2024-03-16, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.

Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.

Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?

Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?

Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?

Finns inget underliggande värde,allt är en hoax.
Citera
2024-03-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
"Men guld används i industrin, därför kostar en guldtacka 700k idag"

Guld har värdesatts i 3500 år, innan mobiler och Tesla bilar var uppfunna...

Precis, det kan inte bli tydligare än att guldets värde inte har det industriella bruket att göra.
Guld har ett värde och har alltid haft ett värde eftersom människor anser att det har ett värde.

Tänk också rent hypotetiskt vad som skulle hända om guldpriset skulle rasa så att man kan köpa en vigselring i guld för 100 kr, men att samtidigt silverpriset stiger så att en silverring kostar 10,000 kr. Då skulle garanterat många sluta köpa guldringar eftersom en poäng är att en vigselring ska kosta för att man på så sätt visar att äktenskapet är värdefullt. Människors attityder till guld skulle falla då. Priset hålls alltså uppe av att människor vet att det kostar mycket.

Ett annat tankeexperiment. Tänk om vi upptäcker extrema guldfyndigheter på månen, vad skulle då hända med guldpriset? Det skulle förstås rasa enbart på den informationen långt innan vi är redo att bryta guldet. Det skulle förmodligen rasa även om vi upptäcker stora fyndigheter på Mars trots att det dröjer innan vi kan åka dit.

Priset på guld hålls uppe av att människor vet att andra människor vill ha det och att tillgången är begränsad. Ett cirkelresonemang alltså, efterfrågan driver priset och priset driver efterfrågan.
Citera
2024-03-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.

Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.

Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?

Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?

Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?
Vad har "riktiga" valutor för underliggande värde?

Inte fan kan du köpa ca 1 kg guld för en krona, men det kan du för en bitcoin.
Citera
2024-03-16, 19:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Precis, det kan inte bli tydligare än att guldets värde inte har det industriella bruket att göra.
Guld har ett värde och har alltid haft ett värde eftersom människor anser att det har ett värde.
Precis som bostäder endast har ett värde för att människor anser så vara fallet?

Citat:
Ett cirkelresonemang alltså, efterfrågan driver priset och priset driver efterfrågan.
Du beskrev just bitcoin i ett nötskal.
Citera
2024-03-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
För att försöka återgå till TS fråga.

Krypto som en vanlig valuta? Ja och nej.

Likheter: backas inte upp av något fysiskt. Kan användas som bytesmedel för att slippa byta prylar med varann.

Olikheter: fristående från statlig inflation, backas inte upp av en stats löfte (pålitligt eller ej) att alltid acceptera den valutan för t.ex. skattebetalning eller statens tvång att alla i landet måste acceptera valutan.
Exakt vilket löfte ger svenska staten för en krona?

Finns någon som helst garanti exempelvis för att 1000 kr räcker till en dags mat för en person om 20 år, eller att det räcker med 100 000 kr?
Citera
2024-03-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Precis som bostäder endast har ett värde för att människor anser så vara fallet?

Tycker du det?

Jag tycker inte riktigt så eftersom bostäder motsvarar ett riktigt behov av att bo. Men om man däremot håller på en hyresrätt trots att man inte vill bo där men eftersom det råder brist på bostäder då kan du möjligen jämföra detta.
Citera
2024-03-16, 19:34
Medlem
Citat:
Du beskrev just bitcoin i ett nötskal.

Ja detta gäller lika mycket för guld som för bitcoin. Jag har ju hela tiden jämfört dessa då likheterna är större än skillnaderna.
Citera
2024-03-16, 19:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja detta gäller lika mycket för guld som för bitcoin. Jag har ju hela tiden jämfört dessa då likheterna är större än skillnaderna.
Så över hälften av guldet används till verkliga syften och inte spekulation, medan 100% av bitcoin används till just spekulation.

Likheterna är verkligen enorma.
Citera
2024-03-16, 19:38
Medlem
Citat:
Så över hälften av guldet används till verkliga syften och inte spekulation, medan 100% av bitcoin används till just spekulation.

Likheterna är verkligen enorma.

Nej majoriteten används som pengar och smycken och det värdet baseras på att människor anser att det har ett värde. Precis som för bitcoin.
Citera
2024-03-16, 19:38
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Berätta mer om hur exempelvis Bitcoin är ett pyramidspel. Alltid kul med folk som skryter öppet om sin okunskap.

Ändå roligare blir det när du själv uppenbarligen inte vet vad Bitcoin är. Eller eventuellt ett pyramidspel.

Vad kan bitcoins användas till ? Ahaa... ingenting... nej men då så. Köp, bara köp! Vem tar betalt eller betalar i boitcoins? Det var ju på gång ett tag men föll... så nu är det ju typ värdelöst?
Citera
2024-03-16, 19:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej majoriteten används som pengar och smycken och det värdet baseras på att människor anser att det har ett värde. Precis som för bitcoin.
Du glömde berätta varför smycken inte räknas som verkligt bruk

Du är helt otroligt långt ute och cyklar nu, kanske ska du bara erkänna att du hade fel och gå vidare?
Citera
2024-03-16, 19:42
Medlem
Citat:
Du glömde berätta varför smycken inte räknas som verkligt bruk

Du är helt otroligt långt ute och cyklar nu, kanske ska du bara erkänna att du hade fel och gå vidare?

Nej jag har förklarat det massor av gånger, läser du inte?

Guld används till smycken för att det blänker och att folk anser att det är värdefullt. Skulle en vigselring i guld kosta 50 kr samtidigt som en vigselring i stål kostar 5000 kr skulle folk säkert sluta köpa vigselringar i guld. Man vill helt enkelt ha något som kostar för att visa att man sätter värde på äktenskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in