Citat:
Ursprungligen postat av
TreoAxier
Hur görs kontrollerna på skatteverket av milersättning? Jag åker 79km till mitt jobb men inte alltid utan jobbar hemma. Kan jag skriva att jag kör bilen 5 dagar i veckan och få tebax på skatten utan att bli påkommen? Finns det någon insider som kan förklara hur systemet hittar fuskare?
Är det möjligen när lönen är för låg i förhållande till vad man påstår sig kört och vill göra avdrag för? Dvs om du bara jobbar 5 månader på ett år och har 200 tusen i lön så kanske du inte kan påstå att du kört varje vardag i ett helt år?
Jag skrev om detta i tråden "Deklaration 2023" då jag har en vän som jobbar på Skatteverket som jag frågat om hur det fungerar från deras sida gällande milersättning. Och när man begär avdrag över en viss summa (kommer inte ihåg vilken men den är förhållandevis hög) så flaggas man internt varpå en handläggare då tittar närmare på ärendet, oftast nöjer de sig med att de kollar vart du är folkbokförd och jämför det med vart du har din arbetsplats för att på det sättet se om avdraget är berättigat. Ser något mysko ut och de misstänker att du uppsåtligen försöker fuska, först då kontaktar de dig personligen.
Ser det ut att stämma så går de inte vidare. Jag har själv pendlat ca 13 mil varje dag i strax över 10 år och aldrig blivit kontrollerad och jag har nog aldrig begärt reseavdrag för mindre än 55-60k.
Bra att veta i sammanhanget är att Skatteverket alltid riktar in sig mer mot företagare och deras skatteförehavanden än privatpersoner.