Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,67%
316 röster
Väntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-03-04, 22:49
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fokin69
Var ser jag min deklaration i pdf på skattemyndigheten ?

Det gick att se imorse på skattemyndighetens hemsida via webläsaren men vid lunch var det borttaget. Jag hann ladda ner min deklaration.

Oklart om det var överbelastning eller bugg som "plockade" bort pdf'arn.
2024-03-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak76
Jag jobbar för tillfället på annan ort och jag får mat på jobbet som de drar på lönen+förmånsbeskattas. Ca 60 kronor.

Skatteverkets hemsida står det:

Vid tillfälligt arbete kan du få avdrag för kostnader för måltider och småutgifter på arbetsorten med antingen den verkliga merkostnaden eller enligt en schablon. Avdraget ska minskas om du fått fri kost.

Du får bara göra avdrag för utgifter för måltider och småutgifter den första månaden av vistelsen på arbetsorten.

Schablonavdraget under den första månaden är 130 kronor per dag inkomståret 2023 (deklarationen 2024) och 145 kronor per dag under inkomståret 2024 (deklarationen 2025).

Jag tolkar det som att jag kan dra av 130 kronor * 30 dagar = 3900 kronor? Vad menas med "Avdraget ska minskas om du fått fri kost"?
Du kan antingen göra avdrag på 60 kr per dag för en månad, eller schablon på 130.

Jag antar att du du inte jobbar 24/7 utan lägger pengar på mat på kvällen när du är ledig, så en schablon på 130 kr låter väl vettigt.

Du har inte fått fri kost maten har ju kostat, så avdraget ska inte minskas.
Så tolkar jag det.
2024-03-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har inte haft några problem alls med kivra idag. Men det har inte kommit något än.

Jaha då förstår jag
2024-03-04, 22:59
Medlem
Nick3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Lätta pengar mannen!

Grattis, vad gick du plus?
2024-03-04, 23:06
Medlem
Vad jag skulle vilja veta är varför skatteverket publicerade deklarationen idag för många tidigt idag och sen gick in och plockade bort den och ändrade datumet från 4e till 8e mars till från 8e mars?

De lär ju knappast gå in och ändra beskeden, utan det måste vara någon annan stor anledning att skjuta upp det 4 dagar?
2024-03-04, 23:08
Medlem
inga datum är ändrade
dom skickas ut mellan 4 till 8 mars

kolla kivra
2024-03-04, 23:14
Medlem
Citat:
Vad jag skulle vilja veta är varför skatteverket publicerade deklarationen idag för många tidigt idag och sen gick in och plockade bort den och ändrade datumet från 4e till 8e mars till från 8e mars?

De lär ju knappast gå in och ändra beskeden, utan det måste vara någon annan stor anledning att skjuta upp det 4 dagar?

Är väl att från 8e kan alla se deklarationen, dom kommer ju fortsatt skickas till folks privata brevlåda fram till 8e från idag.
2024-03-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underdog9
Är väl att från 8e kan alla se deklarationen, dom kommer ju fortsatt skickas till folks privata brevlåda fram till 8e från idag.
Möjligt men då kvarstår frågan till varför de la ut den till vissa, sen drog tillbaka den. Så vitt jag vet så har alla som fått se den idag fått den borttagen, men inte hört ett ord om varför.
2024-03-04, 23:22
Medlem
Kan man inte redan nu se hur mycket man kommer få tillbaka/betala.
Om jag kollar på min lönespec i december, så har jag ”betalat” låt säga 100 kr skatt under hela året.

På Skatteverket under fliken tjänsteinkomster lön, förmåner m.m. har skatteverket dragit 90 kr, vilket borde vara den korrekta skatteavdraget.

Då borde jag få tillbaka 10kr?
Senast redigerad av goderian2 2024-03-04 kl. 23:24.
2024-03-04, 23:38
Medlem
Jag kan se hur mycket jag fått tillbaka.
Funkade både imorse och även nyss när jag kollade.

Kivra.
2024-03-05, 00:24
Medlem
avcs avatar
Fungerar inte, varken mina sidor eller kivas. Märkligt då alla påstås vara klara men ej utskickade. Förbannad så in i helvete, naturligtvis. Till och med tekniken strejkar på det där förbannade skattehärket.
2024-03-05, 00:25
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Möjligt men då kvarstår frågan till varför de la ut den till vissa, sen drog tillbaka den. Så vitt jag vet så har alla som fått se den idag fått den borttagen, men inte hört ett ord om varför.

De "la inte ut den till vissa", alla kunde se sin imorse men pga överbelastningen så höll det inte. Nu får var och en gott vänta på att deklarationen skickas ut till den digitala brevlådan istället, samtidigt som Skatteverkets hemsida går att bruka igen.

"Då kvarstår frågan..."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in