2024-03-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopperTears
FUP: https://easyupload.io/m/pynj7i

Tack.
Jag prövar att använda hjälthena.
Citera
2024-03-16, 09:49
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
De har ju självklart ett utgivningsbevis, precis som journalister på vissa tidningar.

FUP är offentlig handling men är inget som enligt lag / regel måste tillhandahållas via Mail eller fysisk post. På plats vid tingsrätten är den tillgänglig, ev efter sekretess-prövning av vissa uppgifter ( vanligt) .

Gör utgivningsbevis att företag får ta betalt för offentliga handlingar? Hur är det relevant att man inte har rätt att få FUP skickat till sig från tingsrätten?
Citera
2024-03-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Gör utgivningsbevis att företag får ta betalt för offentliga handlingar? Hur är det relevant att man inte har rätt att få FUP skickat till sig från tingsrätten?

En relevans är GPDR lagen. Sök på det, många träffar och länkar om den lagen.

Visst kan du få skickat till dig via Mail, men det är alltid upp till den aktuella tingsrätten.

Namn o telefonnr måste vill de förstås ha, jag har alltid lämnat det o det funkar utmärkt.

Varierar stort mellan tingsrätterna. Ibland skickar de mot avgift och att du lämnar namn och adress o personnr för att ställa ut fakturan du ska betala mot.

Väldigt off topic till trådens ämne..👀
Citera
2024-03-16, 17:19
Medlem
Stort tack för FUP! Skrämmande läsning.

Har det skett en ökning av den här typen av fall eller är det bara jag som missat det fram tills nyligen? Att psykomamman i detta fall läst om ättiksfallet i Eslöv ger mig kalla kårar. Blev hon inspirerad? Fler galningar som sitter ute i stugorna och läser om hur de kan förgifta sina barn?
Citera
2024-03-16, 17:53
Medlem
Jag är samma årskull och och har jobbat med personen i fråga inom äldreomsorgen. Vi jobbade helgerna ihop efter att hon kom tillbaka från mammaledighet.

Vi gick samma skola och alla visste att hon var lite "egen" men ingenting som man idag skulle se som oroväckande. Att arbeta med henne var en upplevelse det med, alla var idioter utom hon och den som hon just då arbetade med. Hon vabbade MYCKET.

Jag skulle aldrig ha gissat att hon var såhär psykiskt sjuk men nu ser man alla interaktioner med andra ögon.
Citera
2024-03-16, 18:43
Medlem
Ännu ett oskyldigt barn som far illa, stackars barn. Hoppas hon får ett bra liv i framtiden!
Citera
2024-03-16, 19:15
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagreatking
Jag är samma årskull och och har jobbat med personen i fråga inom äldreomsorgen. Vi jobbade helgerna ihop efter att hon kom tillbaka från mammaledighet.

Vi gick samma skola och alla visste att hon var lite "egen" men ingenting som man idag skulle se som oroväckande. Att arbeta med henne var en upplevelse det med, alla var idioter utom hon och den som hon just då arbetade med. Hon vabbade MYCKET.

Jag skulle aldrig ha gissat att hon var såhär psykiskt sjuk men nu ser man alla interaktioner med andra ögon.

Jo, om det gått till så som det sägs, med föroreningen av bajs, så har det ju gått över i ren psykisk sjukdom.
Eller jag fattar inte, hur det skulle innefatta Munchausen By Proxy, i den form där föräldrar ändå vill sina barn väl?
Men det kanske är någon som är bättre på att förstå MBP, som kan utsira att mamman vill sitt barn väl även i ett sånt sjukt tilltag?
(Att hon med ett sånt tillgrepp vill att barnet ska få sjukhusvård då, eller?)

Advokaten slår bort åtalet med att säga att mamman är kärleksfull, men med denna aspekt kan man inte slå ifrån sig mammans MBP. Det är många MBP som vill sina barn väl.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...sfull-foralder

Vill inte föregripa det här.
Kanske tidningarna gick ut lite tidigt?
Men detta är ju en MBP som slagit över i en misshandel och psykisk sjukdom, mer väl (om det gått till så som påstås, med nedsmutsade infarter?
Totalt utflipprade tilltag, som beror på att hon är rejält i obalans.)

Även om det inte skulle stämma det där med föroreningen av infarter, så är det rejält dåligt föräldraskap att blotta sitt barn så mycket som hon gjort på sociala medier (jag har läst lite i FUP:en).
Att gräva ner sina barn i sjukdom, har vi sett förr (i fallet Rädda Filippa). Bara i det, skadar man barnet.
Det ska ju iallafall den där advokaten ha klart för sig.
Citera
2024-03-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagreatking

Känner verkligen igen henne i din förklaring efter att jag pluggade med henne.
Citera
2024-03-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jo, om det gått till så som det sägs, med föroreningen av bajs, så har det ju gått över i ren psykisk sjukdom.
Eller jag fattar inte, hur det skulle innefatta Munchausen By Proxy, i den form där föräldrar ändå vill sina barn väl?
Men det kanske är någon som är bättre på att förstå MBP, som kan utsira att mamman vill sitt barn väl även i ett sånt sjukt tilltag?
(Att hon med ett sånt tillgrepp vill att barnet ska få sjukhusvård då, eller?)

Vill inte föregripa det här.
Kanske tidningarna gick ut lite tidigt?
Men detta är ju en MBP som slagit över i en misshandel och psykisk sjukdom, mer väl (om det gått till så som påstås, med nedsmutsade infarter?
Totalt utflipprade tilltag, som beror på att hon är rejält i obalans.)

Även om det inte skulle stämma det där med föroreningen av infarter, så är det rejält dåligt föräldraskap att blotta sitt barn så mycket som hon gjort på sociala medier (jag har läst lite i FUP:en).
Att gräva ner sina barn i sjukdom, har vi sett förr (i fallet Rädda Filippa). Bara i det, skadar man barnet.
Det ska ju iallafall den där advokaten ha klart för sig.

Ja du har missuppfattat MBP lite, det ÄR misshandel och handlar inte alls om att hjälpa eller vilja sitt barn väl. På Wikipedia står det bla:

Münchhausen by proxy, även kallat barnmisshandel genom sjukvårdsinsatser (BMSI) är en psykiatrisk störning.

Münchhausen by proxy innebär att den sjuke personen i fråga inte själv utger sig för att vara sjuk, utan i stället spelar rollen som ombud och räddare för en annan person, som sägs vara sjuk/gjorts sjuk. Det är vanligen en förälder som använder ett eget barn som sjukdomsbärare och som ofta tillfogar barnet den skada som behövs för att det ska fortsätta att vara sjukt (och behöva räddas).
Citera
2024-03-16, 20:52
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundtand
Ja du har missuppfattat MBP lite, det ÄR misshandel och handlar inte alls om att hjälpa eller vilja sitt barn väl. På Wikipedia står det bla:

Münchhausen by proxy, även kallat barnmisshandel genom sjukvårdsinsatser (BMSI) är en psykiatrisk störning.

Münchhausen by proxy innebär att den sjuke personen i fråga inte själv utger sig för att vara sjuk, utan i stället spelar rollen som ombud och räddare för en annan person, som sägs vara sjuk/gjorts sjuk. Det är vanligen en förälder som använder ett eget barn som sjukdomsbärare och som ofta tillfogar barnet den skada som behövs för att det ska fortsätta att vara sjukt (och behöva räddas).

Hur ska man kategorisera föräldrar som proppar sina barn fulla av antibiotika och drar dem in och ut i sjukvården, för att de hävdar att barnen har Borrelia, ME, elallergi, Fibromyalgi, mögelallergi och you name it.
Det finns verkligen föräldrar som verkligen tror att barnen lider av allt det där, och tror att de hjälper dem.
De kanske ger ungarna mediciner, för allt, och så blir ungarna sjuka av medicinerna. Finns vuxna som gör så mot sig själva också, och blir sjukare av all behandling (även alternativmedicin och örter som kan göra folk sjukare).
Dessa föräldrar hamnar under paraplyet Munchhausen. Har sett åtskilliga fall, som benämns Munchhausen BP, enligt ovan.
(Föräldrarna klistrar på sina ungar, flummiga diagnoser, utifrån hur de själva tror att de lider av diverse åkommor.)
Föräldrarna vill väl men tror att ungarna lider av allt.

Dock så lutar det här fallet i Ångermanland, att vara som din Wikipedia-länk säger.
Citera
2024-03-16, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundtand

Det är inte en psykiatrisk diagnos enligt experten

” Münchhausen by proxy är, kort sammanfattat, en form av barnmisshandel där föräldern simulerar sjukdom hos sitt barn eller gör barnet sjukt. Björn Lundin, barnpsykiater, vill dock understryka att Münchhausen by proxy i sig inte bör betraktas som en psykiatrisk diagnos.

– Det är inte mer en diagnos än vad till exempel mord eller misshandel är – det sätter man inte heller en diagnos på. Även om man kan ana att det finns en problematik bakom när man gör sådant här.”
Citera
2024-03-16, 23:35
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzy000
Det är inte en psykiatrisk diagnos enligt experten

” Münchhausen by proxy är, kort sammanfattat, en form av barnmisshandel där föräldern simulerar sjukdom hos sitt barn eller gör barnet sjukt. Björn Lundin, barnpsykiater, vill dock understryka att Münchhausen by proxy i sig inte bör betraktas som en psykiatrisk diagnos.

– Det är inte mer en diagnos än vad till exempel mord eller misshandel är – det sätter man inte heller en diagnos på. Även om man kan ana att det finns en problematik bakom när man gör sådant här.”

Fast Wikipedia anger det som en störning, och en psykiatrisk störning och psykiatrisk diagnos är inte samma sak…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in