2024-03-17, 13:08
Medlem
Barentss avatar
TS behöver en stor genomläsning för att t.ex lära historiken med all krypto-scamming som förekommit senaste två åren t.ex
https://www.aljazeera.com/economy/2023/11/3/crypto-tycoon-sam-bankman-fried-found-guilty-of-defrauding-ftx-customers

https://breet.app/blog/5-biggest-crypto-scams-of-all-time

Naturligtvis är det så att all crypto och BTC har slutvärdet Noll. Det finns ju ingen som helst använding för några digitala mönster. Guld är säkrare. Tom fiat-valutor som SEK och USD är säkrare, de garanteras av hela länder medans BTC har noll garantier.

Det är de allra dummaste som går in i en marknad precis innan den rasar. Här några exempel på världens största bubblor:
Citat:
https://goldbroker.com/news/bitcoin-surpasses-tulip-mania-is-now-the-biggest-bubble-in-world-history-1243
2017-12-13: Bitcoin Surpasses "Tulip Mania", Is Now The Biggest Bubble In World History
Fantastiskt diagram från artikeln ovan:
https://goldbroker.com/media/image/cms/media/bitcoin-tulip-mania.jpg

Själv ligger har 75% cash sedan länge och kommer att handla stora kända aktier i Sverige när bubblan spruckit. Jag har väntat i två år nu på recessionen, men kanske i år.
Citera
2024-03-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Ja visst, alla ekonomer har gjort bort sig när de anser att marknadsvärdet är det sanna värdet. Bara du som har fattat att det är din åsikt om det "underliggande värdet" som är rätt.

Ekonomer gör en distinktion mellan priset och vad något faktiskt är värt. Absolut. Men du är väl som Leaston i hur du resonerar.
Citera
2024-03-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Ekonomer gör en distinktion mellan priset och vad något faktiskt är värt. Absolut. Men du är väl som Leaston i hur du resonerar.

Det gör jag också.
Priset är vad du betalar.
Värdet är vad du kan få om du säljer.
Citera
2024-03-17, 13:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det gör jag också.
Haha! Priset är vad du betalar och värdet är vad någon annan betalar?
Citera
2024-03-17, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Haha! Priset är vad du betalar och värdet är vad någon annan betalar?

Ja om du är en idiot och betalar skyhögt för något så innebär inte det att värdet är vad du har betalat. Trodde du verkligen det?

Om jag däremot kan få 67,000 USD för en bitcoin så är det värdet det har. Kan jag byta till mig dessa USD för enn bitcoin så är det den köpkraft det har.

Samma med fiat, hur mycket 1 USD är värt avgörs av vad du kan byta till dig för denna USD.
Senast redigerad av merkhur 2024-03-17 kl. 13:41.
Citera
2024-03-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Så det är ”fördelen” med bitcoin, att inte betala skatt som ska finansiera välfärd och försvar? Våldskapitalet du syftar på är vanligen parlamentariska demokratier som du och jag och alla andra röstat fram.
Innan år 1913 när centralbanken bildades i USA så var den federala skatten noll. Man hade tullfrihet inom unionen och finansierade landet med importtullar. Deflation samtidigt som reallöneökningar.

Läs gärna mer om detta som enligt samtidens kulturmarxistiska ekonomer är omöjligt.
Senast redigerad av Richard09 2024-03-17 kl. 13:52.
Citera
2024-03-17, 14:03
Medlem
Citat:
Det gör jag också.

Priset på något är inte beroende av just din handling. Även om du inte köper bitcoin eller någon annan väljer att köpa det så har det ett pris.

Du verkar helt ignorera termen ''inneboende värde''.

Återigen, om det sanna värdet på något alltid är priset så har du accepterat matematisk osannolikhet. Men det förstår inte du för då antar du att den effektiva marknadshypotesen är 100 % korrekt.

Sannolikheten att den effektiva marknadshypotesen är helt korrekt är så liten så att du får ett errortal om du slår det på miniräknaren men detta är vad du tror på eftersom du säger att det sanna värdet av något alltid är vad det kostar i stunden. Du låter tvärkorkad.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-03-17 kl. 14:09.
Citera
2024-03-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Priset på något är inte beroende av just din handling. Även om du inte köper bitcoin eller någon annan väljer att köpa det så har det ett pris.

Du verkar helt ignorera termen ''inneboende värde''.

Återigen, om det sanna värdet på något alltid är priset så har du accepterat matematisk omöjlighet. Men det förstår inte du för då antar du att den effektiva marknadshypotesen är 100 % korrekt.

Om du ska vara petnoga så nej, det finns då både ett köp- och säljpris och sedan senast betalt.

Men nu är det värde som är i fokus för diskussionen.
'Inneboende värde'' är snarast en filosofisk term och inte en finansiell term.

När det gäller en valuta så är självklart värdet vad du kan köpa för den valutan. Pengarna i sig har inget egenvärde eller åtminstone extremt lågt sådant. Du kan torka dig i röven med sedlar men värdet av det är extremt lågt, bättre att köpa toapapper för pengarna.

Om du befinner dig på en öde ö tillsammans med andra stackare kommer du att upptäcka att guld saknar värde om det inte finns någon möjlighet att komma därifrån.
Senast redigerad av merkhur 2024-03-17 kl. 14:17.
Citera
2024-03-17, 14:16
Medlem
christallqhulaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Bitcoin är en kortlivad internet fluga!
Håll er borta från detta, se bara hur mycket det gått ner dom senaste dagarna! Bästa valutan att förvara sin förmögenhet är i svenska kronor.

Knappast bitcoin/krypto kommer ta över det mesta.jag har bitcoin som skydd mot inflation det har visat sig som bra beslut.SEK är en värdelös skräpvaluta på väg mot noll likaså alla fiatvalutor mitt mål är att ligga 100% i krypto med anonyma betalningar.staten har inget att göra med vad jag köper inte heller skitbanker som stänger ner folks konton för att man inte redovisar en 100kr swish.jag värderar bitcoin som minst dubbelt så bra som guld pg av dess egenskaper.
Citera
2024-03-17, 14:19
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Det "inneboende" värdet hos guld är mycket lägre än marknadsvärdet så om det skulle styra blir det kollaps.

Tid är den enda och riktiga valutan (i allt). Guld har prövats över tid, det har inte krypto. Krypto uppfanns av en påhittad japan för ca 15 år sen medans guld har funnits i tusentals år när andra valutor kommit och gått. När krypto har kraschat, det blir ju bitcoin eftersom först ut sist ut, så kommer guld fortfarande ha sitt värde kvar. När man ställer BITCOIN mot TID så är det väldigt lätt att kunna förutse vem som kommer stå som segrare. Men det innebär ju inte att krypto inte har något värde idag, alla valutor har till slut blivit värda noll. Guld är undantaget. Mina modeller visar att krypto får ett hastigt slut i början av 2030-talet och jag investerar efter det, andra får göra som de vill. Men det är inte dumt att följa med på uppgången och sedan också på nedgången.
Citera
2024-03-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Tid är den enda och riktiga valutan (i allt). Guld har prövats över tid, det har inte krypto. Krypto uppfanns av en påhittad japan för ca 15 år sen medans guld har funnits i tusentals år när andra valutor kommit och gått. När krypto har kraschat, det blir ju bitcoin eftersom först ut sist ut, så kommer guld fortfarande ha sitt värde kvar. När man ställer BITCOIN mot TID så är det väldigt lätt att kunna förutse vem som kommer stå som segrare. Men det innebär ju inte att krypto inte har något värde idag, alla valutor har till slut blivit värda noll. Guld är undantaget. Mina modeller visar att krypto får ett hastigt slut i början av 2030-talet och jag investerar efter det, andra får göra som de vill. Men det är inte dumt att följa med på uppgången och sedan också på nedgången.

Men du kan säga samma sak om guld när det blev populärt som du kan säga om bitcoin idag. Med undantag för att guld blänker.
Citera
2024-03-17, 14:22
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Men du kan säga samma sak om guld när det blev populärt som du kan säga om bitcoin idag. Med undantag för att guld blänker.

Du glömmer tiden igen. Du missar det viktigaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in