2024-03-16, 15:53
Medlem
Om ingen använder krypto för att handla eller så, då är det ganska värdelöst, sen att man kan göra pengar på det är ju nåt helt annat.
Citera
2024-03-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.

Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.

Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?

Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?

Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?

Om människor blir överens om att till exempel guld eller papperslappar eller siffror på ett digitalt konto har värde, då har det ett värde.

Likadant med tulpanlökar för att ta ett berömt exempel.

Är alla överens om att vissa saker är värdelösa så är det så.

Kryptovalutor är en relativt ny företeelse på jorden och oenighet råder om vilket värde dessa ska ha. Osäkerheten gör att deras värde varierar en hel del. Vilket värde de kommer ha i framtiden vet bara de som kan skåda in i framtiden. Hittar du ingen sådan att rådfråga får du lita till din egen tro och goda omdöme.

Traditionella valutor är uppbackade av stater och institutioner. Kryptovalutor har skapats just med syftet att vara helt oberoende av stater, riksbanker och sånt.

Självklart är det tillgång och efterfrågan som styr.

Begrepp som "underliggande värde" är inte applicerbart alls på kryptovalutor.
Citera
2024-03-16, 16:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Om ingen använder krypto för att handla eller så, då är det ganska värdelöst.
Det samma kan man säga om Svenska kronor, Tesla aktier och guld eller hur?
Citera
2024-03-16, 16:05
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.

Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.

Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?

Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?

Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?

Det finns inget. Det är bluff och bubbla. Det är till och med ännu sämre än FIAT.
Håll dig borta.

Köp fastigheter, guld och breda indexfonder med låga avgifter.
Sitt still i båten.

Lycka till!
Citera
2024-03-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det samma kan man säga om Svenska kronor, Tesla aktier och guld eller hur?

Just aktier är väl investering i företag och hjälper företaget och samhället?

Spekulation i guld och bitcoin är samma sak absolut
Citera
2024-03-16, 16:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Just aktier är väl investering i företag och hjälper företaget och samhället?
Företaget fungerar utan aktier, så hur tänker du nu?
Citera
2024-03-16, 16:14
Medlem
Citat:
Alla investeringar är spekulation om högre pris. Inget skiljer Bitcoin från andra tillgångar, råvaror, aktier m.m

Det är mycket enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan.
Sedan spelar det ingen roll om det är Bitcoin, guld, aktier, konst eller andra tillgångar. Eller hur?

Sedan har olika tillgångar olika anledningar till varför det är efterfrågan på den, men det förtar inte den första poängen utan är en helt annan fråga.

Värde är inget universiellt. Utan människor som värdesätter det så är en sten lika värdefull som all guld på jorden.

Så jobbet du har att göra är att ta reda på varför folk efterfrågar Bitcoin. Att det är efterfrågan är fakta och har varit så i 15 års tid.
De som påstår att Bitcoin inte har ett värde har fel då det räcker att kolla på priset.

Att investera och spekulera är inte samma sak. Att du fortfarande inte begriper skillnaden på det inneboende värdet och marknadsvärdet (priset) är helt ofattbart.

Att jämföra aktier och fastigheter med krypto är inkompetent. En fastighet har ett inneboende värde och kan exempelvis producera kassaflöde även om fastighetsmarknaden står stilla, detta gör det till en riktig och genuin tillgång. Vad genererar de bitcoin du äger när du bara äger dem? Inget. Du är beroende av andra människor köper bitcoin för att tjäna pengar.

Att du fortfarande inte begriper skillnaden på priset och inneboende värde är föga förvånande men ger en tydlig signal om hur din hjärna tar in information.

Ponera att vi har en ''pennystock'' som går i taket pga. marknadsmanipulation, med din logik, så har denna aktie ''ett värde'' då den kostar något, fast i själva verket är det värde som du observerar enbart ett resultat av manipulation så det handlar inte om något riktigt värde. När du köper något som inte har något genuint värde så spekulerar du. Det är därför man alltid måste kolla på det inneboende värdet för annars riskerar man att göra sig själv väldigt, väldigt fattig.

Nej, det är inte efterfrågan som skapar det inneboende värdet.

Gå och fråga din lokala bank om du får ett lån till dina kryptoinvesteringar. Gå sedan till din bank och fråga om du får ett lån till en bostad. Hör sedan av dig vad de svarar. Vad är mest säkert och ger din bank störst chans att få sina pengar tillbaka?

Nej, du sitter inte på mer kunskaper än banker med oändligt med pengar som kan anställa de mest kunniga i Sverige, jag är ledsen.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-03-16 kl. 16:20.
Citera
2024-03-16, 16:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Att investera och spekulera är inte samma sak. Att du fortfarande inte begriper skillnaden på det inneboende värdet och marknadsvärdet (priset) är helt ofattbart.

Att jämföra aktier och fastigheter med krypto är inkompetent. En fastighet har ett inneboende värde och kan exempelvis producera kassaflöde även om fastighetsmarknaden står stilla, detta gör det till en riktig och genuin tillgång. Vad genererar de bitcoin du äger när du bara äger dem? Inget. Du är beroende av andra människor köper bitcoin för att tjäna pengar.

Att du fortfarande inte begriper skillnaden på priset och inneboende värde är föga förvånande men ger en tydlig signal om hur din hjärna tar in information.

Ponera att vi har en ''pennystock'' som går i taket pga. marknadsmanipulation, med din logik, så har denna aktie ''ett värde'' då den kostar något, fast i själva verket är det värde som du observerar enbart ett resultat av manipulation så det handlar inte om något riktigt värde. När du köper något som inte har något genuint värde så spekulerar du. Det är därför man alltid måste kolla på det inneboende värdet för annars riskerar man att göra sig själv väldigt, väldigt fattig.

Nej, det är inte efterfrågan som skapar det inneboende värdet.

Så vida du inte håller med om att priset är ett resultat av utbud och efterfrågan, så förstår inte jag vart du ville komma med detta som hade väldigt lite att göra med det jag talade om i inlägget du citerade.

Men vi är eniga om att pris är ett resultat av utbud och efterfrågan, så då kan vi avsluta där. Varför det är efterfrågan på Bitcoin kan du fnula på själv, men efterfrågan är det oavsett vad du kommer fram till.
Citera
2024-03-16, 16:23
Medlem
Citat:
Så vida du inte håller med om att priset är ett resultat av utbud och efterfrågan, så förstår inte jag vart du ville komma med detta som hade väldigt lite att göra med det jag talade om i inlägget du citerade.

Men vi är eniga om att pris är ett resultat av utbud och efterfrågan, så då kan vi avsluta där. Varför det är efterfrågan på Bitcoin kan du fnula på själv, men efterfrågan är det oavsett vad du kommer fram till.

Du kan inte jämföra fastigheter med bitcoin. Du förstår inte detta men någon som är smart förstår det.

Om bitcoin var lika säkert som fastigheter, varför kan du då inte låna pengar till det på samma sätt av bankerna? Menar du på att bankerna sitter på mindre expertis och resurser än du själv?
Citera
2024-03-16, 16:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du kan inte jämföra fastigheter med bitcoin. Du förstår inte detta men någon som är smart förstår det.
Men ditt troll. Jag jämför dom som investeringar. Vem som helst fattar ju att jag inte säger att man kan bo i en Bitcoin. Du har grava problem med konceptet att göra liknelser

Citat:
Om bitcoin var lika säkert som fastigheter, varför kan du då inte låna pengar till det på samma sätt av bankerna? Menar du på att bankerna sitter på mindre expertis och resurser än du själv?
Jag kan ta lån mot Bitcoin cert och i USA kan man ta lån mot ETF:erna.
Jag kan även ta lån mot Bitcoin både hos på tex Coinbase eller via decentraliserade protokoll så som Aave.

Det är bara en tidsfråga innan man kan ta lån på tex Swedbank mot Bitcoin också. Finns det pengar att tjäna så kommer nya tjänster att utvecklas, var så säker.
Citera
2024-03-16, 16:42
Medlem
Samma som med guld. Guld har det värde människor anser att det har.
Citera
2024-03-16, 16:43
Avslutad
Dom enda som gillar crypto är kriminella och män som tycker att padel är "crisp"

Att likna crypto med tex aktier är bara för korkat och visar väl tydligt på vilken nivå dessa jönsar befinner sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in