Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Johan Olsson menade i Viaplays sändning att Jonna normalt sett borde ganska lätt ha tagit sig upp i täten under första halvan av loppet och att hon inte gjorde berodde på hennes sämre glid. Som tv-tittare såg vi ju också att Jonna inte hade något glid utför på slutet, minusglid som Petter Skinstad kallade det.
Jonna (Rossignol): "Det kändes nästan farligt att stå på skidorna i dag. Jag älskar att åka utför men det var lite läskigt. Det är svårt när man inte vet riktigt hur det kommer att glida, säger Sundling och fortsätter: Det blev ingen bra träff materialmässigt. Jag kände det ganska tidigt och fick jobba med det jag hade"
Maja (Salomon): "Det var det värsta jag någonsin åkt på. Det är tråkigt, jag vet att vallarna gör sitt bästa och det tvivlar jag inte en sekund på, men det är en rejäl miss i dag. Det spelar ingen roll vad jag gör, det blir 20 meter på fem sekunder så det var tråkigt", "jag har aldrig haft så dåliga skidor i hela mitt liv. Jag ramlade nästan utför. Det var en stor miss"
Ribom (Rossignol): "Jag vet inte om jag upplevt något liknande", "Hela laget kände nog att vi åkte på sandpapper i dag. Det går inte med de förutsättningarna vi har i dag. Det var tufft"
Ebba (Fischer): "Det var inte så här vi skulle avsluta säsongen", kan inte minnas att hon haft sämre skidor "Jag får nog leta ordentligt i minnesbanken för att plocka fram något. Vi har inte tillräckligt bra förutsättningar som lag i dag. Det blev en slitsam historia"
Ilar (Salomon): "Jag tappar utför. Det är riktigt surt. En riktig besvikelse att inte kunna bjuda på en riktig show i dag", "Jag gör mitt längsta skidtest på hela säsongen och kände redan där att det inte var bra. Vi gör oss absolut inte rättvisa i dag. Det är surt att avsluta såhär på hemmaplan. Vi får sätta oss efteråt och ta en rejäl utvärdering med vallarna"
Linn (Fischer): man måste göra en utvärdering av vad som hände under de två sista tävlingarna "Det ska inte vara två lopp i rad som det går helt åt skogen. När det sker två dagar i rad ... då svider det"
Frida (Fischer) "I dag hade vi inte konkurrensdugligt material"
Utifrån vad åkarna säger så tycker jag inte att det finns någon anledning att betvivla att hela det svenska laget hade dåliga skidor.
Sitter och tittar om på glidpartierna under loppet och tycker inte det är så entydigt som alla kommentarer säger. Vad som är tydligt är att norskorna konsekvent har bäst glid och att Ribom nog har sämst skidor i början. Jonna verkar ha svårt att få grepp till och från, även tidigt i loppet.
Att Jonnas glid blev uselt kring 16 km är också uppenbart. Men mycket av det som skrivs i den här tråden är rent hittepå (t ex att Ebba och Frida tappar en massa positioner på rena glidpartier)
Dessutom verkar fler åkare ha halvdana skidor, t ex fransyskor och tyskor.
Att en åkare tycker sig ha dåligt glid är ju inte samma sak som att det är katastrof. Den bistra verkligheten för t ex Ilar är ju att hon inte var tillräckligt bra.
Den enda som har sämre skidor än Jonna är nog Ribom och möjligen Linn.
Men om svenskorna haft medelskidor så är det fortfarande bara Jonna som haft chans på pallen, resten verkar inte ha dagen, med möjligt undantag för Frida.