2024-03-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Om du är deprimerad så är det antidepressiv medicin du ska ta, inte en stömningsstabiliserare. Är lamotrigin den enda medicinen du har?

Det stämmer verkligen inte. Stämningsstabiliserare är ofta att föredra vid recidiverande depressioner, ibland tillsammans med antidepressiva och ibland utan.
Det är inte ett förstahandsval så att man behandlas med t ex Lamotrigin har man med all sannolikhet redan testat ett antal antidepressiva utsn tillfredsställande resultat.
Är man unipolär (recidiverande depressioner) fungerar ofta Lamotrigin eller t ex Litium bättre, av samma anledning som att det funkar bättre på bipolära.
Citera
2024-03-18, 16:27
Medlem
luvfellits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luvfellit
Nej står fortfarande på brintellix. Ska fråga senare vad deras plan är, det känns inte som att jag klarar mig med bara lamotrigin

Nya bud. Kommer avsluta lamotrigin och påbörja litium istället, oklart om brintellix kommer fortsättas. Överläkaren trodde jag kan ha någon bipolär sjukdom då jag är så instabil och pendlar nåt otroligt i humören. Fick min första depression vid 12 års ålder som jag ärvt från min pappa och hans bröder. Har också ett jävligt allvarligt suicidförsök i bagaget så vore väldigt skönt om ect effekten kan hålla i sig nu med hjälp av litiumet, hur en ädelmetall kan hjälpa vet jag inte men läkaren lovordade det till skyarna och jag provar gärna
Senast redigerad av luvfellit 2024-03-18 kl. 16:52.
Citera
2024-03-18, 19:18
Medlem
luvfellits avatar
*Rättelse, litium är givetvis ett grundämne.
Inte en ädelmetal.
Citera
2024-03-19, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Det stämmer verkligen inte. Stämningsstabiliserare är ofta att föredra vid recidiverande depressioner, ibland tillsammans med antidepressiva och ibland utan.
Det är inte ett förstahandsval så att man behandlas med t ex Lamotrigin har man med all sannolikhet redan testat ett antal antidepressiva utsn tillfredsställande resultat.
Är man unipolär (recidiverande depressioner) fungerar ofta Lamotrigin eller t ex Litium bättre, av samma anledning som att det funkar bättre på bipolära.

Känns som det är standard att diagnostiseras med recidiverande depressioner liksom det var standard med Emotionell Instabil Personlighetsstörning för 15 års sedan 🤔
Citera
2024-03-19, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Känns som det är standard att diagnostiseras med recidiverande depressioner liksom det var standard med Emotionell Instabil Personlighetsstörning för 15 års sedan 🤔

Men att diagnostiseras med recidiverande depressioner om man har haft flera depressioner är väl helt korrekt?

EIPS fick dock allt för många baserat på en enda kriterie; självskadebeteende. Jag hoppas det har skett någon utveckling där. Kan vara farligt i många fall att vårdas för det när det t ex rör sig om odiagnostiserad autism istället.
Citera
2024-03-19, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luvfellit
Nya bud. Kommer avsluta lamotrigin och påbörja litium istället, oklart om brintellix kommer fortsättas. Överläkaren trodde jag kan ha någon bipolär sjukdom då jag är så instabil och pendlar nåt otroligt i humören. Fick min första depression vid 12 års ålder som jag ärvt från min pappa och hans bröder. Har också ett jävligt allvarligt suicidförsök i bagaget så vore väldigt skönt om ect effekten kan hålla i sig nu med hjälp av litiumet, hur en ädelmetall kan hjälpa vet jag inte men läkaren lovordade det till skyarna och jag provar gärna

Hoppas det går bra för dig!
Litium fungerar oftast hur bra som helst även om du inte skulle vara bipolär utan ”bara” ha flera allvarliga depressioner.
Lycka till!
Citera
2024-03-19, 08:53
Medlem
Citat:
Men att diagnostiseras med recidiverande depressioner om man har haft flera depressioner är väl helt korrekt?

EIPS fick dock allt för många baserat på en enda kriterie; självskadebeteende. Jag hoppas det har skett någon utveckling där. Kan vara farligt i många fall att vårdas för det när det t ex rör sig om odiagnostiserad autism istället.
Håller med dig här 👍🏻
Citera
2024-03-19, 09:06
Medlem
luvfellits avatar
Citat:
Hoppas det går bra för dig!
Litium fungerar oftast hur bra som helst även om du inte skulle vara bipolär utan ”bara” ha flera allvarliga depressioner.
Lycka till!

Tack så jättemycket!!
Hur lång tid brukar det ta innan man får ev effekt av litium? Är det som med antidepressiva som tar veckor, månader?
Det spånades på BUP redan att jag kunde ha någon Asperger diagnos så det är något jag ska försöka få utrett i framtiden.
Citera
2024-08-27, 12:14
Avslutad
Är det farligt och börja med 50 mg ist för 25 för snabbare effekt?
Citera
2024-09-01, 16:06
Medlem
dreadpirate420s avatar
Har BP2 och för mig fungerar Lamotrigin väldigt bra, inga manier eller depressioner att tala om. Tar 200 mg direkt på morgonen tillsammans med 0.25mg Iktrorivil. Känner mig dock yr och är mentalt inte lika skarp som tidigare men det är värt det. Har blivit osäkrare och har märkbart lägre självförtroende än tidigare, har svårt att stå på mig och är alltid väldigt ursäktande.... Hypomanins enorma självförtroende är något jag saknar.

Fick tidigare i år en varböld på låret som utvecklades till en stor varig krater, lämnade ett stort ärr efter behandling. Någon månad senare fick jag ett flertal bölder i armhålorna samt på läppen! Den på läppen blev infekterad efter det att jag tryckte på den, fick även där en liten krater som varade, fick fan använda munskydd för att palla visa mig utomhus.... Vårdcentralen misstänkte en obotlig sjukdom, "Hidradenitis suppurativa" som yttrar sig i att man i skov får massor med bölder. Ytterst nedslagen blev jag, fan livet är över i stort sätt. Att jag skulle ha dop för min yngsta son 3 veckor senare gjorde inte saken bättre..Tack och lov så läkte det ut innan dess

Fick en 3 månader lång kur av antibiotika samt en kräm som heter skinoren.Blev remitterad till hudkliniken som i sin tur avfärdade den diagnosen och misstänkte att det är Lamotriginet som låg bakom, dom tog bort antibiotikan och sa till mig att fortsätta med krämen. Har inte fått något nytt utbrott och det var flera månader sedan. Fingers crossed! Att ta bort mitt Lamotrigin är något jag drar mig för in i det sista, har fru och 2 barn nu och dyker jag ner i en nattsvart depression hade det varit katastrof.

------

Tar min medicin direkt på morgonen i sängen när jag vaknar och somnar sen ofta om. Då jag sover på 50mg Propavan tillsammans med 10mg Melatonin så är jag ytterst dimmig när jag vaknar och tar ibland en dos till utav misstag. Blir då mer yr än vanligt, fumlig, något nedstämd och känner mig allmänt skum över dagen. Inte alls behagligt men knappast medicinens fel.
Senast redigerad av dreadpirate420 2024-09-01 kl. 16:22.
Citera
2024-09-18, 00:48
Medlem
Jag har numera BP2, något som jag egentligen haft hela livet känns det som. Jag knaprar 200mg lamotrigin varje morgon sedan ett år tillbaka, och upplever att det hjälper i stora drag. För mig har det tidigare varit väldigt tydliga skov mellan manier och totalt nattsvart, men med lamo så har den kurvan flackats ut, vilket det ska göra.
Något som jag däremot har märkt av är hur totalt pissigt livet är när jag inte har skoven. Ibland vill jag få tillbaka dem för att känna något överhuvudtaget. Jag tar även sertralin (värdelöst) och alimemazin (kasst) och mirtazapin (känner inget) utöver lt.
De som känner samma tomhet som mig, finns det något ni har gjort för att få någon slags mening i tillvaron? Helst med lagligasubstanser! Eller kommer livet på antidepp bara vara såhär
Citera
2024-09-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexicon
Lamotrigin har hjälpt mig supermycket! Då jag har borderline så har nästan ingen medicin (förutom benzo) kunnat lindra mina problem och ångest! Men lam. är nästan bättre än benzo enligt mig! Har även pratat med andra som har borderline, och de har också berättat hur extremt mycket medicinen hjälpt!
Det är därför jag startar denna fanclub

De positiva är: Inga humörsvängningar, mindre impulsiv, har bättre kontroll över mina känslor, mår jag dåligt så mår jag bra igen väldigt snabbt!!

I och med att jag gått upp till 300 mg så har de biverkningarna jag har blivit värre. Sämre minne, svårt att hitta ord när jag pratar, blivit sämre på att stava..

Är väldigt nyfiken och höra om andra delar min uppfattning om hur bra medicinen är, men även om andra har upplevt de biverkningar jag nämner?

Mycket bra medicin även mot epilepsi 👍 få biverkningar om man tål den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in