2024-03-16, 21:06
Medlem
Lagopussys avatar
Expressen verkar ha tagit MGMs FB-bild men en gammal skolkatalog-bild på MGK

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/farid-vaziri-och-wajiha-korashi-jagas-for-vaskmord-pa-varmdo/
Citera
2024-03-16, 21:07
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Kan du bestämma dig för allas skull. Värmdö eller Nacka?

Om du läser inlägget igen förstår du kanske vad jag skriver.
Citera
2024-03-16, 21:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Ett par kilometer säger ganska exakt ingenting mer än att den stod i Stockholms län och högst troligt i Värmdö eller Nacka kommun.

Inte så mycket, men vissa slutsatser kan man dra.

Naturligtvis inget direkt om plats, men ändå inte vid fyndplatsen och inte kvar vid parets bostad ( dryga milen till fyndplatsen). Så bilen har flyttats för att dölja brott och att kopplingen finns.

Då har minst två bilar körts från Nacka vilket har krävt att man måst åka till stället där bilen hittas för att hämta upp föraren.

Man kan utefter detta spekulera.

Nu verkar man ha haft elektronisk koll på paret, kanske var det så bilen hittades? Har 19- åringen berättat något om de andra misstänkta, eller hur kom man dom på spåren? Själv förnekar han brott helt, så hur kommer de andra in i bilden?

Även de genom digitala spår? Två som kopplat up sig simultant till bilens fyndplats? Åker i bilfart dit och drifrån på natten?

Ja, vissa är misstänkta för mord men ej grafidsbrott (19- åringen), andra enbart för gravfridbrott (den 5:e mannen, som dock inte kunde hållas kvar. Digitala spår till fyndplatsen borde räcka för att hålla honom kvar??? Så är han chaufför på något sätt? Kommer med bil?

Helt oväsentlig blir inte informationen om några kilometer, även om det inte ger några definitiva svar.
Citera
2024-03-16, 21:15
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte så mycket, men vissa slutsatser kan man dra.

Naturligtvis inget direkt om plats, men ändå inte vid fyndplatsen och inte kvar vid parets bostad ( dryga milen till fyndplatsen). Så bilen har flyttats för att dölja brott och att kopplingen finns.

Då har minst två bilar körts från Nacka vilket har krävt att man måst åka till stället där bilen hittas för att hämta upp föraren.

Man kan utefter detta spekulera.

Nu verkar man ha haft elektronisk koll på paret, kanske var det så bilen hittades? Har 19- åringen berättat något om de andra misstänkta, eller hur kom man dom på spåren? Själv förnekar han brott helt, så hur kommer de andra in i bilden?

Även de genom digitala spår? Två som kopplat up sig simultant till bilens fyndplats? Åker i bilfart dit och drifrån på natten?

Ja, vissa är misstänkta för mord men ej grafidsbrott (19- åringen), andra enbart för gravfridbrott (den 5:e mannen, som dock inte kunde hållas kvar. Digitala spår till fyndplatsen borde räcka för att hålla honom kvar??? Så är han chaufför på något sätt? Kommer med bil?

Helt oväsentlig blir inte informationen om några kilometer, även om det inte ger några definitiva svar.

Håller helt med, men vad är några km? Om bilen stod där jag uppfattar att "MittAnvendarnamn" hade sett en märkligt parkerad bil och beskriver vart bilen stod, så är det knappt en kilometer bort, snarare några hundra meter. Men vad är några kilometer om man säger det när man vill vara otydlig? Jag skulle säga 3-15 kanske. Men jag är helt med dig i att man säger en mil om det är en mil, i de fall man vill vara tydlig. Vilket jag inte tror att polisen ville i det här fallet.

Edit: Hänvisar till post #823
Citera
2024-03-16, 21:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballaurskur
Tack för citatet!

Ja jag håller egentligen med om att de verkar ha en sådan relation att han borde ha kunnat berätta för henne, men en anmälan om våldtäkt och kvinnomisshandel (även om han är oskyldig) kan vara känsligt att berätta om eftersom folk skulle kunna tänka ”ingen eld utan rök”. Och om han hade berättat för henne så hade det ju inte varit så svårt att förstå vad konflikten handlade om (antingen att han begått de handlingarna eller att han var oskyldigt anklagad).

Ja jag håller med om att det var lite snabb slutsats av henne att dra! Men å andra sidan, när han inte dök upp på hennes pappas begravning fredagen den 8/3 så måste hon ju ha förstått att det var något allvarligt som hade hänt! Så det var ju konstigt att hon avvaktade med att kontakta polisen till dagen efter!

Så sant verkligen konstigt att han inte dyker upp när pappan ska begravas.
.
På det viset känns läget allvarligt, men man kanske ändå tänker att det är väl ändå möjligt att något löser sig. Att tro att någon har mördats... det är en stretch.

Kanske hade hon så mycket att tänka på med begravning och kanske middag efteråt på fradagen så det första hon gör på lördagen är att åka ut till honom.

Jag tänker själv att om man är oskyldigt anklagad för något, då brister det för en? Man behöver rådgöra med de som är närmast, och uppbragt blir man.

Samtidigt vet vi inte. Och vi vet inte om han nu skulle vara oskyldig till det ena, kanske han inte är helt oskyldig till annat.

Men i mina ögon just nu så ligger han på min plussida, medan den andra sidan ligger på minuskontot. Håller dörrarna öppna, eftersom allt skaver lite här och där.
Citera
2024-03-16, 21:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Riskbedömningen bör ha sin bakgrund i vad som framkom när BO hördes av polisen efter wk:s anmälan om kontaktförbud. Kan inte se annat. Saken har ju tagits på största allvar.

Och det borde betyda att polisen har en uppfattning. Och man kan tro att exet blev orienterad av BO. Det hänger inte ihop annars. Tror jag.

Du har en poäng.
Polisen har tagit exet på högsta allvar.

Man har lokaliserat offret till Värmdö, och bara timmar efter är BO identifierat och misstänkta identifierade.

Det hänger ihop med hennes berätelse som du säger. Hon visste något.

Frågan är bara vad och hur mycket.
Citera
2024-03-16, 21:25
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ett par kilometer säger ganska exakt ingenting mer än att den stod i Stockholms län och högst troligt i Värmdö eller Nacka kommun.

J. Du skrev Värmdö ELLER Nacka kommun. Bestäm dig.
Citera
2024-03-16, 21:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Håller helt med, men vad är några km? Om bilen stod där jag uppfattar att "MittAnvendarnamn" hade sett en märkligt parkerad bil och beskriver vart bilen stod, så är det knappt en kilometer bort, snarare några hundra meter. Men vad är några kilometer om man säger det när man vill vara otydlig? Jag skulle säga 3-15 kanske. Men jag är helt med dig i att man säger en mil om det är en mil, i de fall man vill vara tydlig. Vilket jag inte tror att polisen ville i det här fallet.

Edit: Hänvisar till post #823

Ja, inte säkert att användaren sett "rätt bil", men visst; avfarten till Hållundsvägen, det är nära. Kanske för nära för att man som dumpat en kropp precis där, inte vill att den ska hittas?

Några kilometer, det är mer än en kilometer och mindre än en mil. Men jag tror att de flesta tänker allt mellan dryga kilometern till högst 2-4. kanske fem.

De har väl kanske varit fyra) ut med bilarna, med tanke på misstankarna om gravfridbrott. 19- åringen kanske faktiskt har agerat barnvakt, då han verkar misstänkt "enbart" på morddelen (stannat kvar Nacka?).
Senast redigerad av notknapparen 2024-03-16 kl. 21:38.
Citera
2024-03-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballaurskur
Tack för citatet!

Ja jag håller egentligen med om att de verkar ha en sådan relation att han borde ha kunnat berätta för henne, men en anmälan om våldtäkt och kvinnomisshandel (även om han är oskyldig) kan vara känsligt att berätta om eftersom folk skulle kunna tänka ”ingen eld utan rök”. Och om han hade berättat för henne så hade det ju inte varit så svårt att förstå vad konflikten handlade om (antingen att han begått de handlingarna eller att han var oskyldigt anklagad).

Ja jag håller med om att det var lite snabb slutsats av henne att dra! Men å andra sidan, när han inte dök upp på hennes pappas begravning fredagen den 8/3 så måste hon ju ha förstått att det var något allvarligt som hade hänt! Så det var ju konstigt att hon avvaktade med att kontakta polisen till dagen efter!
Jag tycker det är nåt skumt med henne och hur hon agerat
Kan inte hjälpa det
Senast redigerad av popll 2024-03-16 kl. 21:35.
Citera
2024-03-16, 21:38
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
J. Du skrev Värmdö ELLER Nacka kommun. Bestäm dig.

Du fattar inte, läs om.
Citera
2024-03-16, 21:40
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, inte säkert att användaren sett "rätt bil", men visst; avfarten till Hållundsvägen, det är nära. Kanske för nära för att man som dumpat en kropp precis där, inte vill att den ska hittas?

Några kilometer, det är mer än en kilometer och mindre än en mil. Men jag tror att de flesta tänker allt mellan dryga kilometern till högst 2-4. kanske fem.

De har väl kanske varit fyra) ut med bilarna, med tanke på misstankarna om gravfridbrott. 19- åringen kanske faktiskt har agerat barnvakt, då han verkar misstänkt "enbart" på morddelen (stannat kvar Nacka?).

Precis, så bilen kan lika gärna ha stått i Nacka. Inte troligt, men väldigt luddigt.
Citera
2024-03-16, 21:44
Medlem
hipsterkatts avatar
Varför finns inte MGM x 2 med på Europol eller Interpols respektive listor?

(De är sedan i torsdags internationellt efterlysta, enligt flera medier)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in