Citat:
Ursprungligen postat av
AcuteAppendictis
Varför Venlafaxin, har hört att om den inte funkar så är utsättningen är fruktansvärd. Blir man inte vara trött av Mirtazapin likt sömnmedicin?
Venlafaxin är rätt ok faktiskt. Typ den enda SSRI / SNRI substansen som jag själv har upplevt som positiv.
Det sägs att utsättningen för vissa är brutal och i klass med Bensodiazepiner men det beror nog på dos.
Jag hade en extremt låg dos dock under jävligt lång tid och klippte tvärt när jag kände att jag inte hade behov av den längre.
Mirtazapin tillhör ju också släktet antidepressiva men funkar för vissa jävligt bra som sömnmedel då i låga doser.
Tar du högre doser så är tanken att du ska bli pigg istället lite enkelt förklarat då den noradrenerga effekten tar över.
Dock så brukar man oftast på läkares inrådan alltid ta den till natten istället för på morgonen som typ alla andra antidepressiva.
Jag skulle definitivt inte blanda Venlafaxin och Mirtazapin, en blandning som är känd under namnet California Rocket fuel och i värsta fall kan ge effekten av ett nästan maniskt tillstånd då man oftast blir rejält speedad av den blandningen.
En kombo som nästan bara skrivs ut till gravt deprimerade patienter som är totalt pasificerade pga sitt hälsotillstånd.