2024-03-17, 16:48
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
OBEs aldrig lyckas verifieras i kontrollerade studier. Och därför är det troligaste att medvetandet produceras av hjärnan.
Utanför kroppen fenomen (out of body experience) är i princip omöjligt att göra studier på.
Du kan inte ha en försöksgrupp där du stoppar personernas hjärta och andning 5 minuter, experiment är i princip omöjliga.
Det är bara fall-beskrivningar som existerar.

Spöken är likadant.
Du kan inte ha ha en försöksgrupp och en kontrollgrupp.
Folk kan rigga upp kameror och hoppas på att slumpen ska ge konstiga bilder.

Områdena är extremt svåra att utforska med vetenskaplig metodik.
Telepati är det område som bäst lämpar sig för att använda vetenskaplig metodik.
Citera
2024-03-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Utanför kroppen fenomen (out of body experience) är i princip omöjligt att göra studier på.
Du kan inte ha en försöksgrupp där du stoppar personernas hjärta och andning 5 minuter, experiment är i princip omöjliga.
Det är bara fall-beskrivningar som existerar.

Spöken är likadant.
Du kan inte ha ha en försöksgrupp och en kontrollgrupp.
Folk kan rigga upp kameror och hoppas på att slumpen ska ge konstiga bilder.

Områdena är extremt svåra att utforska med vetenskaplig metodik.
Telepati är det område som bäst lämpar sig för att använda vetenskaplig metodik.

Det går alldeles utmärkt. Det är därför det gjorts i AWARE, läs på om hur studierna utförts om du inte är insatt.
Citera
2024-03-17, 17:23
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Det går alldeles utmärkt. Det är därför det gjorts i AWARE, läs på om hur studierna utförts om du inte är insatt.
Länka gärna istället för att låta folk googla blint.
Citera
2024-03-17, 18:07
Medlem
Citat:
Länka gärna istället för att låta folk googla blint.

Här kan du läsa om AWARE-studierna 1 och 2, samt även en liknande studie utförd också i regi av Sam Parnia 2001. Och visst kan man hävda att det kanske kommer resultat i framtiden, men när man lägger dessa studier ihop med andra OBE-studier så ser det mörkt ut i mitt tycke.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sam_Parnia

Här är en bra blogg också som mer går igenom i detalj hur studierna gått till och resultaten. Finns massor där, även direkta länkar till olika studier på området.

https://awareofaware.co/welcome/blog/

Här nämns några andra studier på OBEs som gjorts genom åren:

https://en.wikipedia.org/wiki/Out-of-body_experience
Senast redigerad av Tandan 2024-03-17 kl. 18:20.
Citera
2024-03-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento

Problemet är att paranormala upplevelser bara sker i hjärnan och du kommer ofta inte åt sådana upplevelser.

Ah… precis… paranormala fenomen sker bara i hjärnan, precis som vi sagt. Fantasier alltså, typ….

Fint att du klargjorde det…
Citera
2024-03-17, 23:11
Medlem
Citat:
De som inte tror på paranormala forskningen säger att den är dålig men de kan inte säga hur metodiken ska förbättras.

Eftersom ingen förstår resultaten, resultaten är svaga (men signifikanta), resultaten strider mot den rådande världsbilden och det råder ett socialt stigmata att befatta sig med paranormal forskning som anses oseriös så säger de flesta att det inte finns några bevis för paranormala fenomen.
Men det är ju inte riktigt sant.

När inte ens en så enkel sak att testa kontrollerat som t ex slagrutor aldrig någonsin klarat att påvisas i ett seriöst kontrollerat test, så är det extremt illa och extremt talande för att paranormala fenomen är just bara individens egna fantasier…
Citera
2024-03-18, 17:13
Medlem
Vore det inte det rimliga att alla släppte sina drömmar om andevärlden, hur emotionellt tufft det än är, vilket det verkligen är, och rättade sig efter avsaknaden av bevis. Att man slutade forska i detta ämne helt, det ger ju liksom aldrig något. Det finns inget annat än detta skitlivet uppenbarligen. Nu är det ju vad mainstream-vetenskapen redan konstaterat visserligen, men borde inte resten följa? Släpp det gäckande hoppet, det kommer bara plåga dig. Min gissning är att Sam Parnias AWARE-studier lär fortsätta några år till lika fruktlösa som dom hittills varit, när dom sedan läggs ner i brist på genombrott så kommer det bli alltmer uppenbart för de flesta med rationellt sinne att det inte finns något efterliv och allt är bokstavligt talat bara drömmar. Det suger, men verkligheten brukar inte bry sig alltför mycket om vår vilja.
Citera
2024-03-22, 16:24
Medlem
Citat:
Vore det inte det rimliga att alla släppte sina drömmar om andevärlden, hur emotionellt tufft det än är, vilket det verkligen är, och rättade sig efter avsaknaden av bevis. Att man slutade forska i detta ämne helt, det ger ju liksom aldrig något. Det finns inget annat än detta skitlivet uppenbarligen. Nu är det ju vad mainstream-vetenskapen redan konstaterat visserligen, men borde inte resten följa? Släpp det gäckande hoppet, det kommer bara plåga dig. Min gissning är att Sam Parnias AWARE-studier lär fortsätta några år till lika fruktlösa som dom hittills varit, när dom sedan läggs ner i brist på genombrott så kommer det bli alltmer uppenbart för de flesta med rationellt sinne att det inte finns något efterliv och allt är bokstavligt talat bara drömmar. Det suger, men verkligheten brukar inte bry sig alltför mycket om vår vilja.

Fint skrivet. Vi är nog mer överens än du kanske tror. Det här skitlivet ja, jag tror det var Jordan Peterson som uttryckte att liv efter döden är det enda som skulle ge det här livet mening, och det kan jag också tycka eftersom allt annars försvinner i tiden (det mesta av människans aktiviteter är till exempel annars sedan länge fullständigt förlorade).

Jag trodde aldrig att Parnia skulle hitta bevis, eftersom det verkade osannolikt på mig, inte för att jag inte tror på NDE (jag tror s a s inte på nånting, men för mig förefaller det möjligt att medvetandet fortsätter) utan för att de NDE som finns säger att man inte kommer hitta bevis. Det är väldigt vanligt att folk som haft NDE berättar att de hade tillgång till all kunskap på andra sidan, också om meningen med livet, men inte fick ta med sig den tillbaka. En cyniker kan svara att ja, det var ju "praktiskt". Men om det verkligen stämmer så kan man ju undra vilken följd det skulle få om NDE bevisades. Du kanske inte skulle ta livet av dig då, men många skulle med säkerhet göra det.

Och snart skulle vi få myndigheter och företag som sysslade med NDE-information, och varenda person skulle jobba på sin "NDE-portfölj". Och baserat på de NDE som beskrivits så tycks det inte vara tänkt att särskilt mycket kunskap om NDE ska finnas i vår värld.

När det gäller om man ändå ska forska kring det så är det självklart för mig att man ska göra detta eftersom NDE oavsett om den är "verklig" är en vanlig mänsklig upplevelse. Det är också säkert från denna empiriska grund religion kommer. För i princip varenda familj känner nog någon som varit nära döden och sedan har berättat något. Så detta har betydelse.

Sedan finns det mängder av saker som människor tror på men som inte har bevisats vetenskapligt. Man har till exempel studerat sådana beteenden som man kallar psykopati långt före man har kopplat detta till något fysiskt i hjärnan, men det är mycket intressant att man har gjort den kopplingen. På samma sätt är ju Parnias studier av elektricitet i hjärnan efter hjärtstopp intressanta i sig.

Upplevelsen finns alltså, och är även ofta omskakande för till exempel ateister. Och de behöver inte bli omvända, men kan ändå påverkas. Ett exempel är den ateistiske filosofen Ayers, som hade en nära-döden-upplevelse och analyserade denna i en artikel som jag här länkar, och hans slutord var:
My recent experiences have slightly weakened my conviction that my genuine death, which is due fairly soon, will be the end of me, though I continue to hope that it will be. They have not weakened my conviction that there is no god. https://www.philosopher.eu/others-writings/a-j-ayer-what-i-saw-when-i-was-dead/
En möjlig skeptisk förklaring till NDE som jag aldrig sett nån skeptiker nämna är att människor som haft NDE ju ofta har varit nära döden och brukar förlora sin rädsla för döden tack vare sin NDE. Alltså kan man tänka sig att NDE:n hjälper dem att överleva och våga leva.

När det sen gäller vad man ska tro på så kan ju det rationella vara att "man up" och välja att tro på det som hjälper en, om det sedan är på "kärleken", "vetenskapen", "AIK" eller "livet efter döden".
Citera
2024-03-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Fint skrivet. Vi är nog mer överens än du kanske tror. Det här skitlivet ja, jag tror det var Jordan Peterson som uttryckte att liv efter döden är det enda som skulle ge det här livet mening, och det kan jag också tycka eftersom allt annars försvinner i tiden (det mesta av människans aktiviteter är till exempel annars sedan länge fullständigt förlorade).

Jag trodde aldrig att Parnia skulle hitta bevis, eftersom det verkade osannolikt på mig, inte för att jag inte tror på NDE (jag tror s a s inte på nånting, men för mig förefaller det möjligt att medvetandet fortsätter) utan för att de NDE som finns säger att man inte kommer hitta bevis. Det är väldigt vanligt att folk som haft NDE berättar att de hade tillgång till all kunskap på andra sidan, också om meningen med livet, men inte fick ta med sig den tillbaka. En cyniker kan svara att ja, det var ju "praktiskt". Men om det verkligen stämmer så kan man ju undra vilken följd det skulle få om NDE bevisades. Du kanske inte skulle ta livet av dig då, men många skulle med säkerhet göra det.

Och snart skulle vi få myndigheter och företag som sysslade med NDE-information, och varenda person skulle jobba på sin "NDE-portfölj". Och baserat på de NDE som beskrivits så tycks det inte vara tänkt att särskilt mycket kunskap om NDE ska finnas i vår värld.

När det gäller om man ändå ska forska kring det så är det självklart för mig att man ska göra detta eftersom NDE oavsett om den är "verklig" är en vanlig mänsklig upplevelse. Det är också säkert från denna empiriska grund religion kommer. För i princip varenda familj känner nog någon som varit nära döden och sedan har berättat något. Så detta har betydelse.

Sedan finns det mängder av saker som människor tror på men som inte har bevisats vetenskapligt. Man har till exempel studerat sådana beteenden som man kallar psykopati långt före man har kopplat detta till något fysiskt i hjärnan, men det är mycket intressant att man har gjort den kopplingen. På samma sätt är ju Parnias studier av elektricitet i hjärnan efter hjärtstopp intressanta i sig.

Upplevelsen finns alltså, och är även ofta omskakande för till exempel ateister. Och de behöver inte bli omvända, men kan ändå påverkas. Ett exempel är den ateistiske filosofen Ayers, som hade en nära-döden-upplevelse och analyserade denna i en artikel som jag här länkar, och hans slutord var:
My recent experiences have slightly weakened my conviction that my genuine death, which is due fairly soon, will be the end of me, though I continue to hope that it will be. They have not weakened my conviction that there is no god. https://www.philosopher.eu/others-writings/a-j-ayer-what-i-saw-when-i-was-dead/
En möjlig skeptisk förklaring till NDE som jag aldrig sett nån skeptiker nämna är att människor som haft NDE ju ofta har varit nära döden och brukar förlora sin rädsla för döden tack vare sin NDE. Alltså kan man tänka sig att NDE:n hjälper dem att överleva och våga leva.

När det sen gäller vad man ska tro på så kan ju det rationella vara att "man up" och välja att tro på det som hjälper en, om det sedan är på "kärleken", "vetenskapen", "AIK" eller "livet efter döden".

Ja man kan hitta på vilka (bort)förklaringar som helst så man kan få behålla sin tro.

Att de tror sin upplevelse vara sann innebär inte att den va det. Tror de det så är det inte konstigt att de förlorar rädslan för döden oavsett deras livsåskådning.

Det finns egentligen inget mer att diskutera här, tills det framkommer bevis för utomkroppslighet, vilket det aldrig lär göra, så är det inget annat än drömmar/hallucinationer i hjärnan. Det är den mest rationella förklaringen.
Citera
2024-03-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ja man kan hitta på vilka (bort)förklaringar som helst så man kan få behålla sin tro.

Att de tror sin upplevelse vara sann innebär inte att den va det. Tror de det så är det inte konstigt att de förlorar rädslan för döden oavsett deras livsåskådning.

Det finns egentligen inget mer att diskutera här, tills det framkommer bevis för utomkroppslighet, vilket det aldrig lär göra, så är det inget annat än drömmar/hallucinationer i hjärnan. Det är den mest rationella förklaringen.

Om det hjälper dem att överleva så kan det ha gett dem en evolutionär fördel. Finns flera studier som visar att religiös tro förlänger livet (här är en artikel om en sådan studie https://www.medicalnewstoday.com/articles/322175) Så det är fullt möjligt att religion är skapad av naturen. Risken med att då sakna denna naturliga egenskap kan ju vara att man upplever livet som ett skitliv och samtidigt lever kortare. :-)

Det handlar om att vara kritisk mot alla delar av undersökningen. Du måste då även vara kritisk mot till exempel Parnias studie, och nog är det lite konstigt att du å ena sidan är skeptisk mot Parnia, men när hans studie inte ger bevis för NDE ja då tror du på den. Hur ska du ha det?

En kritik mor Parnia kunde vara att om en person har hjärtstopp och tycker sig se sin kropp uppifrån, varför ska personen då lägga märke till en skärm som visar en frukt? Är inte det lite som att fråga en människa som överlevt en massaker i ett rum den inte känner till om den kommer ihåg en viss tavla i rummet? Och svarar den nej så finns inte personen?

Nej, psyket är bland det svåraste att studera och det finns undersökningar kring hur folk inte ser saker framför sig. Uppmärksamhetsexperimentet med basketspelarna i vita och svarta tröjor är ett sådant klassiskt experiment: https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo

Vetenskapliga studier kring NDE finns det gott om, till exempel studier av blinda från födseln som har kunnat se (360 grader) under sin NDE.

Här är en svensk läkare som just har gjort en vetenskaplig studie i en peer review-tidskrift med Impact Factor på drygt 4. Läkaren i intervjun berättar att han tror att medvetandet är en egen entitet: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/halmstadlakaren-har-studerat-nara-doden-upplevelser
Senast redigerad av Lamento 2024-03-22 kl. 19:40.
Citera
2024-03-23, 11:41
Medlem
TwoThousands avatar
Människor kan uppfattas som korkade men vad gör den mediala sidan egentligen..

Folk sitter använder sina förmågor till att begå bedrägerier och lura hedna folk på förmögenhet.
Helvete dom sitter och ber en ande ta deras bankuppgifter och använder sedan deras konto kort.

För att inte tala om att läser folks tankar och sedan använder informationen för ett övertag över dom.

Vem har mage att klaga på trolöst folk när det finns riktiga skurkar till medium där ute i samhället.
Citera
2024-03-26, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Gå in i valfritt hemsökt hus. Sov över och dokumentera i några dar och jag garanterar att något paranormalt kommer upplevas.

Jag har upplevt paranormala fenomen sedan barndomen och jag vet vad jag såg. I 20 års åldern så har jag börjat dokumentera det jag upplevt. Och jag visste att de flesta nekare skulle påstå att det var fejkat. Att jag lagt in ljud eller specialeffekter. För mig blir det ett bevis på att de flesta nekare är både blinda och efterblivna.

Finns äldre polariodfoton där folk fått spöken på bild som omöjligör manipulering. Sedan är det simpelt att se vilka filmer nu för tiden som är fejkade och inte. Här diskuteras alltså om nekare. Varför är de så tröga? Allt som inte berör idioterna som inte tror på spöken eller paranormala fenomen är offtopic

Här diskuterar vi det besynnerliga med varför vissa människor vägrar blint tro på någonting utanför deras egna världsbild. Jag tror det är avundsjuka mixat med efterblivenhet. Ungefär som plattjordarna.

Jag säger inte att det nödvändigtvis måste vara så att det inte finns spöken men jag tycker det är lite konstigt att ingen tagit med sig humanisterna till något hemsökt hus, humanisterna lovar 10000o till den som kan bevisa något övernaturligt. https://humanisterna.se/kristallkulan/ det är ett skäl till varför jag är skeptisk till spöken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in