2024-03-15, 09:01
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Så lustigt. Nu sitter alla domedagsprofeter och säger att man inte ska ta hänsyn till elpriser som gått ned.

När det enbart var elpriserna som drev inflationen satt samma personer och raljerade över att RB INTE gjorde något med räntan pga elpriserna

Samma personer? Var det enbart elpriserna som steg 2021? Elen handlas förvisso i euro så viss påverkan har Riksbankens misslyckade penningpolitik på elpriset.

Försöker man bryta ner den data som kommit in och dra slutsatser bör man analysera vad det är som har hänt. Säg att det blir vindstilla, reaktoravbrott och kallt i april så elpriset tredubblas (KPIF går upp ca 1.5pe) ska Riksbanken då höja räntan?
Citera
2024-03-15, 09:16
Medlem
Om jag har förstått allt rätt så är det svårt att sälja renoveringsobjekt idag. Kan det vara orsaken till att priserna på bostäder verkar gå upp? Om bara renoverade bostäder säljs så borde kvm priset vara betydligt högre.
Citera
2024-03-15, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Om jag har förstått allt rätt så är det svårt att sälja renoveringsobjekt idag. Kan det vara orsaken till att priserna på bostäder verkar gå upp? Om bara renoverade bostäder säljs så borde kvm priset vara betydligt högre.

Om det är så att renoveringsobjekt inte säljs då borde medelpriserna gå upp. Mig veterligen finns det inget index som ens försöker kvalitetsjustera för renoveringsobjekt då standard inte går att indexera på något vettigt sett.

Men finns det något bra underlag för att renoveringsobjekt säljer mindre förutom anekdoter?
Citera
2024-03-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Om det är så att renoveringsobjekt inte säljs då borde medelpriserna gå upp. Mig veterligen finns det inget index som ens försöker kvalitetsjustera för renoveringsobjekt då standard inte går att indexera på något vettigt sett.

Men finns det något bra underlag för att renoveringsobjekt säljer mindre förutom anekdoter?

Det är nog svårt att hitta statistik på hur stora renoveringsbehov objekt haft när de sålts. Ska man gå på besiktningsprotokoll eller vad köparen tycker behöver göras?

Men för att bidra till den anekdotiska bevisföreningen så skulle jag nog vilja hävda att läget fortfarande har störst genomslag när det kommer till Stockholm och de större städerna.
Medan renoveringsbehoven påverkar rätt mycket mer på mindre orter.

Jag har sålt en bostad i en stockholmsförort för att flytta iväg till en liten kommun där husen kostar mellan 0,5 och 2 miljoner, och har bevakat den marknaden nära i ett par år. Jag har absolut gjort samma reflektion, att de renoverade objekten är betydligt mer lättsålda.
Nybyggen sker där i princip bara med sjöutsikt känns det som, annars är det omöjligt att sälja utan att gå back rejält.

Om man tänker att man får ungefär samma procentuella värdeökning av att renovera ett badrum eller slänga ut direktel till förmån för ett vattenburet system, så hämtar du givetvis in renoveringskostnaderna lättare på ett dyrt objekt.
Köper du en helt okej villa för runt 1,5 miljon på en liten ort så är det i princip omöjligt att sälja den för över 2 miljoner oavsett hur mycket du renoverat och förbättrar.

Antar att det finns nån brytpunkt när stora renoveringar (av köparen) även avspeglar sig i nytt marknadsvärde, men då ska det nog nosa på storstadspriser.
Citera
2024-03-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Samma personer? Var det enbart elpriserna som steg 2021? Elen handlas förvisso i euro så viss påverkan har Riksbankens misslyckade penningpolitik på elpriset.

Försöker man bryta ner den data som kommit in och dra slutsatser bör man analysera vad det är som har hänt. Säg att det blir vindstilla, reaktoravbrott och kallt i april så elpriset tredubblas (KPIF går upp ca 1.5pe) ska Riksbanken då höja räntan?

Riksbanken hävdade länge att inflationen egentligen bara drevs av elpriset. Det fick domedagsprofeterna att gå igång på fulla varv om hur det minsann var ”riktig inflation”. Samma domedagsprofeter accepterar inte idag en nedgång i kpi som är drivet av lägre elpriser utan hänvisar till index utan elpriser som ”fakta”
Citera
2024-03-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag bor i hyresrätt och är nöjd. Men jag kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Nu när räntorna går upp så kommer många bli tvungna sälja sin lägenhet pga högre ränta vilket leder ytterligare press neråt priserna ännu mera eftersom köparna måste betala extra avgifter etc.. Och dessutom blir fler arbetslösa också … Så vad ska vi göra? Sänka räntan rejält istället?? Du vet säkert bättre men de flesta vill nog bo kvar tills den dag lånetaket slopas helt.…(Fast alla kanske tycker olika)
Citera
2024-03-15, 15:06
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Nu när räntorna går upp så kommer många bli tvungna sälja sin lägenhet pga högre ränta vilket leder ytterligare press neråt priserna ännu mera eftersom köparna måste betala extra avgifter etc.. Och dessutom blir fler arbetslösa också … Så vad ska vi göra? Sänka räntan rejält istället?? Du vet säkert bättre men de flesta vill nog bo kvar tills den dag lånetaket slopas helt.…(Fast alla kanske tycker olika)

Är räntorna på väg upp enligt dig?
Citera
2024-03-15, 19:18
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Så vad ska vi göra? Sänka räntan rejält istället??

Ja det är väl det som i stort sett alla bedömare är eniga om kommer att hända? Så vitt jag känner till så har de flesta banker redan påbörjat en blygsam sänkning, och det finns ingen som tror annat än att det kommer att bli fler.

Har din bank höjt räntan?
Citera
2024-03-15, 19:42
Medlem
Bostadsbyggandet har stannat och jag har bekanta i byggbranschen som snart blir uppsagda pga arbetsbrist.

Det som ändå byggs är flerfamiljshus. Tätt och ihoptryckt. Man bygger nya getton med öppna ögon.

Min gissning är att villor kommer att bli en ouppnåelig lyx för de flesta.
( Och då även mycket sunkiga ruckel. )

Och att priserna på lägenheter kommer att stagnera men att villor kommer stiga omotiverat mycket.

Vad tror ni?

Kommer den framtida bostadsmarknaden bli ännu mer uppdelad?

Getton och visitationszoner borde lägga sordin på priserna även i nyproducerade områden med flerfamiljshus.
Citera
2024-03-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget

Renoveringsobjekt kräver ganska fett med kapital att få ordning på. Och då antar jag att du inte menar ett halv-ok hus där några plankor på fasaden behöver bytas och köket skulle behöva ett ansiktslyft, utan hus med tvungande behov av renovering.

Jag har tyckt att renoveringsobjekt gått för alldeles för höga priser historiskt, jämfört med vad ett nybyggt Älvsbyhus skulle kosta. Det är liksom lättare köpa ett hus för 3.8 miljoner än att få loss 500 000 för renoveringar av ett hus för 2 miljoner.

Tänk liksom att behöva lägga 200 000 på ett nytt tak och 150 000 på en dränering inom 5 år, om man inte kan låna till renoveringarna. Det minskar värdet på huset bra mycket.
Citera
2024-03-15, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Renoveringsobjekt kräver ganska fett med kapital att få ordning på. Och då antar jag att du inte menar ett halv-ok hus där några plankor på fasaden behöver bytas och köket skulle behöva ett ansiktslyft, utan hus med tvungande behov av renovering.

Jag har tyckt att renoveringsobjekt gått för alldeles för höga priser historiskt, jämfört med vad ett nybyggt Älvsbyhus skulle kosta. Det är liksom lättare köpa ett hus för 3.8 miljoner än att få loss 500 000 för renoveringar av ett hus för 2 miljoner.

Tänk liksom att behöva lägga 200 000 på ett nytt tak och 150 000 på en dränering inom 5 år, om man inte kan låna till renoveringarna. Det minskar värdet på huset bra mycket.

Jag förstår inte alls vad du menar. Om man kan köpa ett hus för 3.8 är det då svårt att köpa ett hus för 2 och renovera för 0.35?
Citera
2024-03-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är aldrig köparnas, priset är vad köparna vill betala som mest. Vill ingen köpa är priset för högt sett till marknadsläge.
Ha en bra dag på dagverksamheten.

Priset är heller aldrig lägre än vad någon vill sälja för.

Personangrepp betyder bara att du förlorade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in