2024-03-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Du glömmer tiden igen. Du missar det viktigaste.

Nej du glömde att läsa vad jag skrev:
Men du kan säga samma sak om guld när det blev populärt som du kan säga om bitcoin idag. Med undantag för att guld blänker.

När guld blev populärt i början så hade det inte tiden på sin sida.
Citera
2024-03-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Om du ska vara petnoga så nej, det finns då både ett köp- och säljpris och sedan senast betalt.

Men nu är det värde som är i fokus för diskussionen.
'Inneboende värde'' är snarast en filosofisk term och inte en finansiell term.

När det gäller en valuta så är självklart värdet vad du kan köpa för den valutan. Pengarna i sig har inget egenvärde eller åtminstone extremt lågt sådant. Du kan torka dig i röven med sedlar men värdet av det är extremt lågt, bättre att köpa toapapper för pengarna.

Priset för ett paket mjölk är inte beroende av att du köper det. Även om du inte köper ett paket mjölk så finns det fortfarande ett pris.

Man kan visst göra värderingar av fastigheter etc. Det är inte alls bara subjektivt. Vad vi säger är att vi undrar hur du gör en värderingsbedömning på bitcoin exempelvis? Presentera hur du gör det? Det är lite det vi vill komma fram till.

Hur man beräknar värdet på en fastighet görs av banker hela tiden. Har du såhär pass dålig koll?

Du feltolkar resultatet som att du har gjort en bra affär. Du kan ha gjort en matematisk affär som är skitdålig men som du tack vare turen vinner på. Det gäller att skilja på en matematisk bra affär och på turen.

Hypotetiskt scenario:

Ponera att du spelar på sport och får ett odds på 2,5 och du bettar på det och du vinner. Har du då gjort en bra affär om det sanna oddset är 3? Nej, du har gjort en urusel affär som gör att du förlorar i längden, du har fattat ett beslut med negativt väntevärde.

Du kan inte dra slutsatsen att du har gjort en bra ''värdeaffär'' bara för att du vann.

Ponera att en annan person bettar på ett odds på 2,5 men i denna situation så är det sanna oddset (den sanna sannolikheten) på 2. Personen har dock otur och förlorar. Har personen gjort en bra eller dålig värdeaffär? Personen har gjort en bra värdeaffär eftersom han rent matematiskt kommer att vinna på sikt med denna strategin.

Det finns en tydlig skillnad.
Citera
2024-03-17, 14:34
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Nej du glömde att läsa vad jag skrev:
Men du kan säga samma sak om guld när det blev populärt som du kan säga om bitcoin idag. Med undantag för att guld blänker.

När guld blev populärt i början så hade det inte tiden på sin sida.

Det har du ju rätt i. En annan sak som skiljer de åt är att guld finns på riktigt medans krypto är en gemensam illusion, man kan inte känna på den. Kommer en illusion överleva över tid? Förmodlingen inte. Den överlever inte en geomagnetisk storm iaf, för en stark sådan kommer radera allas plånböcker... permanent. Allt digitalt borta, bara så där. Avmagnetiserat, för evigt. Men guld finns fortfarande i jordskorpan och solens elektromagnetiska fält skadar inte guld på något sätt. De här stormarna är relativt vanliga, vi hade en riktigt stor sådan år 2012 som precis missade jorden. Den stora som träffade jorden på 1800-talet hade gjort allt det jag beskrev ovan, men den 2012 var riktigt stor också.
Citera
2024-03-17, 14:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det har du ju rätt i. En annan sak som skiljer de åt är att guld finns på riktigt medans krypto är en gemensam illusion, man kan inte känna på den. Kommer en illusion överleva över tid? Förmodlingen inte. Den överlever inte en geomagnetisk storm iaf, för en stark sådan kommer radera allas plånböcker... permanent. Allt digitalt borta, bara så där. Avmagnetiserat, för evigt. Men guld finns fortfarande i jordskorpan och solens elektromagnetiska fält skadar inte guld på något sätt. De här stormarna är relativt vanliga, vi hade en riktigt stor sådan år 2012 som precis missade jorden. Den stora som träffade jorden på 1800-talet hade gjort allt det jag beskrev ovan, men den 2012 var riktigt stor också.
Allt i din telefon är isf också en illusion av samma slag. Ändå är några av världens största bolag byggda på det du väljer att kalla "illusion".

Allt är atomer. Ingen skillnad på guld eller något digitalt. Men varför behöva bryta ner meta diskussionen till den nivån ens? Bitcoin betingar ett pris på 67 000 dollar oavsett vilken ordtango ni vill dansa för att undvika acceptera elefanten i rummet.
Citera
2024-03-17, 14:45
Medlem
Citat:

Först en vädjan, prova att styckeindela texten så den blir läsbar.

Både guld och bitcoin finns på riktigt.
Det ena är dock fysiskt.

Kommer guld som store of value överleva kan vi också fråga oss när bitcoin har bättre egenskaper för det.
Citera
2024-03-17, 14:45
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Exakt vilket löfte ger svenska staten för en krona?

Finns någon som helst garanti exempelvis för att 1000 kr räcker till en dags mat för en person om 20 år, eller att det räcker med 100 000 kr?

Bra fråga. Vet inte om det finns något uttalat. De räknar väl bara med att folk litar blint på staten, och det gör ju de flesta också, så det funkar.
Citera
2024-03-17, 14:48
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Allt i din telefon är isf också en illusion av samma slag. Ändå är några av världens största bolag byggda på det du väljer att kalla "illusion".

Allt är atomer. Ingen skillnad på guld eller något digitalt. Men varför behöva bryta ner meta diskussionen till den nivån ens? Bitcoin betingar ett pris på 67 000 dollar oavsett vilken ordtango ni vill dansa för att undvika acceptera elefanten i rummet.

Bitcoin kommer gå upp mer än så. Den har sin cykel att ta sig igenom, oavsett vad du jag eller någon annan har att säga om det.
Citera
2024-03-17, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Vad är svårt för dig att begripa? Är bara att öppna vilken graf som helst så inser man att de som investerat i bitcoin de senaste åren ligger på plus...

Jag har inte en trillion i krypto. Som sagt; det utgör ca 3% av mina investeringar...

Att folk köper krypto är inget som hindrar dig från att fortsätta köpa hennes och mauritz och en färdigrätt på ica. Varför blir du triggad över något du inte ens är investerad i? Det är som att jag sätter mig å lipar över att folk tjänade pengar på NFTs för ett par år sedan (som jag inte heller begriper). Jag bryr mig helt enkelt inte. Good on them för att de tjänade pengar liksom...
Jag ska hjälpa dig då du tappar bort dig själv med eget skryt och larviga försök till härskarteknik i brist på argument.
Låt mig påminna dig om trådstarten: Är krypto i princip ren spekulation utan underliggande värde?

Så ditt argument att du enligt egen utsaga ligger plus på bitcoin bevisar inget. Så ditt satans klappmongo, är krypto i princip ren spekulation utan underliggande värde?
Citera
2024-03-17, 14:51
Medlem
Citat:
Bitcoin kommer gå upp mer än så. Den har sin cykel att ta sig igenom, oavsett vad du jag eller någon annan har att säga om det.

Nej alla förutsägbara beteenden försvinner när marknaden blir övertygad om dem. Ingen skulle förstås köpa i toppen av cykeln om man är övertygad om denna cykel.
Citera
2024-03-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Jag ska hjälpa dig då du tappar bort dig själv med eget skryt och larviga försök till härskarteknik i brist på argument.
Låt mig påminna dig om trådstarten: Är krypto i princip ren spekulation utan underliggande värde?

Så ditt argument att du enligt egen utsaga ligger plus på bitcoin bevisar inget. Så ditt satans klappmongo, är krypto i princip ren spekulation utan underliggande värde?

Och vad är substansen av detta inlägg?
Citera
2024-03-17, 14:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Allt är atomer. Ingen skillnad på guld eller något digitalt.
Jaså, består digitala "tillgångar" av atomer? Det var som tusan

Det är en aning svårare att bryta sönder grundämnen än något digitalt.

Citat:
Men varför behöva bryta ner meta diskussionen till den nivån ens? Bitcoin betingar ett pris på 67 000 dollar oavsett vilken ordtango ni vill dansa för att undvika acceptera elefanten i rummet.
Då antar jag att du tycker Gamestop var en toppeninvestering för ett par år sedan eftersom priset var extremt högt. Enligt dig är priset detsamma som värdet, trots att du samtidigt har lyckats räkna ut att börsbolag är överprissatta med 10x jämfört med det underliggande värdet, fast värdet är förstås detsamma som priset
Citera
2024-03-17, 14:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Bra fråga. Vet inte om det finns något uttalat. De räknar väl bara med att folk litar blint på staten, och det gör ju de flesta också, så det funkar.
Ett annat sätt att se priset på svenska kronan: https://www.tradingview.com/x/SzaP4tIH/

Lägg till inflation om du är ute efter det faktiska köpvärdet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in