Citat:
Det r svrt att ge ett generellt svar eftersom den mest effektiva inlrningsmetoden kan skilja sig s mycket frn person till person. T.ex. r min och Kallebrogens metoder nrmast motsatta, men bda fungerar uppenbarligen. Det br nmnas att min studiemetod r starkt pverkad av tv faktorer: 1. att jag har ganska svrt att ta till mig information som ges muntligen och 2. att jag bor relativt lngt ifrn universitetet. Hursomhelst r mitt upplgg fljande. Lser T3 p SU och har en klar majoritet BA i betyg. Jag knner verkligen att jag vill f upp mina betyg framver och funderar lite ver studieteknik och vad det r som gr att man fr de dr extra pongen som leder till AB nr man skriver tenta.
Hur gr ni som ofta skriver AB, under tentaperioder? Gr ni varje extenta ordentligt och skriver utfrliga svar som om det vore tenta p riktigt eller skriver ni kortfattat?
Hur gr ni som ofta skriver AB, under tentaperioder? Gr ni varje extenta ordentligt och skriver utfrliga svar som om det vore tenta p riktigt eller skriver ni kortfattat?
Kurslitteratur
Jag lser och sammanfattar all kurslitteratur. Nr jag skriver allt s menar jag allt, ven delar som kan te sig oviktiga (t.ex historisk versikt) sammanfattas. Jag brukar dedikera ngra dagar i brjan av varje kurs till att sammanfatta litteraturen. Sammanfattningen sammanstller jag i ett dokument som fljer strukturen i kurslitteraturen. Det sistnmnda r srskilt vrdefullt d man fr ta med sig kurslitteratur och anteckningar p tentan.
I sammanfattningen lgger jag ven in annat betydelsefullt som berrts under kursen, t.ex. under gruppundervisningen eller seminarier. I vissa fall inkluderar jag lsningsscheman om jag tycker att det hjlper (ett konkret exempel p det var till den ekonomiska familjertten p CC). Jag repeterar drefter sammanfattningen en till tv timmar om dagen under hela kursens gng.
Frelsningar
Gr jag sllan p av ovanstende anledningar. P vissa kurser kan det finnas frelsningar som man br g p, ssom Radetzkis p CA:n, men allt som oftast hinner jag inte g p frelsningar p.g.a. tidsbrist. Jag mste helt enkelt prioritera om jag ska detaljstudera kurslitteraturen eller g p frelsningarna och d anser jag att kurslitteraturen ger hgst avkastning. Fr mig personligen tycker jag att frelsningarna ger en fr hg grad av ytinlrning som jag inte knner att jag kan frlita mig p. Jag vill faktiskt kunna mnet, i den mn det r mjligt p programmets grundkurser, och inte bara skrapa p ytan.
Gruppundervising och seminarier
Gr jag alltid p ven om den r frivillig. Tillskillnad frn frelsningarna tycker jag att gruppundervisningen och seminarierna ger en hg avkastning per nerlagd tid. Egentligen r det inte undervisningen som sdan som jag ser som vrdefull, utan vningsfrgorna som ska gras infr den. Allt som oftast korrelerar undervisningsmaterialet och de teman som behandlas med vad som senare kommer p tentan. Fr mig brjar tentaplugget allts redan hr vid undervisningen.
Gamla tentor
Gr jag alla eller i vart fall s mnga jag hinner och noggrant. Jag tycker att gamla tentor r vrdefulla dels d de, tillsammans med undervisningen, hjlper mig att pejla vilka delar av kursen som det lggs mest tonvikt p, dels eftersom att de hjlper mig att upptcka eventuella kunskapshl. Jag skriver inte ut fullstndiga tentasvar utom p de tv sista gamla tentorna dr jag frsker simulera tentasituationen s lngt det r mjligt.
I samtliga kurser d jag har fljt ovanstende metod har jag ftt AB. Den gemensamma nmnaren i de kurserna som jag ftt BA i r att jag har negligerat kurslitteraturen till frmn fr att g p frelsningarna.