2024-03-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Görs en omvärdering av bostaden vid bankbyte även inom de 5 åren där det amorteringsgrundande värdet ligger fast?
Du behöver lämna ett amorteringsunderlag till nya banken, men det visar bara vad lagkravet säger, och det kan uppdateras var femte år. Sedan måste ändå nya banken fastställa värdet på bostaden, så belåningen inte överstiger 85% mot marknadsvärdet. Om så är fallet måste nya banken tacka nej, eller hitta kreativa lösningar.
Citera
2024-03-12, 21:09
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Hmm, intressant. Vi köpte hus när en av oss var föräldraledig och jag vill minnas att banken bara kollade på våra löner även om en av oss gick på föräldrapenning. Nu låg vi inte nära något slags lånetak vilket såklart kan bidra men jag fick uppfattningen av att föräldraledigheten inte påverkade lånesumman.

Frågan gällde ifall man kan få slippa att amortera om man är föräldraledig när man köper ett hus. Det tror inte jag. Däremot så kan man väl få slippa det om man tar föräldraledigt efter att man har köpt huset.
Citera
2024-03-15, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoone1
Ni har väl koll på att ni är berättigade amorteringsfritt under föräldraledigheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nja, det är väl bara om de ekonomiska förutsättningarna har förändrats efter att man tog lånet som det kan bli aktuellt? Det borde rimligen utesluta personer som är föräldralediga redan när de köper ett hus.

När jag snackade med SEB så sa de att jag kan välja att köra amorteringsfritt från tillträdet om jag vill.

Dock vill jag amortera... Men vi får se
Citera
2024-03-15, 20:40
Medlem
Citat:
Hmm, intressant. Vi köpte hus när en av oss var föräldraledig och jag vill minnas att banken bara kollade på våra löner även om en av oss gick på föräldrapenning. Nu låg vi inte nära något slags lånetak vilket såklart kan bidra men jag fick uppfattningen av att föräldraledigheten inte påverkade lånesumman.

Görs en omvärdering av bostaden vid bankbyte även inom de 5 åren där det amorteringsgrundande värdet ligger fast?

Bankerna resonerar lite olika när de beviljar bolånet. SEB kikar endast på om personerna har tillsvidareanställning och vad deras bruttoinkomst är när de jobbar. I vårat fall så ville de endast se anställningsavtal och bruttolön.

Skandiabanken gör samma kontroll men räknar på 80% av lönen på den personen som är föräldraledig.
Citera
2024-03-15, 20:45
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
4,99% Nordea på 3-mån, 2,7 MSEK i lån och ca 2 MSEK totalt på banken sammanlagt i familjen. Rätt dålig utfall kan jag tycka. Men banken tjänar väl rätt lite på kapital i ISK antar jag?
Citera
2024-03-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
4,99% Nordea på 3-mån, 2,7 MSEK i lån och ca 2 MSEK totalt på banken sammanlagt i familjen. Rätt dålig utfall kan jag tycka. Men banken tjänar väl rätt lite på kapital i ISK antar jag?
Det var snålt. Vad har du för belåningsgrad?

Vad banken tjänar på ditt isk beror på vad pengarna är investerade i.
Citera
2024-03-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Det var snålt. Vad har du för belåningsgrad?

Vad banken tjänar på ditt isk beror på vad pengarna är investerade i.

Mestadels aktier, vi ligger strax under 70%. Nackdelen är att om vi byter så hamnar vi antagligen över och får amortera 2%. Värderingen är i nuläget rätt generös, men rabatten dålig.

Hälften av pengarna är barnens det kanske påverkar?
Citera
2024-03-15, 23:43
Medlem
Citat:
Mestadels aktier, vi ligger strax under 70%. Nackdelen är att om vi byter så hamnar vi antagligen över och får amortera 2%. Värderingen är i nuläget rätt generös, men rabatten dålig.

Hälften av pengarna är barnens det kanske påverkar?
Ring Nordea och säg att du får 4,72 på SBAB, och be om ett amorteringsunderlag. Meddela att du i samband med flytten även kommer flytta ditt fond- och aktiesparande till avanza, och din buffert följer med bolånet till sbab. Om inte Nordea vill tjäna lätta pengar är det bara att göra slag i saken, kvar har dom ett lönekonto. Eller så ger dom ett bättre erbjudande. Kolla även med Länsförsäkringar, dom verkar ge bra erbjudande på bolån just nu.
Citera
2024-03-16, 01:00
Medlem
4.65 Danske bank,.rörligt 3 mån.
59 % belåningsgrad
Citera
2024-03-16, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Ring Nordea och säg att du får 4,72 på SBAB, och be om ett amorteringsunderlag. Meddela att du i samband med flytten även kommer flytta ditt fond- och aktiesparande till avanza, och din buffert följer med bolånet till sbab. Om inte Nordea vill tjäna lätta pengar är det bara att göra slag i saken, kvar har dom ett lönekonto. Eller så ger dom ett bättre erbjudande. Kolla även med Länsförsäkringar, dom verkar ge bra erbjudande på bolån just nu.

Ja jag får väl ta en sväng till där, gjorde den matchningen före årsskiftet och då låg sbab på motsvarande 4,99% så jag tyckte budet från Nordea var ok. Men nu får jag ju bättre där uppenbarligen.

Flytten är ju till viss del påbörjad då jag öppnade sparkonto på sbab och flyttade pengar och månadssparande dit tidigare.
Senast redigerad av Krille.the.Petterson 2024-03-16 kl. 08:18.
Citera
2024-03-17, 17:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ja jag får väl ta en sväng till där, gjorde den matchningen före årsskiftet och då låg sbab på motsvarande 4,99% så jag tyckte budet från Nordea var ok. Men nu får jag ju bättre där uppenbarligen.

Flytten är ju till viss del påbörjad då jag öppnade sparkonto på sbab och flyttade pengar och månadssparande dit tidigare.

Det är värt att vara otrogen sin bank. Låter väldigt snålt från Nordea med tanke på vad ni har bolån.
Det finns folk som kollar sina bilförsäkringar, villa försäkring, etc etc varje år för att komma ner i försäkrings premie men när det gäller bolån så verkar folk väldigt lata.
Konstigt egentligen med tanke på hur mycket man kan spara i bara räntekostnader.
Nu var detta inte riktat mot dig utan rent allmänt.
Är glad att jag inte sitter med några bolån överhuvudtaget så jag bor otroligt billigt idags läget.
Citera
2024-03-17, 18:53
Medlem
Konkebanans avatar
Vad för "ränterabatt" får ni av era banker just nu? Har ett av mina lån som går ut den 31 mars, Länsförsäkringar ger mig 1,10% "ränterabatt" på listräntan.

Känns rätt jävla kasst?

https://www.lansforsakringar.se/skane/privat/bank/lana/bolan/

Listräntan på deras site är 5,94%, borde då bli rörlig 3-månaders på 4,84%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in