• 1
  • 2
2024-03-17, 15:15
Medlem
Hej,

Står i valet och kvalet kring vilken bil jag ska köpa, och har nästan bestämt mig för en Volkswagen Passat GTE. Frågan är vilken årsmodell man ska sikta in sig på.

Tänker mig att en lagom spec att rikta in sig på är kring 10000-12000 mil. Antingen siktar man då in sig på en GTE av årsmodell 2017-2019, alternativt så kör man på en från 2020 med likanande miltal. Då får man ju den "nya" modellen med större elmotor. Skillnaden i pris verkar vara ca 30-50t. Är det värt dom extra pengarna för den nyare modellen?

Någon annan fallgrop som är värd att ta i beaktande vad gäller Passat GTE och dess olika årsmodeller?

Ordet är fritt, tacksam för alla tankar och idéer!

PS: om jag är helt ute och cyklar och ska tänka om och köpa annan bilmodell men med liknande storlek samt hybrid, så bara ut med språket
Senast redigerad av Wolwo 2024-03-17 kl. 15:39.
Citera
2024-03-17, 15:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolwo
Hej,

Står i valet och kvalet kring vilken bil jag ska köpa, och har nästan bestämt mig för en Volkswagen GTE. Frågan är vilken årsmodell man ska sikta in sig på.

Tänker mig att en lagom spec att rikta in sig på är kring 10000-12000 mil. Antingen siktar man då in sig på en GTE av årsmodell 2017-2019, alternativt så kör man på en från 2020 med likanande miltal. Då får man ju den "nya" modellen med större elmotor. Skillnaden i pris verkar vara ca 30-50t. Är det värt dom extra pengarna för den nyare modellen?

Någon annan fallgrop som är värd att ta i beaktande vad gäller GTE och dess olika årsmodeller?

PS: om jag är helt ute och cyklar och ska tänka om och köpa annan bilmodell men med liknande storlek samt hybrid, så bara ut med språket
Golf eller Passat?
Citera
2024-03-17, 15:38
Medlem
Passat
Citera
2024-03-17, 16:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Passat
Populär bil, ligger därför högt i pris.
Men enligt ägarna är det mestadels en felfri bil, endast 3% hade haft problem med motor eller automatlåda, läste jag på vibilägares beg guide.

Ju nyare, desto längre räckvidd.
Kör man max 5 mil om dagen och kan ladda hemma, så är det ett perfekt köp.
Samtidigt slipper man allt kladd med laddning på långtur, för då kör man ju på bensinmotorn istället.
Citera
2024-03-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Populär bil, ligger därför högt i pris.
Men enligt ägarna är det mestadels en felfri bil, endast 3% hade haft problem med motor eller automatlåda, läste jag på vibilägares beg guide.

Ju nyare, desto längre räckvidd.
Kör man max 5 mil om dagen och kan ladda hemma, så är det ett perfekt köp.
Samtidigt slipper man allt kladd med laddning på långtur, för då kör man ju på bensinmotorn istället.

Kan inte hitta nån begtest på GTE, men det finns en generellt på Passat från 2021 då GTE fortfarande är ganska ny och alla fel inte uppdagats än, bla oljeläckaget mellan motor och växellåda.

Bilen får + för sina egenskaper och - för kvalitesproblem.

Dyr service, GTE har service var 1.500 mil. 6000, 12.000 osv är mycket dyra.

Här är lite annat att se upp med:
"De vanligaste felen handlar om elektronikproblem. Det kan gälla mjukvarufel på blåtandsuppkoppling, radio/CD, navigation eller kopplingen mellan bilen och telefonappar. Fel på autobromssystemet har också rapporterats, då bromsar bilen omotiverat. Den adaptiva farthållaren har inte alltid fungerat som den ska och multimediaskärmen har ibland strejkat i kyla. Mystiska varningsbuggar för fel på krockkudden har florerat, liksom fel på förarstolens elektriska inställningar. Den elektriska p-bromsen har krånglat på en del exemplar, då kan inte bilen köras.
Frusna dörrlås under vintertid har också varit ett problem, liksom vattenläckage på vänster bakdörr. Titta i golvbrunnen efter fukt. Missljud från plastpaneler är ett annat klagomål från ägarna. Andra fel som förekommit är lacksläpp, fukt i baklampor och fel på givaren till yttertempmätaren. DSG-växellådan kan vara ryckig i vissa situationer, men tillförlitligheten är bättre än tidigare. Den här modellen har våtlamellkoppling i DSG-lådan, istället för torrlamellkoppling som i äldre DSG-lådor. Kärvande bromsar är speciellt vanligt på GTE-modellen"

Flera GTE ägare säger samma sak: Säljer bilen samma dag som maskinskadegarantin går ut, man vill inte äga en GTE utan maskinskada.
Citera
2024-03-17, 17:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Kan inte hitta nån begtest på GTE, men det finns en generellt på Passat från 2021 då GTE fortfarande är ganska ny och alla fel inte uppdagats än, bla oljeläckaget mellan motor och växellåda.

Bilen får + för sina egenskaper och - för kvalitesproblem.

Dyr service, GTE har service var 1.500 mil. 6000, 12.000 osv är mycket dyra.

Här är lite annat att se upp med:
"De vanligaste felen handlar om elektronikproblem. Det kan gälla mjukvarufel på blåtandsuppkoppling, radio/CD, navigation eller kopplingen mellan bilen och telefonappar. Fel på autobromssystemet har också rapporterats, då bromsar bilen omotiverat. Den adaptiva farthållaren har inte alltid fungerat som den ska och multimediaskärmen har ibland strejkat i kyla. Mystiska varningsbuggar för fel på krockkudden har florerat, liksom fel på förarstolens elektriska inställningar. Den elektriska p-bromsen har krånglat på en del exemplar, då kan inte bilen köras.
Frusna dörrlås under vintertid har också varit ett problem, liksom vattenläckage på vänster bakdörr. Titta i golvbrunnen efter fukt. Missljud från plastpaneler är ett annat klagomål från ägarna. Andra fel som förekommit är lacksläpp, fukt i baklampor och fel på givaren till yttertempmätaren. DSG-växellådan kan vara ryckig i vissa situationer, men tillförlitligheten är bättre än tidigare. Den här modellen har våtlamellkoppling i DSG-lådan, istället för torrlamellkoppling som i äldre DSG-lådor. Kärvande bromsar är speciellt vanligt på GTE-modellen"

Flera GTE ägare säger samma sak: Säljer bilen samma dag som maskinskadegarantin går ut, man vill inte äga en GTE utan maskinskada.
Den nyare motorn är bra, tror den kom 2018.
DSGn är våtlamell som sagt, och ger oftast inga bekymmer mer.
Resten i din text kan väl appliceras på de flesta nyare bilar, så är det ju idag..

Passat 2019 kan man ju rekommendera om man ser till priset, 2020 och nyare om man vill ha det nya större batteriet med längre räckvidd, men den är ju också dyrare.

Sen handlar det till sist om vilka laddmöjligheter man har där hemma, kan man ladda hemma kan man köra billigt.
På långtur är den dessutom praktisk och bekväm, och man slipper ladda.

Men det handlar ju om hur mycket pengar man är beredd att ge för en familjekombi med laddhybriddrift, nya Passat har 10 mil räckvidd på el, och dessutom snabbladdning, men den kostar ju betydligt mer än en beg från 2019..
Citera
2024-03-17, 18:11
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2024-03-17, 18:33
Medlem
TiredEyess avatar
Citat:
Hej,

Står i valet och kvalet kring vilken bil jag ska köpa, och har nästan bestämt mig för en Volkswagen Passat GTE. Frågan är vilken årsmodell man ska sikta in sig på.

Någon annan fallgrop som är värd att ta i beaktande vad gäller Passat GTE och dess olika årsmodeller?

Funderat på diverse syster-bilar, närmast vore en Skoda Superb IV?
Citera
2024-03-17, 19:23
Medlem
Citat:
Resten i din text kan väl appliceras på de flesta nyare bilar, så är det ju idag..

Passat 2019 kan man ju rekommendera om man ser till priset, 2020 och nyare om man vill ha det nya större batteriet med längre räckvidd, men den är ju också dyrare.

Intressant, men bara så att vi inte blandar ihop årsmodellerna. 2017 verkar vara det första året som Passat GTE såldes. Då var effekten på 156+62 hk.
2020 kom en ny modell, där var effekten 156+115 hk.
Men kom det alltså en till motor däremellan, alltså 2018 eller 2019? Som också har 156+62 hk?
Citera
2024-03-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Funderat på diverse syster-bilar, närmast vore en Skoda Superb IV?

Jag är absolut öppen för andra alternativ än Passat GTE! Skoda Superb skulle definitivt kunna vara ett alternativ, men den verkar inte ha funnits på marknaden lika länge och ligger därför fortfarande lite högt i pris för mig.

En annan bil jag är lite inne på är Kia Optima laddhybrid, verkar ligga ungefär i samma prisklass som Passat GTE, kanske något lägre. Kanske fel inriktning på tråden, men skulle ni rekomendera en Kia Optima framför en Passat GTE, årsmodeller omkring 2017-2019?

Finns det någon annan laddhybrid ni kan rekomendera som man kan få loss för ca ~200t? Eller eventuellt upp till 250t om den ska jämföras med den nyare Passat GTE:n.
Citera
2024-03-17, 20:16
Medlem
Citat:

Sen handlar det till sist om vilka laddmöjligheter man har där hemma, kan man ladda hemma kan man köra billigt.
På långtur är den dessutom praktisk och bekväm, och man slipper ladda.

Men det handlar ju om hur mycket pengar man är beredd att ge för en familjekombi med laddhybriddrift, nya Passat har 10 mil räckvidd på el, och dessutom snabbladdning, men den kostar ju betydligt mer än en beg från 2019..

Oljeläckaget mellan motor och låda drabbar även nyare bilar. Hur vida det sätts dit bättre packboxar så problemet löses för gott eller bara tills nästa läckage, har inte framkommit än.
Citera
2024-03-17, 22:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Intressant, men bara så att vi inte blandar ihop årsmodellerna. 2017 verkar vara det första året som Passat GTE såldes. Då var effekten på 156+62 hk.
2020 kom en ny modell, där var effekten 156+115 hk.
Men kom det alltså en till motor däremellan, alltså 2018 eller 2019? Som också har 156+62 hk?
Nej, det verkar inte så.
Den "nya" kom 2019, men som årsmodell 2020.
Auto motor sport hade bilen i ett långtest, de körde bilen mellan 2019- 2022, och körde 10.000 mil under denna perioden,
Resultat: topp-poäng.
Under dessa tre år och 10.000 mil hade bilen inte ett enda fel, förutom frontkameran som fixades på garantin.
Länk:https://www.auto-motor-und-sport.de/...est-100000-km/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in