2024-03-17, 11:24
Medlem
TotalWars avatar
Stater kan skydda internetuppkoppling. Bitcoin har ingen egen armé utan kommer bli en passiv åskådare vid en kris. Priset reflekterar inte detta ännu, själva krisen måste inträffa först. Må det vara krig eller en elektromagnetisk solstorm. Krypto föddes 2009 och har inte ännu haft sina "dåliga perioder". Jämför detta med guld som varit med oss i tusentals år och visat sitt värde gång på gång.

US Dollar, en fiatvaluta. Må så vara, men den är uppbackad av världens största ekonomi, världens största millitär och USA´s varumärke i stort. Vad är bitcoin uppbackad av? Bitcoin är beroende av att välvilliga stater och deras fiatvalutor, med sin millitär om det skulle behövas, ser till att vi har tillgång till internet och därmed våra bitcoins. Så fiatvalutan är en garant för bitcoins existens, men detta syns ännu inte i priset. Men det kommer en justering senare. Det kan ta många, många år. Och det går att tjäna pengar under tiden.
Citera
2024-03-17, 11:32
Medlem
Facebacks avatar
Bitcoin är en kortlivad internet fluga!
Håll er borta från detta, se bara hur mycket det gått ner dom senaste dagarna! Bästa valutan att förvara sin förmögenhet är i svenska kronor.
Citera
2024-03-17, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Haha alltid samma argument: Jag har en trillion i crypto därför har jag rätt. Kan du bevisa det, inser du vilket efterblivet argument det är?
Vad är svårt för dig att begripa? Är bara att öppna vilken graf som helst så inser man att de som investerat i bitcoin de senaste åren ligger på plus...

Jag har inte en trillion i krypto. Som sagt; det utgör ca 3% av mina investeringar...

Att folk köper krypto är inget som hindrar dig från att fortsätta köpa hennes och mauritz och en färdigrätt på ica. Varför blir du triggad över något du inte ens är investerad i? Det är som att jag sätter mig å lipar över att folk tjänade pengar på NFTs för ett par år sedan (som jag inte heller begriper). Jag bryr mig helt enkelt inte. Good on them för att de tjänade pengar liksom...
Citera
2024-03-17, 11:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vill du berätta varför ett företag som köps upp av ett annat företag ALDRIG kostar i närheten av det sammanlagda aktiepriset? Varför är det så tror du?
Du brukar själv dra upp Gamestop i tid och otid...

Don’t confuse the company’s value with the value of shares
https://www.onetoonecf.com/dont-confuse-the-companys-value-with-the-value-of-shares/

Enjoy...
För det första stämmer inte detta, se t ex twitter.

Brukar försäljningar av hela bolag ge endast 5-10% av aktiepriset? Det är ju det du hävdar apropå det underliggande värdet.

Du glömde dessutom svara på min fråga angående bitcoins underliggande värde.
Citera
2024-03-17, 11:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
För det första stämmer inte detta, se t ex twitter.

Brukar försäljningar av hela bolag ge endast 5-10% av aktiepriset? Det är ju det du hävdar apropå det underliggande värdet.

Du glömde dessutom svara på min fråga angående bitcoins underliggande värde.
Du glömde att kommentera Gamestops aktiepris kontra underliggande värde...
Citera
2024-03-17, 11:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du glömde att kommentera Gamestops aktiepris kontra underliggande värde...
Skämtar du? Gamestop har jag ju tagit upp som exempel på en motsvarande ”investering” som bitcoin. Varför äger du dig själv genom att ta upp detta?

Sluta försöka smita undan att stå till svars för dina idiotiska påståenden nu och börja svara på frågor.
Citera
2024-03-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Bitcoin är en kortlivad internet fluga!
Håll er borta från detta, se bara hur mycket det gått ner dom senaste dagarna! Bästa valutan att förvara sin förmögenhet är i svenska kronor.

Antar att du är ironisk, men mina tankar dras osökt till: https://www.youtube.com/shorts/kaQ6-IYJXxA

Hela intervjun: https://youtu.be/ODJx_xwT2r0?si=AdX7JMQ5b33W80AH
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-03-17 kl. 11:48.
Citera
2024-03-17, 11:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Skämtar du? Gamestop har jag ju tagit upp som exempel på en motsvarande ”investering” som bitcoin. Varför äger du dig själv genom att ta upp detta?

Sluta försöka smita undan att stå till svars för dina idiotiska påståenden nu och börja svara på frågor.
Så då är vi eniga om att det inte bara är bolagets årsredovisning som driver priset på dess aktie. Bra då har vi ett inlägg att återkomma till varje gång du påstår annorlunda.

Noterar att du blev lite upprörd...
Citera
2024-03-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Bitcoin lån finns, bara googla

Att jämföra kryptolån med ett bostadslån är ju skrattretande. Du läste dessutom det jag skrev fel. Läs igen. Jag skrev att lånet inte fungerar på samma sätt.

Analys:

Så med krypto löper du en otrevlig risk för tvångsförsäljning, du har höga räntor och inte nog med det, du har enbart en hävstång på 50 % av det du själv lägger in (har du 100 000 som du äger i krypto kan du max få ett lån på 50 000). Med fastigheter slipper du det förstnämnda, de säljer inte av din fastighet under svåra tider om du gör rätt för dig, dessutom har du en hävstång på flera multiplar då banken betalar ut 85 % av totalvärdet (kontantinsats på enbart 15 %).

Sedan har vi ju det faktum att en hyresfastighet exempelvis är en äkta tillgång, den har ett inneboende värde då de kan producera kassaintäkter även när fastighetsmarknaden står stilla.

Fundera nu varför det är på detta vis. Är det för att krypto har högre eller lägre risk än traditionella tillgångar? Leaston förstår ju inte detta, oavsett hur många gånger man förklarar det för honom.

https://www.cryptoviking.se/kryptolan
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-03-17 kl. 12:18.
Citera
2024-03-17, 11:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Så då är vi eniga om att det inte bara är bolagets årsredovisning som driver priset på dess aktie. Bra då har vi ett inlägg att återkomma till varje gång du påstår annorlunda.
Det finns bolag som är skräp och vars aktiepris är ren spekulation (t ex gamestop). Majoriteten är dock inte det.

Bitcoin fungerar ungefär som gamestop.

Du undviker fortfarande att svara på frågan om underliggande värde så jag antar att du innerst inne förstår stt det är 0, precis som hos gamestop.
Citera
2024-03-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Det har allt med saken att göra. Kvinnor skulle inte vilja få guldsmycken eller en vigselring i guld av sin man om det inte var dyrt. En stor del av efterfrågan av det finns alltså pga att det är dyrt. När det är dyrt blir det eftertraktat.

Guldet fick sitt värde för att det blänker, människor gillade vad de såg och tillgången var begränsad. Den begränsade tillgången gjorde att alla inte kunde få det vilket gav status. Det etablerade ett värde för guld så att det kunde börja användas som pengar långt innan fiat fanns. Detta förstärkte människors inställning att guld är värdefullt och ju längre tid människor såg på guld på detta sätt desto stabilare värde fick det. Till slut visste alla att guld är pengar och alla vill därför ha det. Guldets värde backas alltså endast upp av att människor anser att det är värdefullt.

Och det var mycket praktiskt som ett betalmedel jämfört med att betala med byteshandel. Du kunde ta med dig ditt guld istället för att släpa med dig all din egendom.

Idag däremot kan du inte det, du kommer direkt stoppas i tullen om du försöker ta med dig guldtackor när du lämnar landet. Du behöver också beskydd om du har med dig en massa guld, du kan bli rånad på alla dina tillgångar annars. Med krypto är det annorlunda, du har tillgång till det var än i världen du befinner dig. Det är inte fysiskt och behöver därför inte transporteras med dig när du flyttar. Staten kan inte beslagta dina krypto som de kan med fiat genom inflation. Där kan staten bara trycka mer fiat så dina fiat blir mindre värda.

Du blandar ihop inneboende värde med marknadsvärdet. Du gör samma fel som Leaston. Vi pratar om varför guldet ifrån första början får värde. Klura på den du. Kanske ska du fråga en kemist?

Något som är dyrt har inte automatiskt värde. Du kan ha en pennystock som har pumpats upp i priset som inte har något värde att tala om, men enligt din logik så är det alltså: ''Den har värde, för den har ett pris''. Är du lika hjärndöd som Leaston?
Citera
2024-03-17, 11:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Att jämföra kryptolån med ett bostadslån är ju skrattretande. Har du tvångsförsäljning menar du på ett bostadslån? Nej, betalar du banken konsekvent så är det inga problem, alltså kan du kontrollera ett stort värdeobjekt. Med krypto? När kryptopriset har gått ner tillräckligt så likvideras du.

Det är ju som att jämföra äpplen och päron.

På den här länken står det att man behöver ge en garanti på 100 %, så om jag äger bitcoin för ett värde på 50 000kr så kan jag max låna för 25 000kr.

https://www.cryptoviking.se/kryptolan

Är detta att jämföra med att lägga en kontantinsats på 15 % för en fastighet?

Om livet bara vore så enkelt som att man inte behövde tänka.

Det var du som började ifrågasätta om man kunde ta lån på krypto. Du har fått massor av bevis på att man kan det. Nu flyttar då målstolparna.
Ingen säger att alla lån på tillgångar är exakt likadana, så dom väderkvarnarna kan du sluta slåss mot.

I framtiden ser jag det som fullt rimligt att möjligheten att ta lån på krypto mognar betänklig. Så pass att de svenska bankerna kommer konkurrera på den marknaden. Sedan om det går att jämföra dessa lån EXAKT med just fastighetslån är tämligen ointressant för poängen (att kunna ta lån på krypto) som ändå diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in