Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.
Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.
Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?
Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?
Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?
Ett sätt att tänka i korthet: Fiatvalutorna är på väg bort, därom är de flesta kunniga människor ense.
Vad kommer att komma därefter?
En möjlighet som ser alltmer trolig ut för varje år som går är att vi får en världsomspännande bitcoinstandard, dvs. att bitcoin kommer att utgöra hela mänsklighetens monetära bas. Hur mycket måste bitcoinmängden som helhet vara värd för att det ska kunna fungera? Ta den summan och dividera med 21 miljoner så får du en grov uppskattning av det framtida, potentiella värdet av en bitcoin.