2024-03-13, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belite
Vad jobbigt det låter. Har du provat att träna något
Har du provat att utbilda dig något?
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Tack för ditt långa meddelande! Mycket intressant och bra. Jag ska verkligen beakta, reflektera och ta till mig info och råd.
Lycka till! ❤️

Lägg på minnet att vården är usel. Flashback är ett bra exempel på hur genomgående bristande kompetens är med en mängd människor som inte förstår saker men som ändå uttrycker sig. De gör likadant när de arbetar inom psykiatrin
Citera
2024-03-13, 12:45
Medlem
Citat:
Varför Venlafaxin, har hört att om den inte funkar så är utsättningen är fruktansvärd. Blir man inte vara trött av Mirtazapin likt sömnmedicin?
Venlafaxin är rätt ok faktiskt. Typ den enda SSRI / SNRI substansen som jag själv har upplevt som positiv.

Det sägs att utsättningen för vissa är brutal och i klass med Bensodiazepiner men det beror nog på dos.

Jag hade en extremt låg dos dock under jävligt lång tid och klippte tvärt när jag kände att jag inte hade behov av den längre.

Mirtazapin tillhör ju också släktet antidepressiva men funkar för vissa jävligt bra som sömnmedel då i låga doser.

Tar du högre doser så är tanken att du ska bli pigg istället lite enkelt förklarat då den noradrenerga effekten tar över.

Dock så brukar man oftast på läkares inrådan alltid ta den till natten istället för på morgonen som typ alla andra antidepressiva.

Jag skulle definitivt inte blanda Venlafaxin och Mirtazapin, en blandning som är känd under namnet California Rocket fuel och i värsta fall kan ge effekten av ett nästan maniskt tillstånd då man oftast blir rejält speedad av den blandningen.

En kombo som nästan bara skrivs ut till gravt deprimerade patienter som är totalt pasificerade pga sitt hälsotillstånd.
Citera
2024-03-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADD-jag
Det får din hjärna att minska, ta stryk. Det är en horrible medicin och ska ges till svårt psykiskt sjuka människor. Varför tror du läkaren föreslog det för ångest, dock fel sorts medicin.
Pratar vi Olanzapin nu så skrivs det ju mer eller mindre ut som godis numera tyvärr (tillsammans med massa annan neuroleptika) mot allt möjligt trots att indikationen är psykosjukdomar.

Läser man bipacksedeln och har god kännedom om preparatet eller preparatgruppen i fråga så blir man fan mörkrädd.

Det brukar sägas att hyfsade doser neuroleptika på daglig basis ifrån relativt unga år förkortar livslängden med 20 - 25 år sedan är kroppen helt förstörd.

Helt galet att det bla tex skrivs ut mot saker som typ ätstörningar idag då det sabbar ämnesmetabolismen som biverkning och gör så att folk sväller upp och lägger på sig en massa extra vikt trots lågt kostintag.

Ångest är en annan grej, det slöar visserligen ner tankeverksamheten men biter inte på grav ångest.

Möjligtvis om man trycker i någon så hög dos så att denne förvandlas till en dreglande grönsak typ RPV doser där de överskrider maxdosen på 20 mg och kan ge folk uppemot 30.

Samma sak med Quetiapine där de lätt kan ge någon 1200 mg trots att maxdos är 800 mg.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-03-13 kl. 13:02.
Citera
2024-03-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Pratar vi Olanzapin nu så skrivs det ju mer eller mindre ut som godis numera tyvärr (tillsammans med massa annan neuroleptika) mot allt möjligt trots att indikationen är psykosjukdomar.

Läser man bipacksedeln och har god kännedom om preparatet eller preparatgruppen i fråga så blir man fan mörkrädd.

Det brukar sägas att hyfsade doser neuroleptika på daglig basis ifrån relativt unga år förkortar livslängden med 20 - 25 år sedan är kroppen helt förstörd.

Helt galet att det bla tex skrivs ut mot saker som typ ätstörningar idag då det sabbar ämnesmetabolismen som biverkning och gör så att folk sväller upp och lägger på sig en massa extra vikt trots lågt kostintag.

Ångest är en annan grej, det slöar visserligen ner tankeverksamheten men biter inte på grav ångest.

Möjligtvis om man trycker i någon så hög dos så att denne förvandlas till en dreglande grönsak typ RPV doser där de överskrider maxdosen på 20 mg och kan ge folk uppemot 30.

Samma sak med Quetiapine där de lätt kan ge någon 1200 mg trots att maxdos är 800 mg.

Olanzapin hjälper åtminstone mot ångest om jag tar 15 mg. 5 mg gör ingenting för min ångest. Olanzapin sänker dopaminet?? Men jag äter ju Voxra dom höjer dopaminet för att bli mindre trött och få energi??!!
Citera
2024-03-14, 10:29
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ok tack för svar. Så Olanzapin i jämförelse med Mirtazapin mot ångest, vilken skulle du säga är den bästa?

Kan inte säga vilken som är bäst men Mirtazapin är mest lämpad om man tänker som augmentation till Venlafaxin. Personligen så gillar jag inte att neuroleptika skrivs ut så ohämmat som det görs idag. Läkarna är så frikostiga med det eftersom det inte är beroendeframkallande.
Men jag måste säga att jag finner det märkligt att du fick olanzapin men aldrig fått mirtazapin som förslag.

Googla om California rocket fuel och bilda dig en egen uppfattning.
Citera
2024-03-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Kan inte säga vilken som är bäst men Mirtazapin är mest lämpad om man tänker som augmentation till Venlafaxin. Personligen så gillar jag inte att neuroleptika skrivs ut så ohämmat som det görs idag. Läkarna är så frikostiga med det eftersom det inte är beroendeframkallande.
Men jag måste säga att jag finner det märkligt att du fick olanzapin men aldrig fått mirtazapin som förslag.

När inte oxascand hjälpte mig så skrev läkaren ut stesolid och föreslog Olanzapin som jag aldrig hört innan. Hon var väldigt på att den skulle hjälpa mig mot ångest! Mirtazapin har aldrig någon läkare föreslagit trots 20 år inom psykvården
Citera
2024-03-14, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter

Varför är folk emot att läkarna skriver ut neuroleptika mot ångest om det nu både hjälper och inte är beroendeframkallande?
Citera
2024-03-15, 07:30
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Varför är folk emot att läkarna skriver ut neuroleptika mot ångest om det nu både hjälper och inte är beroendeframkallande?
Folk är okunniga, de jämför neuroleptika med t.ex. lobotomi. Neuroleptika är främst utvecklat för att behandla psykossjukdommar, men fungerar även som lugnande i många fall.
Citera
2024-03-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Folk är okunniga, de jämför neuroleptika med t.ex. lobotomi. Neuroleptika är främst utvecklat för att behandla psykossjukdommar, men fungerar även som lugnande i många fall.

Ja exakt så! Olanzapin mot ångest och oro kommer nog dyka upp i fass inom sin tid eftersom det blir vanligare.
Citera
2024-03-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Visst gör det men med 200 andra biverkningar. Ofta får man neuroleptika pga någon sk bieffekt på medicinen och inte mot vad den egentligen är till för
Ta bara tex Mirtazapin som man får mot sömnsvårigheter, det är endast en biverkan av medicinen som gör att du blir trött!
Att ta massa antidepressiva läkemedel och inte få någon som helst samtalsterapi lr tex KBT i kombination vilket gör allt mycket effektivare och utan alla biverkningar dessutom+ vad medicinen gör egentligen ( den faktiska verkan av just den medicinen man får).
Mvh
Citera
2024-03-15, 21:27
Medlem
Citat:
Sertralin verkar många har negativa upplevelser av. Kan escitalopram vara bättre?
Begriper inte vad de gör för skillnad eftersom båda är ssri och höjer serotonin.

Menar du att jag ska vara rädd om Stesoliden?

Ja. Stesoliden kommer du tacka den dagen du trappar ut någon annan skit medicin. Så behåll den så länge du kan, utnyttja dina recept fast du kanske inte gör det enl ordination så du får en liten buffert där hemma ifall du blir av med den i senare skede. Eftersom läkaren inte verkar lyssna får du slussa ut mediciner på egen hand o då är de skönt att ha något som oxascand, stesolid att luta sig tillbaka emot i den fasen.
Citera
2024-03-15, 22:02
Medlem
Hej jag pratade med doktorn idag, jag äter just nu 150mg zoloft (jag har ångestproblematik) tycker den är okej men får ändå mycket hög ångest i publika situationer som restauranger. Han föreslog att jag skulle byta till paroxetin sänka zoloft till 75mg och gå in med 20mg paroxetin i sju dagar för att sedan sluta helt med zoloft och öka till 40mg paroxetin. Är livrädd för detta. Kommer jag få ett psykbryr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in