2024-03-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbejao
Det är nog rätt dåligt med det, kanske finns men inget jag sätt iaf!
arcticseeds skickar vad jag vet från sverige, lite mer humana priser än de andra svenska alternativen.
Har själv beställt Amnesia därifrån inför sommarens uteodling.
Citera
2024-03-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rsl1
arcticseeds skickar vad jag vet från sverige, lite mer humana priser än de andra svenska alternativen.
Ser ut så! Bra tips, helt missat. Ska definitivt kolla deras sorter.
Citera
2024-03-14, 10:50
Medlem
Dum fråga kanske men ska ge mig på en uteodling i sommar, första gången och första gången jag odlar CB alls.

Min plan är att driva upp hemma och plantera i skogen, om jag förstått det hela rätt så tar det cirka 7-10 dagar för plantan att gro sig, ska den efter detta planteras direkt utomhus och vilken månad/vecka bör man göra detta?

Har 2 olika autostrains en Amensia och Jack Herer.

Bor i växtzon 5 om det hjälper mig att få ett mer exakt svar.
Citera
2024-03-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rsl1
Värkar ytterst oseriösa. Sjukt dålig information på sidan svarar inte på mail och vill kränga 10 o-feminiserade böner för 400 spänn untan vettig information eller ens bilder.
Citera
2024-03-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbejao
Värkar ytterst oseriösa. Sjukt dålig information på sidan svarar inte på mail och vill kränga 10 o-feminiserade böner för 400 spänn untan vettig information eller ens bilder.

Testa chatten. De svarade mig direkt.
Citera
2024-03-15, 10:11
Medlem
Håller på att förbereda nu. Igår kastade jag ut blåkorn bla i en åkerkant bredvid en stenmur med riktigt fin svart jord i backen.
Så nu är det ut o fixa några till spottar, igår fixade jag 2 ställen tog jag 50/50 av kogödsel och billigaste plantjorden.
Idag tänkte jag fixa 2 till med enbart sk urnjord.

Frågan har säkert varit uppe 100ggr så förlåt er aktiva, men jag undrar över näringen.

Tänkte fortsätta med blåkorrn där jag använde det men vill ha nått annat på spottrna (och ev krukor om jag orkar med?
Gärna någon så näringskomplett och långtidsverkande organisk pellets som finns både för veg och blom.

Betalar hellre extra för kvalitet fast skippar gärna dom dyraste superbigbud och allt vad dom nu heter och kostar mångdubbelt bara för det är ett majjalöv på säcken
Citera
2024-03-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Håller på att förbereda nu. Igår kastade jag ut blåkorn bla i en åkerkant bredvid en stenmur med riktigt fin svart jord i backen.
Så nu är det ut o fixa några till spottar, igår fixade jag 2 ställen tog jag 50/50 av kogödsel och billigaste plantjorden.
Idag tänkte jag fixa 2 till med enbart sk urnjord.

Frågan har säkert varit uppe 100ggr så förlåt er aktiva, men jag undrar över näringen.

Tänkte fortsätta med blåkorrn där jag använde det men vill ha nått annat på spottrna (och ev krukor om jag orkar med?
Gärna någon så näringskomplett och långtidsverkande organisk pellets som finns både för veg och blom.

Betalar hellre extra för kvalitet fast skippar gärna dom dyraste superbigbud och allt vad dom nu heter och kostar mångdubbelt bara för det är ett majjalöv på säcken

Hönsgödsel är grymt! Det är långtidsverkande och är bra för både veg och blom. Är inte jätte dyrt heller.
Citera
2024-03-17, 12:52
Bannlyst
kanske e fel ställe att fråga men gör ett försök. hade det varit möjligt att göra nåt sånt här i sverige tror ni? https://www.youtube.com/watch?v=gkTpC0HJj6A
Citera
2024-03-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flush55
kanske e fel ställe att fråga men gör ett försök. hade det varit möjligt att göra nåt sånt här i sverige tror ni? https://www.youtube.com/watch?v=gkTpC0HJj6A

Helt rätt ”ställe” att fråga på. Du kan definitivt göra i Sverige det där som dom gör i videon. Va fan tror du vi har den här tråden för? 😜

Du kanske inte lyckas första året med en monsterskörd men du kommer definitivt slippa de lokala becknarna redan från sensommar och ett år fram. Efter lite erfarenhet så kommer du odla som dom i videon. Speciellt om du har tid och springa i skogen.
Citera
2024-03-20, 11:24
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flush55

Det torde vara enklare i Sverige, med tanke på att Sverige har så mycket lägre befolkningstäthet. Finns gott om "ödemark". Men vi kanske å andra sidan har mycket mer rådjur (och svampplockare?) Killarna i filmen verkar lägga ner väldigt mycket tid på att gulla med plantorna/jorden.

Men det är ju intressant att tänka runt: hur nära tätbefolkade område vågar man odla?
Citera
2024-03-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Det torde vara enklare i Sverige, med tanke på att Sverige har så mycket lägre befolkningstäthet. Finns gott om "ödemark". Men vi kanske å andra sidan har mycket mer rådjur (och svampplockare?) Killarna i filmen verkar lägga ner väldigt mycket tid på att gulla med plantorna/jorden.

Men det är ju intressant att tänka runt: hur nära tätbefolkade område vågar man odla?
”hur nära tätbefolkade områden”? Jag har märkt att något mellanting är bäst. Inte för långt in i en skog för då ser det jätte skumt ut om någon skulle se dig flera gånger på samma plats. Men samtidigt inte för jätte nära tätbefolkade områden för risken att någon hittar plantorna är uppenbar. Hitta rätt spot att odla på är det svåraste med att odla ute tycker jag
Citera
2024-03-20, 20:22
Medlem
la-places avatar
När vill man senast vara ute med att plantera autos? Beläget strax under 60°.

Vill se till att mögelrisken under månadsskiftet juli/augusti är så låg som möjlig (kommer inte kunna kolla till plantorna under denna tidsperiod).

Kikar på strains av Soviet Finland och Dane Strains om det är av relevans. Vad har de för tidsram från frö till harvest? Om ni talar från erfarenhet (och inte utgår från vad försäljare skriver)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in