Citat:
Ursprungligen postat av
simson12
Detta. Har tyckt att detta varit så sjukt från dag 1, då Lexbase startade. Det har varit knäpp tyst som ett tabu kring allt med Lexbase. Nu kanske någon tom vågar lyfta från om det finns ett samband mellan dessa tjänster och vålds- och mordvågen i Sverige, de sammanfaller ju verkligen i tid. Det går förstås inte bevisa något kausalitetsförhållande, nej, nej, det behöver man inte älta. Men ändå, det ser ut som mer än bara ett slumpmässigt sammanträffande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Justice--
Jag är övertygad att det finns ett visst samband. Sen är det självklart var och ens ansvar att inte begå brott. Att skylla på databaser har jag förståelse för då det försvårar återanpassning i samhället men samtidigt är det inte en ursäkt att fortsätta begå brott och förstöra för andra och för sig själv ännu mera bara för att databaserna redan förstör för dig. Världen är stor och inte bara Sverige är en bra tankesätt, när man väl påverkas av databasernas "spärr" i samhället, som jag kallar det.
Men det är uppenbart hur inte många vill peta på det området och föra fram konsekvenserna av dessa sidor, när man under så lång tid försvarat deras rätt till existens.
Jag säger det igen, vilket SAMMANTRÄFFANDE att olika myndigheter börjar agera just nu när EU är inblandad. Egentligen är jag inte förvånad alls, typiskt svenskt att agera när utomstående blandar in sig, Som vanligt gäller att rädda anseendet.
Jag skulle säga att kopplingen mellan att databaserna används av våldsbrottslingar för att hitta offer, och en mer negativ syn på databaserna, definitivt är kopplade.
Jag vet att jag har nämnt det förut i tråden, men konversationen har skiftat från "Dessa databaser gör det svårare för folk som är dömda för brott att få jobb." Detta var ingen vinnande talking point, för medel-Svensson skiter i detta. Han hör "dömd för brott," tänker kriminell brottsling, och sen orkar han inte bry sig mer. Om han skulle vara en av de få som själv blivit dömd för någon rattfylla eller nåt, så hade han förmodligen redan jobb. Han tog smällen, jobbade vidare, och fick aldrig uppleva hindret denna dom kunde utgöra när någon söker jobb.
När han däremot får läsa om hur folk jagas och mördas med hjälp av databaserna, eller hur gamla tant Agda lurats på sitt livs besparingar med hjälp av databaserna, då blir han däremot förbannad. Ett sånt samhälle vill han inte leva i, och då reagerar han. Och när medel-Svensson, som är högeligen röstbenägen, reagerar, så reagerar också politiker.
Många tror att politiker framför allt drivs av pengar, men det är helt fel i de flesta fall. Förutom om de snart ska lämna politiken, så är det röster som är den största drivkraften för politiker. Röster går före pengar, så att göra medel-Svensson som grupp förbannad på något är ett av de effektivaste sätten att få till en politisk förändring.
I mina ögon så är det med andra ord mer detta än EU som påverkat politikerna till förändring. Däremot har EU haft en större effekt på domstolarna, som struntar i röster (ordinarie domare utses på livstid i Sverige, och de har det starkaste anställningsskyddet av alla yrken), och bryr sig mer om lagar och regler.