Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,67%
316 röster
Väntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-03-17, 10:18
Medlem
32km till jobbet har åkt 137 dagar till och från jobbet med egen bil. Kollektivtrafik finns men tider passar inte. Summan jag får ut på Skatteverket hemsida ligger på 21920:- hur gör jag nu? 21.920 - 11.000= 10.920*0,3 =3276:-
10.920 - 3276 = 7644:- är vad jag kommer få tillbaka? Eller räknar jag galet? 😅
2024-03-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siz1
32km till jobbet har åkt 137 dagar till och från jobbet med egen bil. Kollektivtrafik finns men tider passar inte. Summan jag får ut på Skatteverket hemsida ligger på 21920:- hur gör jag nu? 21.920 - 11.000= 10.920*0,3 =3276:-
10.920 - 3276 = 7644:- är vad jag kommer få tillbaka? Eller räknar jag galet? 😅
Din beskattningsbara inkomst minskas med 10920:-. Betalar du 30% i skatt kommer du "få tillbaka" 3276:- kr "extra".
2024-03-17, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Hur görs kontrollerna på skatteverket av milersättning? Jag åker 79km till mitt jobb men inte alltid utan jobbar hemma. Kan jag skriva att jag kör bilen 5 dagar i veckan och få tebax på skatten utan att bli påkommen? Finns det någon insider som kan förklara hur systemet hittar fuskare?

Är det möjligen när lönen är för låg i förhållande till vad man påstår sig kört och vill göra avdrag för? Dvs om du bara jobbar 5 månader på ett år och har 200 tusen i lön så kanske du inte kan påstå att du kört varje vardag i ett helt år?

Jag skrev om detta i tråden "Deklaration 2023" då jag har en vän som jobbar på Skatteverket som jag frågat om hur det fungerar från deras sida gällande milersättning. Och när man begär avdrag över en viss summa (kommer inte ihåg vilken men den är förhållandevis hög) så flaggas man internt varpå en handläggare då tittar närmare på ärendet, oftast nöjer de sig med att de kollar vart du är folkbokförd och jämför det med vart du har din arbetsplats för att på det sättet se om avdraget är berättigat. Ser något mysko ut och de misstänker att du uppsåtligen försöker fuska, först då kontaktar de dig personligen.

Ser det ut att stämma så går de inte vidare. Jag har själv pendlat ca 13 mil varje dag i strax över 10 år och aldrig blivit kontrollerad och jag har nog aldrig begärt reseavdrag för mindre än 55-60k.

Bra att veta i sammanhanget är att Skatteverket alltid riktar in sig mer mot företagare och deras skatteförehavanden än privatpersoner.
2024-03-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
Jag skrev om detta i tråden "Deklaration 2023" då jag har en vän som jobbar på Skatteverket som jag frågat om hur det fungerar från deras sida gällande milersättning. Och när man begär avdrag över en viss summa (kommer inte ihåg vilken men den är förhållandevis hög) så flaggas man internt varpå en handläggare då tittar närmare på ärendet, oftast nöjer de sig med att de kollar vart du är folkbokförd och jämför det med vart du har din arbetsplats för att på det sättet se om avdraget är berättigat. Ser något mysko ut och de misstänker att du uppsåtligen försöker fuska, först då kontaktar de dig personligen.

Ser det ut att stämma så går de inte vidare. Jag har själv pendlat ca 13 mil varje dag i strax över 10 år och aldrig blivit kontrollerad och jag har nog aldrig begärt reseavdrag för mindre än 55-60k.

Bra att veta i sammanhanget är att Skatteverket alltid riktar in sig mer mot företagare och deras skatteförehavanden än privatpersoner.

Tack för svar!
2024-03-18, 07:14
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det är klart att de kollar om de vill. Google maps t ex gör det ju dessutom enkelt att räkna ut avståndet så det är dumdristigt att ljuga så grovt.

Vad är grovt menar du? Jag gissar att dom flesta spetsar lite.
2024-03-18, 09:23
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det är klart att de kollar om de vill. Google maps t ex gör det ju dessutom enkelt att räkna ut avståndet så det är dumdristigt att ljuga så grovt.
Google kan ha anmärkningsvärd diff mot en mätning man själv gör på plats, men frågan är om SKV bryr sig på den punkten.
2024-03-18, 14:19
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Jag skickade just in deklarationen via appen. Verkar ha smygöppnat
2024-03-18, 14:38
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o

Gick precis in via hemsidan och såg också att det verkar ha öppnat. Kul att du kunde skicka in också, då måste du vara en av de första i landet.
2024-03-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o

Tack för tipset. Skickade precis in deklarationen via hemsidan.
2024-03-18, 14:58
Medlem
Toppen, funkade fint att deklarera.
2024-03-18, 15:25
Medlem
Då jag fick fel lön förra året med återkrav som betalades så har detta ej rättats i deklarationen. Jag har nu ändrat min totala inkomst med 15k. I deklarationen så kan man ej bifoga bilagor. Jag har kopia på återkravet från arbetsgivaren. Har dock skrivit i övriga upplysningar lite kort + att skatteverket skall kontakta mig. Kommer de att ta kontakt med mig eller glider det igenom systemet?
2024-03-18, 15:43
Medlem
Just deklarerat. Trodde ju att jag skulle behöva vänta tills imorgon, men icke.

Inga avdrag, godkände bara.

Skönt att ha det gjort nu.
Senast redigerad av kaffekoppen 2024-03-18 kl. 15:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in