2012-02-09, 16:46
Medlem
Dexicons avatar
Lamotrigin har hjälpt mig supermycket! Då jag har borderline så har nästan ingen medicin (förutom benzo) kunnat lindra mina problem och ångest! Men lam. är nästan bättre än benzo enligt mig! Har även pratat med andra som har borderline, och de har också berättat hur extremt mycket medicinen hjälpt!
Det är därför jag startar denna fanclub

De positiva är: Inga humörsvängningar, mindre impulsiv, har bättre kontroll över mina känslor, mår jag dåligt så mår jag bra igen väldigt snabbt!!

I och med att jag gått upp till 300 mg så har de biverkningarna jag har blivit värre. Sämre minne, svårt att hitta ord när jag pratar, blivit sämre på att stava..

Är väldigt nyfiken och höra om andra delar min uppfattning om hur bra medicinen är, men även om andra har upplevt de biverkningar jag nämner?
Citera
2012-02-09, 18:10
Medlem
Boxis avatar
Jag återkommer när jag har trappat upp min dos, jag ligger på 25mg dag 3 än så länge. Det verkar som att vissa inte upplever några biverkningar alls medan andra får sämre minne och vissa kan till och med bli dödssjuka
Citera
2012-02-09, 18:47
Medlem
Prozacbitchs avatar
Min läkare mumlade något om Lamictal vid mitt senaste besök (tillsammans med alla andra 47 tusen mediciner han så frikostigt kunde tänka sig att skriva ut till mig). Lider av depression. På vilket sätt skulle en sådan medicin kunna hjälpa mig? Har fått förslaget av andra läkare också.
Citera
2012-02-09, 18:59
Medlem
lithionits avatar
Citat:
De positiva är: Inga humörsvängningar, mindre impulsiv, har bättre kontroll över mina känslor, mår jag dåligt så mår jag bra igen väldigt snabbt!!

Skönt Är bipolär 2 och det har haft bra effekter för mig med av ovanstående.

Citat:
I och med att jag gått upp till 300 mg så har de biverkningarna jag har blivit värre. Sämre minne, svårt att hitta ord när jag pratar, blivit sämre på att stava..

Samma har, tar 400 mg. Va intressant att du också fått problem med stavning, har väl inte sådär jättestora problem men måste tänka efter mer, i vanliga fall har jag inga problem med stavning nånsin. Men man får väl ta det goda med det onda. Hur är det med din hud? Jag har alltid haft eksem men det är värre än nånsin nu
Citera
2012-02-09, 21:07
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prozacbitch
Min läkare mumlade något om Lamictal vid mitt senaste besök (tillsammans med alla andra 47 tusen mediciner han så frikostigt kunde tänka sig att skriva ut till mig). Lider av depression. På vilket sätt skulle en sådan medicin kunna hjälpa mig? Har fått förslaget av andra läkare också.
Det är stämningsstabiliserande och mildrar svackor/depressioner utan att vara (lika?) effektivt mot manier.
Citera
2012-02-09, 22:29
Medlem
Prozacbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Det är stämningsstabiliserande och mildrar svackor/depressioner utan att vara (lika?) effektivt mot manier.

Jo, så långt är jag med, men måste man kombinera den med någon antidepressiv medicin eller funkar det att stoppa i sig bara Lamictal vid depression?
Citera
2012-02-09, 22:43
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Jo, så långt är jag med, men måste man kombinera den med någon antidepressiv medicin eller funkar det att stoppa i sig bara Lamictal vid depression?

Det beror på även om du inte har underliggande bipolär sjukdom och bara har vanligt depression kommer du bli bättre av lamictal =) Ofta kombineras det med antidepressiva mediciner för att förstärka effekten.
Citera
2012-02-09, 22:48
Medlem
Prozacbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Det beror på även om du inte har underliggande bipolär sjukdom och bara har vanligt depression kommer du bli bättre av lamictal =) Ofta kombineras det med antidepressiva mediciner för att förstärka effekten.

Ok, tack för svar. Så långt ifrån bipolär man kan komma. Mest svackor här... Slog dövörat till sist jag var hos läkaren. Hade han fått som han velat hade han tryckt i mig halva fass och så hade jag suttit resten av mitt liv i ett hörn och dreglat...Det hade ju varit bekvämast så - för honom.
Citera
2012-02-09, 22:54
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ok, tack för svar. Så långt ifrån bipolär man kan komma. Mest svackor här... Slog dövörat till sist jag var hos läkaren. Hade han fått som han velat hade han tryckt i mig halva fass och så hade jag suttit resten av mitt liv i ett hörn och dreglat...Det hade ju varit bekvämast så - för honom.

hur länge har du haft problem med depression? om det börjar redan som barn eller tonåring så är det stor risk att det handlar om bipolär sjukdom. Även om du har många med vanliga/unipolär sjukdom i släkten är det också ett varningstecken. Är bipolär 2 själv, men har bara haft 1 riktig hypomani som varade ett par veckor. Annars deprimerad till 95% så man vet inte alltid.
Citera
2012-02-09, 23:03
Medlem
Prozacbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
hur länge har du haft problem med depression? om det börjar redan som barn eller tonåring så är det stor risk att det handlar om bipolär sjukdom. Även om du har många med vanliga/unipolär sjukdom i släkten är det också ett varningstecken. Är bipolär 2 själv, men har bara haft 1 riktig hypomani som varade ett par veckor. Annars deprimerad till 95% så man vet inte alltid.

Mitt dåligmående började någon gång mellan/högstadiet... Spårade ur ordentligt gjorde det när jag gått ut gymnasiet, men då hade jag lyckats "dra på mig" en ätstörning också. Däremot är hela släkten psykiskt frisk, det är jag som är det svarta fåret.
Citera
2012-02-09, 23:11
Medlem
Citat:
Mitt dåligmående började någon gång mellan/högstadiet... Spårade ur ordentligt gjorde det när jag gått ut gymnasiet, men då hade jag lyckats "dra på mig" en ätstörning också. Däremot är hela släkten psykiskt frisk, det är jag som är det svarta fåret.

haha jag är också svarta fåret i släkten när det gäller psykisk sjukdom
Citera
2012-02-09, 23:21
Medlem
Jag är inte direkt ett fan eftersom det var det värsta läkemedlet jag har ätit.

Under två månader blev jag sjuk och hade influensa-symtom som vägrade att gå bort. Sista dagen med lamotrigin hade jag fått nässelutslag. Dessutom kände jag en känsla av att kroppen skulle när som helst falla i död.

Det låter dock bra att andra har blivit hjälpta av medicinen och inte upplevt dåliga symtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in