2024-03-16, 23:35
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzy000
Det är inte en psykiatrisk diagnos enligt experten

” Münchhausen by proxy är, kort sammanfattat, en form av barnmisshandel där föräldern simulerar sjukdom hos sitt barn eller gör barnet sjukt. Björn Lundin, barnpsykiater, vill dock understryka att Münchhausen by proxy i sig inte bör betraktas som en psykiatrisk diagnos.

– Det är inte mer en diagnos än vad till exempel mord eller misshandel är – det sätter man inte heller en diagnos på. Även om man kan ana att det finns en problematik bakom när man gör sådant här.”

Fast Wikipedia anger det som en störning, och en psykiatrisk störning och psykiatrisk diagnos är inte samma sak…
Citera
2024-03-16, 23:51
Medlem
Ni som är osäkra på vad Munchausen by proxy innebär. Ni har väl internet? Använd Google (eller YouTube). Det finns massor skrivet i ämnet, både på svenska och engelska. Generellt när man letar information brukar man få fler träffar genom att söka på engelska.

Tråden handlar inte om definitionen av Munchausen by proxy eller vad är Munchausen eller vad är inte Munchausen.

Tråden handlar om det här fallet. Hur det relaterar eller inte relaterar till Munchausen by proxy/medicinsk barnmisshandel/barnmisshandel genom förfalskning av symptom kan ju självklart diskuteras här... 🙂
Citera
2024-03-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hur ska man kategorisera föräldrar som proppar sina barn fulla av antibiotika och drar dem in och ut i sjukvården, för att de hävdar att barnen har Borrelia, ME, elallergi, Fibromyalgi, mögelallergi och you name it.
Det finns verkligen föräldrar som verkligen tror att barnen lider av allt det där, och tror att de hjälper dem.
De kanske ger ungarna mediciner, för allt, och så blir ungarna sjuka av medicinerna. Finns vuxna som gör så mot sig själva också, och blir sjukare av all behandling (även alternativmedicin och örter som kan göra folk sjukare).
Dessa föräldrar hamnar under paraplyet Munchhausen. Har sett åtskilliga fall, som benämns Munchhausen BP, enligt ovan.
(Föräldrarna klistrar på sina ungar, flummiga diagnoser, utifrån hur de själva tror att de lider av diverse åkommor.)
Föräldrarna vill väl men tror att ungarna lider av allt.

Dock så lutar det här fallet i Ångermanland, att vara som din Wikipedia-länk säger.

Att medvetet skada sitt barn lr på något sätt tillföra saker som gör barnet sjukt är MBP . Att tro att barnet har underliga sjukdomar lr åkommor har inget med MBP att göra du har missuppfattat det helt
Citera
2024-03-17, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jo, om det gått till så som det sägs, med föroreningen av bajs, så har det ju gått över i ren psykisk sjukdom.
Eller jag fattar inte, hur det skulle innefatta Munchausen By Proxy, i den form där föräldrar ändå vill sina barn väl?
Men det kanske är någon som är bättre på att förstå MBP, som kan utsira att mamman vill sitt barn väl även i ett sånt sjukt tilltag?
(Att hon med ett sånt tillgrepp vill att barnet ska få sjukhusvård då, eller?)

Advokaten slår bort åtalet med att säga att mamman är kärleksfull, men med denna aspekt kan man inte slå ifrån sig mammans MBP. Det är många MBP som vill sina barn väl.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...sfull-foralder

Vill inte föregripa det här.
Kanske tidningarna gick ut lite tidigt?
Men detta är ju en MBP som slagit över i en misshandel och psykisk sjukdom, mer väl (om det gått till så som påstås, med nedsmutsade infarter?
Totalt utflipprade tilltag, som beror på att hon är rejält i obalans.)

Även om det inte skulle stämma det där med föroreningen av infarter, så är det rejält dåligt föräldraskap att blotta sitt barn så mycket som hon gjort på sociala medier (jag har läst lite i FUP:en).
Att gräva ner sina barn i sjukdom, har vi sett förr (i fallet Rädda Filippa). Bara i det, skadar man barnet.
Det ska ju iallafall den där advokaten ha klart för sig.

Forsätter du läsa FUP:en kommer du läsa förhör med Björn Lundin som förklarar jätte bra vad MBP är. Han förtydligar att MBP inte är en diagnos utan ett namn för en slags barnmisshandel.
Citera
2024-03-17, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Fast Wikipedia anger det som en störning, och en psykiatrisk störning och psykiatrisk diagnos är inte samma sak…

Det är inte en störning heller enligt experten Björn Lundin. Det är en typ av barnmisshandel. I tidigare fall har mammor blivit frikända pga de inte misstänks lidit av någon psykisk störning.
Senast redigerad av Itzy000 2024-03-17 kl. 06:05.
Citera
2024-03-17, 06:01
Medlem
Citat:
Det är inte en störning heller enligt experten Björn Lundin. Det är en typ av barnmisshandel.
Naturligtvis är det misshandel, men "Münchhausen by proxy" är en psykiatrisk störning som finns upptagen med sina kriterier i DSM.
Citera
2024-03-17, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Naturligtvis är det misshandel, men "Münchhausen by proxy" är en psykiatrisk störning som finns upptagen med sina kriterier i DSM.

Se mitt svar ovan
Citera
2024-03-17, 06:03
Medlem
Citat:
Se mitt svar ovan
Det var det jag svarade på.

Här hittar du mitt inlägg, (FB) Grov misshandel/Münchausen by proxy(?), Härnösand (2023)
Citera
2024-03-17, 06:06
Medlem
Citat:
Det finns fall där mamman blivit frikänd pga att de inte misstänks lida av någon psykisk störning vilket man tidigare utgått ifrån.
Har du något exempel där mamman blivit frikänd från misshandel för att hon inte lider av någon "psykisk störning"?

Däremot förekommer det säkert fall av misshandel genom MBP där mamman/pappan fått rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-03-17 kl. 06:08.
Citera
2024-03-17, 06:54
Medlem
Citat:
Har du något exempel där mamman blivit frikänd från misshandel för att hon inte lider av någon "psykisk störning"?

Däremot förekommer det säkert fall av misshandel genom MBP där mamman/pappan fått rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.

Ska se om jag hittar texten, du kan läsa detta så länge: https://lakartidningen.se/aktuellt/r...arnmisshandel/

https://www.dn.se/sthlm/experten-det...arnmisshandel/
Senast redigerad av Itzy000 2024-03-17 kl. 06:59.
Citera
2024-03-17, 06:59
Medlem
Citat:
Ska se om jag hittar texten, du kan läsa detta så länge: https://lakartidningen.se/aktuellt/r...arnmisshandel/
Du kan väl citera det som påvisar att jag har fel gällande att MBP inte skulle vara en diagnos som finns med i DSM, och att det inte skulle kunna vara misshandel. Tack.

Sedan kvarstår frågan till dig,
Citat:
Citera
2024-03-17, 07:04
Medlem
Citat:
Du kan väl citera det som påvisar att jag har fel gällande att MBP inte skulle vara en diagnos som finns med i DSM, och att det inte skulle kunna vara misshandel. Tack.

Sedan kvarstår frågan till dig,

Bara så jag förstår dig rätt, du menar alltså att det är en psykiatrisk diagnos/sjukdom?

Och vad är ex partnervåld för diagnos?
Senast redigerad av Itzy000 2024-03-17 kl. 07:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in