (s)

Åke Holmgren
avdelningschef MSB

Linn Kempe
chefsjurist DIGG

Jonas Ledendal
forskare, universitetslektor Lunds universitet

Kristoffer Löfblad
kanslijurist (sd)

Simona Mohamsson
politices kandidat (l)

Susanne Nordström
riksdagsledamot (m)

Ari Stenman
säkerhetschef Polisen
Jag kör inte med ledtrådar. Säg vad du vill ha sagt, heh, det här är ett diskussionsforum.

Var pengarna kommer ifrån? Statens pengar kommer framför allt från skatter och avgifter. Ser inte relevansen här, dock.

Ett insynsråd är ett instrument för insyn, och inte ett kontrollorgan. Det eller dess ledamöter har ingen beslutsbefogenhet.
Citera
2024-03-18, 17:20
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag kör inte med ledtrådar. Säg vad du vill ha sagt, heh, det här är ett diskussionsforum.

Var pengarna kommer ifrån? Statens pengar kommer framför allt från skatter och avgifter. Ser inte relevansen här, dock.

Ett insynsråd är ett instrument för insyn, och inte ett kontrollorgan. Det eller dess ledamöter har ingen beslutsbefogenhet.
Myndigheten är helt styrd av politikernas favoriter, och de bryr sig inte ett dugg om personlig integritet. Vi behöver en fristående IMY som inte är rädd för att fatta sina egna beslut. Dessutom bör den finansieras helt och hållet av EU.
Citera
2024-03-18, 17:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Myndigheten är helt styrd av politikernas favoriter, och de bryr sig inte ett dugg om personlig integritet. Vi behöver en fristående IMY som inte är rädd för att fatta sina egna beslut.
Det där är fristående konjektur utan något som underbygger den.

Citat:
Dessutom bör den finansieras helt och hållet av EU.
Detta är inget som vi (Sverige) kan besluta om, utan det skulle i så fall behöva beslutas på EU-nivå.

Ser dock inte att det skulle göra någon större skillnad.
Citera
2024-03-18, 17:31
Avslutad
Citat:
Så länge det inte handlar om "[e]tt fullständigt register över fällande domar i brottmål" (fetstil tillagd) så behöver det alltså inte föras under kontroll av en myndighet, utan det kan även tillåtas "då behandling är tillåten enligt unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, där lämpliga skyddsåtgärder för de registrerades rättigheter och friheter fastställs."

Olyckligt hur comprehensive översatts. Enligt mig, flytande talare av engelska, betyder comprehensive omfattande. Att översätta det till fullständigt och sen hävda att så länge inte registret innehar allt sedan 1700-talet vore galet.
Citera
2024-03-18, 17:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Olyckligt hur comprehensive översatts. Enligt mig, flytande talare av engelska, betyder comprehensive omfattande. Att översätta det till fullständigt och sen hävda att så länge inte registret innehar allt sedan 1700-talet vore galet.
Eller är det kanske engelskan som är olyckligt översatt?

Oavsett vilket så håller jag med dig om att "fullständigt" här förmodligen inte ska tolkas som att bestämmelsen enbart är tillämplig om alla brottmålsdomar som någonsin avkunnats i landet ingår. Var exakt går gränsen? Alla domar de senaste fem åren? Alla domar de senaste tio åren? x procent av domar de senaste y åren? Kanske, men vad tusan är då x och y?

Ja du, en bra fråga, som inte jag kan svara på. Det lär säkert bli tvist om saken förr eller senare.

Däremot tycker jag det är tydligt att det inte gäller, som vissa här verkar tro, alla former av register över brottmålsdomar. Vare sig ordet är "comprehensive" eller "fullständigt" så är det iaf uppenbart att det är en betydande mängd som krävs, men bara EU-domstolen kan med bestämdhet avgöra var gränsen går.
Citera
2024-03-18, 17:47
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Det här undrar jag över. Om jag tolkar det hela rätt så är det enbart myndigheter som får hålla i brottsmålsregister. Enligt vem?
Sen verkar GDPR stipulera att myndighet får ge tillstånd till privat aktör?
Någon insatt får gärna förtydliga.

Å nu har EUD/kammarrätten fastslagit att oavsett vem som håller i infot så är det enbart för privata/journalistiskta skäl, EUD säger specifikt att rekryteringsskäl inte är ok.

Mao så verkar "2Secure" vara körda då dom håller på med bakgrundskontroller i rekryteringssyfte.
korrekt
Citera
2024-03-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Detta. Har tyckt att detta varit så sjukt från dag 1, då Lexbase startade. Det har varit knäpp tyst som ett tabu kring allt med Lexbase. Nu kanske någon tom vågar lyfta från om det finns ett samband mellan dessa tjänster och vålds- och mordvågen i Sverige, de sammanfaller ju verkligen i tid. Det går förstås inte bevisa något kausalitetsförhållande, nej, nej, det behöver man inte älta. Men ändå, det ser ut som mer än bara ett slumpmässigt sammanträffande.

Jag är övertygad att det finns ett visst samband. Sen är det självklart var och ens ansvar att inte begå brott. Att skylla på databaser har jag förståelse för då det försvårar återanpassning i samhället men samtidigt är det inte en ursäkt att fortsätta begå brott och förstöra för andra och för sig själv ännu mera bara för att databaserna redan förstör för dig. Världen är stor och inte bara Sverige är en bra tankesätt, när man väl påverkas av databasernas "spärr" i samhället, som jag kallar det.

Men det är uppenbart hur inte många vill peta på det området och föra fram konsekvenserna av dessa sidor, när man under så lång tid försvarat deras rätt till existens.

Jag säger det igen, vilket SAMMANTRÄFFANDE att olika myndigheter börjar agera just nu när EU är inblandad. Egentligen är jag inte förvånad alls, typiskt svenskt att agera när utomstående blandar in sig, Som vanligt gäller att rädda anseendet.
Citera
2024-03-18, 18:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Detta. Har tyckt att detta varit så sjukt från dag 1, då Lexbase startade. Det har varit knäpp tyst som ett tabu kring allt med Lexbase. Nu kanske någon tom vågar lyfta från om det finns ett samband mellan dessa tjänster och vålds- och mordvågen i Sverige, de sammanfaller ju verkligen i tid. Det går förstås inte bevisa något kausalitetsförhållande, nej, nej, det behöver man inte älta. Men ändå, det ser ut som mer än bara ett slumpmässigt sammanträffande.
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Jag är övertygad att det finns ett visst samband. Sen är det självklart var och ens ansvar att inte begå brott. Att skylla på databaser har jag förståelse för då det försvårar återanpassning i samhället men samtidigt är det inte en ursäkt att fortsätta begå brott och förstöra för andra och för sig själv ännu mera bara för att databaserna redan förstör för dig. Världen är stor och inte bara Sverige är en bra tankesätt, när man väl påverkas av databasernas "spärr" i samhället, som jag kallar det.

Men det är uppenbart hur inte många vill peta på det området och föra fram konsekvenserna av dessa sidor, när man under så lång tid försvarat deras rätt till existens.

Jag säger det igen, vilket SAMMANTRÄFFANDE att olika myndigheter börjar agera just nu när EU är inblandad. Egentligen är jag inte förvånad alls, typiskt svenskt att agera när utomstående blandar in sig, Som vanligt gäller att rädda anseendet.
Jag skulle säga att kopplingen mellan att databaserna används av våldsbrottslingar för att hitta offer, och en mer negativ syn på databaserna, definitivt är kopplade.

Jag vet att jag har nämnt det förut i tråden, men konversationen har skiftat från "Dessa databaser gör det svårare för folk som är dömda för brott att få jobb." Detta var ingen vinnande talking point, för medel-Svensson skiter i detta. Han hör "dömd för brott," tänker kriminell brottsling, och sen orkar han inte bry sig mer. Om han skulle vara en av de få som själv blivit dömd för någon rattfylla eller nåt, så hade han förmodligen redan jobb. Han tog smällen, jobbade vidare, och fick aldrig uppleva hindret denna dom kunde utgöra när någon söker jobb.

När han däremot får läsa om hur folk jagas och mördas med hjälp av databaserna, eller hur gamla tant Agda lurats på sitt livs besparingar med hjälp av databaserna, då blir han däremot förbannad. Ett sånt samhälle vill han inte leva i, och då reagerar han. Och när medel-Svensson, som är högeligen röstbenägen, reagerar, så reagerar också politiker.

Många tror att politiker framför allt drivs av pengar, men det är helt fel i de flesta fall. Förutom om de snart ska lämna politiken, så är det röster som är den största drivkraften för politiker. Röster går före pengar, så att göra medel-Svensson som grupp förbannad på något är ett av de effektivaste sätten att få till en politisk förändring.

I mina ögon så är det med andra ord mer detta än EU som påverkat politikerna till förändring. Däremot har EU haft en större effekt på domstolarna, som struntar i röster (ordinarie domare utses på livstid i Sverige, och de har det starkaste anställningsskyddet av alla yrken), och bryr sig mer om lagar och regler.
Citera
2024-03-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--

Det var en trådstartare som hade en massa starka argument för att det var på det sättet. Ett klart samband. Lexbase lanserades ju 2014 och bara några år senare hade Sverige en extrem brottslighet. Visst alla får skylla sig själva, men jag kan tänka mig att den procentuellt sett stora mängden jihadister som åkte till IS-land (Sverige och Belgien stack väl ut som de länder som hade flest sådana) , faktiskt kan ha med Lexbase att göra, som bidragande kraft. (Tänker man efter inser man lätt varför).

Men det är ett mysterium att alla vänstermänniskor som talar så fint om hur viktigt det är skapa rätt förutsättningar för ungomar att inte hamna i brottslighet och bla bla bla, ALDRIG MED ETT ORD HAR NÄMNT LEXBASE. När dessa uthängningssidor är den främsta "spärren" för folk som du säger.
Citera
2024-03-18, 18:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det var en trådstartare som hade en massa starka argument för att det var på det sättet. Ett klart samband. Lexbase lanserades ju 2014 och bara några år senare hade Sverige en extrem brottslighet. Visst alla får skylla sig själva, men jag kan tänka mig att den procentuellt sett stora mängden jihadister som åkte till IS-land (Sverige och Belgien stack väl ut som de länder som hade flest sådana) , faktiskt kan ha med Lexbase att göra, som bidragande kraft. (Tänker man efter inser man lätt varför).

Men det är ett mysterium att alla vänstermänniskor som talar så fint om hur viktigt det är skapa rätt förutsättningar för ungomar att inte hamna i brottslighet och bla bla bla, ALDRIG MED ETT ORD HAR NÄMNT LEXBASE. När dessa uthängningssidor är den främsta "spärren" för folk som du säger.
"jag kan tänka mig att den procentuellt sett stora mängden jihadister som åkte till IS-land (Sverige och Belgien stack väl ut som de länder som hade flest sådana) , faktiskt kan ha med Lexbase att göra, som bidragande kraft. (Tänker man efter inser man lätt varför)."

Usch, varför gör folk såhär? Varför skriver man inte bara ut vad man tycker, istället för att säga "Hint hint, jag säger inte ens vad min egen åsikt är! "

Jag antar att du syftar på att de skulle varit dömda för brott eller något, och därför i ren desperation åkte ner för att kriga med IS, eftersom de inte såg några möjligheter i Sverige?
Citera
2024-03-18, 18:16
Medlem
Citat:
"jag kan tänka mig att den procentuellt sett stora mängden jihadister som åkte till IS-land (Sverige och Belgien stack väl ut som de länder som hade flest sådana) , faktiskt kan ha med Lexbase att göra, som bidragande kraft. (Tänker man efter inser man lätt varför)."

Usch, varför gör folk såhär? Varför skriver man inte bara ut vad man tycker, istället för att säga "Hint hint, jag säger inte ens vad min egen åsikt är! "

Jag antar att du syftar på att de skulle varit dömda för brott eller något, och därför i ren desperation åkte ner för att kriga med IS, eftersom de inte såg några möjligheter i Sverige?

Jomen visst, men detta har tragglats i det evinnerliga i tidigare trådar av folk som tycker såå synd om sig själva för att de finns på Lexbase, inget jobb, inget date, snyft snyft, ond cirkel. Så jag tänkte att vi kommit längre nu och fattar mekanismen, ekvationen Lexbase-förekommande = fastnar utanför samhället,m.m. Tycker inte det behöver sägas längre explicit. Det finns så mycket evidens att det är så.
Med det sagt har Simson12 noll sympati med jihadister, usch!
Citera
2024-03-18, 19:23
Medlem
6AllanBallan9s avatar
https://www.svd.se/a/wAMxBn/ska-offentlighetsprincipen-begransas
Ganska intressant och nyanserad diskussion, annat än utspelen från representanten från journalistförbundet som förstås inte har några skrupler när det kommer till den personliga integriteten i rådande rättsordning.
Mycket väl sammanfattat av Mårten vid 34:16, inte minst slutklämmen 34:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in