Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-18, 13:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Sitter och tittar om på glidpartierna under loppet och tycker inte det är så entydigt som alla kommentarer säger. Vad som är tydligt är att norskorna konsekvent har bäst glid och att Ribom nog har sämst skidor i början. Jonna verkar ha svårt att få grepp till och från, även tidigt i loppet.

Att Jonnas glid blev uselt kring 16 km är också uppenbart. Men mycket av det som skrivs i den här tråden är rent hittepå (t ex att Ebba och Frida tappar en massa positioner på rena glidpartier)
Dessutom verkar fler åkare ha halvdana skidor, t ex fransyskor och tyskor.
Att en åkare tycker sig ha dåligt glid är ju inte samma sak som att det är katastrof. Den bistra verkligheten för t ex Ilar är ju att hon inte var tillräckligt bra.
Den enda som har sämre skidor än Jonna är nog Ribom och möjligen Linn.
Men om svenskorna haft medelskidor så är det fortfarande bara Jonna som haft chans på pallen, resten verkar inte ha dagen, med möjligt undantag för Frida.

Fast nu säger ju inte åkarna att de hade lite sämre skidor, flera av dem säger att detta var de sämsta skidor de har åkt på över huvud taget. Jag tror inte de skulle säga det om de hade haft medelskidor.

Och sedan kan man ju undra hur du kan avgöra att Ilar helt enkelt inte var tillräckligt bra.
Citera
2024-03-18, 13:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Jag vet bara att dom svenska herrarna behöver göra nån slags förändring av träningen om dom ska utmana dom bästa. Det är ju nånting som inte funkar som det ser ut idag.

Jag tror inte att det skulle hjälpa. Man måste ha förutsättningar att vara bäst om det ska fungera. Det är nog inte bristande träningsupplägg som förklarar resultaten. Häggström, exempelvis, skulle inte tillhöra de bästa ens med världens bästa träningsupplägg. Detsamma gäller de flesta övriga.
Citera
2024-03-18, 18:38
Medlem
jag vet inte om jag tillför nåt i debatten eller om jag kastar bensin på elden, men i försnacket inför damernas lopp så pratade Johan om att banan hade två olika underlag eftersom den hade torkat upp olika snabbt inför starten soligt/skuggiga områden, kan det vara så att svenska skidorna passade bra på det ena men inte det andra och att de andras skidor var medelmåttiga på båda, vilket visade sig vara bäst totalt sett
Citera
2024-03-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror inte att det skulle hjälpa. Man måste ha förutsättningar att vara bäst om det ska fungera. Det är nog inte bristande träningsupplägg som förklarar resultaten. Häggström, exempelvis, skulle inte tillhöra de bästa ens med världens bästa träningsupplägg. Detsamma gäller de flesta övriga.

Det gär får du gärna brodera ut. Vad, enligt dig, fattas de svenska herrarna?
Citera
2024-03-18, 19:35
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weberdude
jag vet inte om jag tillför nåt i debatten eller om jag kastar bensin på elden, men i försnacket inför damernas lopp så pratade Johan om att banan hade två olika underlag eftersom den hade torkat upp olika snabbt inför starten soligt/skuggiga områden, kan det vara så att svenska skidorna passade bra på det ena men inte det andra och att de andras skidor var medelmåttiga på båda, vilket visade sig vara bäst totalt sett

Jo, och det pratades även om skillnader i temperaturen och strukturen på snön nere på stadion, bananornas lägsta punkt, och snön högst uppe på mördarbacken. Men alla dessa variabler borde rimligtvis det svenska vallateamet ha absolut störst kunskap om och erfarenhet av vid detta laget på vår egen nationalarena.
Det hela förblir ett stort mysterium, som att norska vallateamet skulle bli överraskade av förhållandena i Holmenkollen och valla bort sig där, medans andra som bara är på besök en gång om året lyckas betydligt bättre…
Citera
2024-03-18, 20:49
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Ja, att det snöade kraftigt under lördagen kan inte ha undgått någon. Jag trodde eventuellt du menade att det kom en skvätt nysnö till tidigt på söndag morgon innan det sprack upp och blev klart väder, men icke så. Mysteriet kvarstår…

Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Jo, och det pratades även om skillnader i temperaturen och strukturen på snön nere på stadion, bananornas lägsta punkt, och snön högst uppe på mördarbacken. Men alla dessa variabler borde rimligtvis det svenska vallateamet ha absolut störst kunskap om och erfarenhet av vid detta laget på vår egen nationalarena.
Det hela förblir ett stort mysterium, som att norska vallateamet skulle bli överraskade av förhållandena i Holmenkollen och valla bort sig där, medans andra som bara är på besök en gång om året lyckas betydligt bättre…

Tydligen så snöade det lite även på natten/tidig söndag morgon så Svanebo hade rätt i att det kommit nysnö. Det ska dock inte rört sig om särskilt stora mängder.
Citera
2024-03-18, 21:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Det gär får du gärna brodera ut. Vad, enligt dig, fattas de svenska herrarna?

Jag tror helt enkelt inte att de har det som krävs, möjligen Poromaa om han får ordning på känslorna.
Citera
2024-03-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror helt enkelt inte att de har det som krävs, möjligen Poromaa om han får ordning på känslorna.

Lite för generellt och svävande. Bättre kan du. Är det kulturellt? Mentalt? Fysiskt?

Min personliga, men naturligtvis oinitierade åsikt, är att det är lite för mycket lekstuga. Man gör dåliga val i loppen som minskar chanserna till framgång. Sen står man efteråt och säger könsord i TV och säger att man är för dålig. Efter snart sagt varje lopp. Det blir ju en uttalad sanning. Calles mentalitet har spridit sig till resten av truppen. Det är riktigt illa, inte minst för Calle. Han var bäst när han bara hade vinnarskallar runt omkring sig. Då tyglade kollektivet hans svaga mentalitet. Allteftersom har det blivit tvärtom. Inte Calles fel men trots allt…
Citera
2024-03-18, 21:39
Avstängd
Citat:
Lite för generellt och svävande. Bättre kan du. Är det kulturellt? Mentalt? Fysiskt?

Min personliga, men naturligtvis oinitierade åsikt, är att det är lite för mycket lekstuga. Man gör dåliga val i loppen som minskar chanserna till framgång. Sen står man efteråt och säger könsord i TV och säger att man är för dålig. Efter snart sagt varje lopp. Det blir ju en uttalad sanning. Calles mentalitet har spridit sig till resten av truppen. Det är riktigt illa, inte minst för Calle. Han var bäst när han bara hade vinnarskallar runt omkring sig. Då tyglade kollektivet hans svaga mentalitet. Allteftersom har det blivit tvärtom. Inte Calles fel men trots allt…

Min ingång och input i det du beskriver. Kulturellt helt klart. Jag ser precis samma mönster hos skidskyttelandslaget.
Citera
2024-03-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Spelar väl inte så stor roll vad de gör under försäsongen? Går väl inte att testa skidor på relevanta banor så spelar väl ingen roll. Jag tror att det är tämligen enkelt att valla ett par skidor, svårigheten är att veta vilka skidor man ska valla med vad. Det blir snabbt många parametrar.

Det spelar väl en jävla roll vad de gör under försäsongen? Vad sägs om att fortsätta det "hårda" arbetet med att testa skidor där det finns snö?

Fast det är såklart roligare att åka till Spanien och kolla så landslagets rullskidor rullar som de ska. Sen är det också komiskt att så fort det vankas läger i de varmare breddgraderna så är alltid Wille och Calle där, då är onda tummar och IBS som bortblåst.
Citera
2024-03-18, 21:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Kapacitetsmässigt, alltså fysiskt.

Citat:

Calle är ju ett specialfall. Han har ju haft kapacitet, men har ju alltid problem med att tro på sig själv.
Citera
2024-04-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja men skillnaden är att norskorna, med likvärdigt material som svenskorna, inte skulle ha en så stor chans på pallen oavsett. Kalvå liksom...kom igen..hon är het....men att hon skulle tagit Jonna igår med likvärdigt material... Men när klåparna i svenska vallateamet fuckar upp så gruvligt som de gjorde igår så ger vi bort våra pallplatser. Man får hoppas att huvuden kommer att rulla, men det lär det ju inte göra som vanligt....
Perry får sparken, lär knappast vara Svanebos beslut.
Nu är alla gökungar utsparkade ur boet och bara
det gamla, genuint inkompetenta niemigänget kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback