Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Om det är så att renoveringsobjekt inte säljs då borde medelpriserna gå upp. Mig veterligen finns det inget index som ens försöker kvalitetsjustera för renoveringsobjekt då standard inte går att indexera på något vettigt sett.
Men finns det något bra underlag för att renoveringsobjekt säljer mindre förutom anekdoter?
Det är nog svårt att hitta statistik på hur stora renoveringsbehov objekt haft när de sålts. Ska man gå på besiktningsprotokoll eller vad köparen tycker behöver göras?
Men för att bidra till den anekdotiska bevisföreningen så skulle jag nog vilja hävda att läget fortfarande har störst genomslag när det kommer till Stockholm och de större städerna.
Medan renoveringsbehoven påverkar rätt mycket mer på mindre orter.
Jag har sålt en bostad i en stockholmsförort för att flytta iväg till en liten kommun där husen kostar mellan 0,5 och 2 miljoner, och har bevakat den marknaden nära i ett par år. Jag har absolut gjort samma reflektion, att de renoverade objekten är betydligt mer lättsålda.
Nybyggen sker där i princip bara med sjöutsikt känns det som, annars är det omöjligt att sälja utan att gå back rejält.
Om man tänker att man får ungefär samma procentuella värdeökning av att renovera ett badrum eller slänga ut direktel till förmån för ett vattenburet system, så hämtar du givetvis in renoveringskostnaderna lättare på ett dyrt objekt.
Köper du en helt okej villa för runt 1,5 miljon på en liten ort så är det i princip omöjligt att sälja den för över 2 miljoner oavsett hur mycket du renoverat och förbättrar.
Antar att det finns nån brytpunkt när stora renoveringar (av köparen) även avspeglar sig i nytt marknadsvärde, men då ska det nog nosa på storstadspriser.