2024-03-17, 07:46
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Vad har SEK och USD för ”underliggande värde”?
Att du därmed äger en liten andel av Sveriges och USAs ekonomier. Är det en stark ekonomi så är det en stark valuta, svag ekonomi ger svagare valuta.
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Fiatvalutor backas av våldskapital som ger möjlighet till beskattning. Det fungerar tills man försöker krama vatten ur en gråsten. Vissa stater är på väg dit.
Så det är ”fördelen” med bitcoin, att inte betala skatt som ska finansiera välfärd och försvar? Våldskapitalet du syftar på är vanligen parlamentariska demokratier som du och jag och alla andra röstat fram.

Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Decentralisering är ett fundament i krypto, ingen enskild ska ha kontroll och kunna göra vad de vill. Det är just detta som är svagheten i fiat och som man vill komma bort ifrån.
Decentralisering är en av de mest avgörande svagheterna i krypto som valuta, om man lyfter blicken och förstår ekonomi. Ingen möjlighet att föra penningpolitik, urvattnad finanspolitik, inga mål, ingen som står till svars, ekonomisk kollaps, avvecklad välfärd, konflikter, ohejdad kriminalitet…

Centraliserade valutor ger möjlighet att föra egen penning- och finanspolitik som optimerar den inhemska ekonomin och välfärden.

Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Ja och inte bara beskattning av inkomster i fiat, de kan även konfiskera värdet av dina fiat även om du förvarar dem i madrassen. Detta sker varje dag genom inflation, staten trycker mer pengar varje dag som urholkar värdet av dina fiat.
Det gör dom alltså inte. Däremot kan riksbanker använda den nominella utestående penningmängden som ett verktyg för att kontrollera inflationen. Och en viss inflation är önskvärd som smörjmedel för ekonomin.

För övrigt är nollinflation inte synonymt med konstant nominell penningmängd.
Citera
2024-03-17, 07:55
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Att du därmed äger en liten andel av Sveriges och USAs ekonomier. Är det en stark ekonomi så är det en stark valuta, svag ekonomi ger svagare valuta.

Och i praktiken ser vi svaga stater som använder inflation och pengatryckande som osynliga skatter. Det är. ett sätt att konfiskera medborgarnas pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Så det är ”fördelen” med bitcoin, att inte betala skatt som ska finansiera välfärd och försvar? Våldskapitalet du syftar på är vanligen parlamentariska demokratier som du och jag och alla andra röstat fram.

En av alla fördelar är en starkare äganderätt ja, staten kan inte konfiskera tillgångarna genom att de trycker mer pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Decentralisering är en av de mest avgörande svagheterna i krypto som valuta, om man lyfter blicken och förstår ekonomi. Ingen möjlighet att föra penningpolitik, urvattnad finanspolitik, inga mål, ingen som står till svars, ekonomisk kollaps, avvecklad välfärd, konflikter, ohejdad kriminalitet…

Centraliserade valutor ger möjlighet att föra egen penning- och finanspolitik som optimerar den inhemska ekonomin och välfärden.

Vilket sätter fingret på problemen med fiat. Politiker vill alltid kontrollera folket mer och mer och det görs genom att kontrollera deras tillgångar. Pengar ska vara frikopplat från politik, speciellt från socialism.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det gör dom alltså inte. Däremot kan riksbanker använda den nominella utestående penningmängden som ett verktyg för att kontrollera inflationen. Och en viss inflation är önskvärd som smörjmedel för ekonomin.

För övrigt är nollinflation inte synonymt med konstant nominell penningmängd.

Jo det är vad som sker i praktiken, fiat konfiskeras genom inflation samt beskattning av nominella ökningar trots att realvärdet sjunker.

Att inflation är önskvärt är också en "sanning" som har upprepats så många gånger att de flesta tror på det. Det betyder dock inte att det är sant.
Citera
2024-03-17, 08:00
  #183
Medlem
Fuckwindowss avatar
Yep, bara luft.
Citera
2024-03-17, 08:55
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Att du därmed äger en liten andel av Sveriges och USAs ekonomier. Är det en stark ekonomi så är det en stark valuta, svag ekonomi ger svagare valuta.
.

Med samma utgångspunkt: Om man äger en bitcoin, så äger man en tjugoenmiljondel av hela bitcoinmängden, vilken garanterat aldrig kommer att kunna utvidgas. Denna tjugoenmiljondel har dessutom ett antal andra attraktiva egenskaper såsom att den felfritt, utan att någon kan stoppa det och när som helst på dygnet kan överlåtas till någon annan var som helst i hela världen, att den kan förflyttas friktionslöst över gränser, att den kan förvaras extremt säkert utan att förlita sig på en motpart, etc.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-03-17 kl. 09:00.
Citera
2024-03-17, 09:11
  #185
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Lol skillnaden är att rolexklocka och diamanter finns i verkligheten och har ett verkligt värde medans bitcoin är siffror på en skärm. Svaret är guld för att skydda sig för inflation och som store of value men alla har blivit så hjärntvättade att man tror det är stenåldern med guld. När hjärndöda människor på mitt jobb börjar snacka krypto och sitta och ”trada” asså sitta och kolla på kursen och låtsas som att dom har någon aning vad dom gör, då vet man att det är en bubbla. Det enda krypto är bra för är att köpa gambling.
Dina pengar på banken är också ettor och nollor.
Världens största bolag är byggda på affärsidéer som handlar om ettor och nollor på olika sätt.
Allt i din mobiltelefon är byggt på ettor och nollor. Är din mobil helt värdelös?
Hela internet är byggd på vad? Är det också värdelöst?


Nej, du får nog ta och tänka om där.
__________________
Senast redigerad av Leaston 2024-03-17 kl. 09:15.
Citera
2024-03-17, 09:18
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Med samma utgångspunkt: Om man äger en bitcoin, så äger man en tjugoenmiljondel av hela bitcoinmängden, vilken garanterat aldrig kommer att kunna utvidgas. Denna tjugoenmiljondel har dessutom ett antal andra attraktiva egenskaper som gör att den felfritt och när som helst på dygnet kan överlåtas till någon annan var som helst i hela världen, kan förflyttas friktionslöst över gränser, kan förvaras extremt säkert utan att förlita sig på en motpart, etc.
Bitcoin är inte kopplat till någon ekonomi likt SEK och USD. Bitcoin är snutet ur luften, sen försöker förespråkarna ge det ett artificiellt värde som saknar täckning utanför bitcoinsystemet. SEK och USD är däremot sprunget ur verkliga ekonomier, som ett medel för att representera verkliga existerande värden och sätta siffror på dem.

Se bitcoin mer som samlarkort eller liknande. Det är bara papper men det finns de som är villiga att betala högt för dem, de köps och säljs mellan inbitna samlare och betingar på så sätt ett värde inom samlarcommunityn. Men utanför den lilla communityn betingar de inget värde alls.
Citera
2024-03-17, 09:19
  #187
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä eller så är vi lite mer insatta i hur ekonomi fungerar. En vanlig valuta som ett lands valuta, dollar eller kronan t ex är uppbackade av en centralbank och landets ekonomi. Har marknaden stark tilltro till ett lands ekonomi så har det landets valuta även ett starkt stöd. En kryptovaluta har inget underliggande stöd alls och är ett pyramidspel precis som någon annan skrev. De bygger på the greater fool.
Lycka till att få turkarna, argentinarna eller ryssarna att känna trygghet i det där med att ”staten backar upp deras valuta”…

Prova att reflektera över den här listan: https://trader2trader.wordpress.com/2012/11/28/list-of-590-dead-currencies-demonetized-r-i-p/

”Backade av staten” -ja jävlar…
Citera
2024-03-17, 09:33
  #188
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Dina pengar på banken är också ettor och nollor.
Världens största bolag är byggda på affärsidéer som handlar om ettor och nollor på olika sätt.
Då kanske du till slut kan svara på varför bolag med stor omsättning och stigande vinster har generellt sett högre aktiekurser? Om alla aktier bara är ren spekulation som du säger, så borde det bara vara "tillgång och efterfrågan" som styr?

Vad tyckte du om idén att starta ett börsnoterat aktiebolag som saknar verksamhet och anställda? Det låter ju som en fulländad "store of value", eller hur?
Citera
2024-03-17, 09:43
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Bitcoin är inte kopplat till någon ekonomi likt SEK och USD. Bitcoin är snutet ur luften, sen försöker förespråkarna ge det ett artificiellt värde som saknar täckning utanför bitcoinsystemet. SEK och USD är däremot sprunget ur verkliga ekonomier, som ett medel för att representera verkliga existerande värden och sätta siffror på dem.

Se bitcoin mer som samlarkort eller liknande. Det är bara papper men det finns de som är villiga att betala högt för dem, de köps och säljs mellan inbitna samlare och betingar på så sätt ett värde inom samlarcommunityn. Men utanför den lilla communityn betingar de inget värde alls.

I så fall ett samlarkort som har ett antal speciella egenskaper som inte har funnits tidigare: (1) Man kan garantera att det inte dyker upp några förfalskade kort; (2) man kan garantera att det inte blir fler kort än de utlovade; (3) korten ges inte ut av någon central part och det kostar stora mängder elenergi att få fram ett nytt kort; (4) korten kan skickas till vem som helst, var som helst och när som helst utan att någon kan göra något åt det; (5) man kan förvara korten extremt säkert utan en motpart; (6) korten kan enkelt växlas mot fiatvalutor på en likvid marknad över hela världen; (7) kortens marketcap är högre än de flesta fiatvalutors, däribland svenska kronans.

Med dessa tillägg är samlarkortsliknelsen en OK utgångspunkt om man vill försöka förstå sig på vad bitcoins höga marknadspris kommer ifrån. Det allra första lilla värde den fick innan det existerade bitcoinbörser och som sparkade igång den uppåtgående spiralen var just ett samlarvärde.
Citera
2024-03-17, 09:45
  #190
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Då kanske du till slut kan svara på varför bolag med stor omsättning och stigande vinster har generellt sett högre aktiekurser? Om alla aktier bara är ren spekulation som du säger, så borde det bara vara "tillgång och efterfrågan" som styr?
Har redan svarat att det inte har något med påståendet om att aktiekurserna fortfarande är uppblåsta 10x över bolagens värde i tillgångar och balansräkningar. Du försöker likställa det med att jag säger att bolagens värde egentligen är ogrundade.
Aktierna är uppblåsta för att deras pris är ett resultat av tillgång och efterfrågan. Många efterfrågar aktietillgångar som ett ställe att placera ett kapital i.
De flesta som har pengar på börsen kan nog inte ens redogöra vad bolagen dom investerat i har för affärsidé ens in gång. Många vet inte ens exakt vilka bolag dom är investerade i (via diverse fonder)

Sluta tramsa.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad tyckte du om idén att starta ett börsnoterat aktiebolag som saknar verksamhet och anställda? Det låter ju som en fulländad "store of value", eller hur?
Inte oväntat att ett sådant förslag kommer från dig...
Lycka till med det.
Citera
2024-03-17, 09:50
  #191
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Har redan svarat att det inte har något med påståendet om att aktiekurserna fortfarande är uppblåsta 10x över bolagens värde i tillgångar och balansräkningar.
Vad har balansräkning med saken att göra? Du blandar äpplen och päron hela tiden.

Eftersom du säger att aktiekurserna är högre än det riktiga värdet så säger du alltså implicit att det finns en skillnad mellan pris och värde.

Vad är då skillnaden mellan pris och värde hos bitcoin? Konstigt nog har du aldrig kunnat svara på detta, utan pekar endast på dagspriset.

Citat:
Du försöker likställa det med att jag säger att bolagens värde egentligen är ogrundade.
Ja, det säger du konstant, t ex direkt ovan.

Citat:
Aktierna är uppblåsta för att deras pris är ett resultat av tillgång och efterfrågan. Många efterfrågar aktietillgångar som ett ställe att placera ett kapital i.
Undrar varför folk hellre placerar kapital i vinstdrivande företag istället för illa skötta sådana? Det är ju tillgång och efterfrågan som styr! Om alla bestämmer sig för att köpa ett värdelöst bolag så går ju aktiepriset upp, det vore en lika bra placering som ett stabilt och bra bolag ju! Enligt dig

Citat:
Inte oväntat att ett sådant förslag kommer från dig...
Lycka till med det.
Kan du förklara varför det förslaget är annorlunda från bitcoin? Alla dina argument om STORE OF VALUE gäller ju där med?
Citera
2024-03-17, 09:52
  #192
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Nej du bitcoin är endast bra för pojkrumsonanister som du själv samt kriminella.

Och $65,000,000,000 av börskapitalet som handlat Bitcoin ETF:er då.
Pojkrumsonanisten här är nog du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in