Citat:
Ursprungligen postat av
LifeSuckz
Hjälp mig nån:
Jag har aldrig tänkt på milersättningen något då mitt vardagsjobb har täckt milersättningarna.
Men då jag har ett jobb på helger nu där jag reser 7 mil lördag och söndag totalt 🟰 56mil i månaden.
Kan jag skriva in dom här uppgifterna av mitt körande till mitt extra jobb utan att Skatteverket kommer kräva bevis? För jag har ej tagit till mig alla kvitton från alla gånger jag tankade bilen.
Har jobbat så här sedan maj månad så totalt blir det 56 • 8 är 🟰 448mil • 25kr 🟰 11200kr
Jag har lönepapper kvar. Så det är ju ett slags bevis men kommer Skatteverket tycka att det räcker?
Från Skatteverkets hemsida:
Spara kvitton eller annat för att kunna visa att du rest?
Om du begär ett avdrag i din deklaration är det du som ska göra sannolikt att du har rätt att göra avdraget. Det innebär att om du begär avdrag för resor till och från arbetet så ska du kunna göra sannolikt att du faktiskt har gjort det antal resor som du begär avdrag för. Du behöver inte skicka in underlag i samband med att du lämnar in din inkomstdeklaration, men du ska vara beredd att kunna visa de resor du har gjort om Skatteverket ber dig göra det."
https://skatteverket.se/privat/skatt...2e203f23d.html
Lönespecar säger ju ingenting om vilka kostnader du haft för att ta dig till och från jobbet, och kommer inte kunna styrka ditt avdrag. Sen krävs det ju också att du uppfyller kravet på tidsvinst för att ha rätt till avdrag.