2024-02-18, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretathugberg
Tack för svar. Vet du hur avkastningen ser ut? Har erfarenhet av att kultivera inomhus men ska göra ett försök utomhus i år.

På en bra rk landar väl på 30-75gram beroende på sommar näring osv

Finns bättre bönor än rk för samma pris

Kör pappmuggar 2 veckor / andra bladparet sen planterar du ut dom.
Citera
2024-02-18, 07:28
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Om ni ska få potent gräs så pollinera inte!

Det tar för mycket energi som
Skulle gått att producera buds ni får en skörd som smakar hö och är klent drag i!

Antingen odlar man bra weed eller så gör man frön!

Och ska ni absolut pollinera så kör endast dom lägsta grenarna på plantan och pollinera tidigt!

Och många av dom nya genetikerna på marknaden är mycket svårare att få stabil avkomma på!

Mvh bean

Håller inte med om att det blir klent gräs som smakar hö när man gör frön.
Jag tycker folk missar lite när de söker efter så enhetliga frön som möjligt. Det betyder allt som oftast att plantorna reagerar ungefär likadant. Skiter sig en så skiter sig alla. Inne fyller enhetligheten en större funktion, ute där vi inte styr särskilt mkt är det bättre med större genetisk spridning för att match väder, sjukdomar, skadedjur osv.
Citera
2024-02-18, 08:16
Medlem
Gretathugbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
På en bra rk landar väl på 30-75gram beroende på sommar näring osv

Finns bättre bönor än rk för samma pris

Kör pappmuggar 2 veckor / andra bladparet sen planterar du ut dom.

Ålrajt, ja jo såklart. Tänker mest att det som blir bara är en bonus samt en kul grej. Ska man plantera direkt i marken eller i en större kruka? Jag har 57L krukor, fabric pots.
Citera
2024-02-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretathugberg
Det är sant, dålig formulering av mig. Vet du någon sida, helst inrikes och med lämpliga frön?
Det är nog rätt dåligt med det, kanske finns men inget jag sätt iaf!
Citera
2024-02-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Har du flaskhalsat generna hårt och tidigt så spelar det mindre roll om du gör en större batch i f4.
Snarare att du gör tvärtom. Börja med bredd och smalna sen av när du vet vad som funkar.

Förslaget är alltså in short att satsa på ett ett par stycken hanar av en stabil strain och en mamma av en annan sort. Då finns chans till hybrid vigour och du får bra spridning på genetiken.

Personligen gillar jag när det blir lite vildare och mer oberäkneliga korsningar. Jag sätter bara fler och kan enkelt rycka upp det som inte ser kul ut. Typ 1A selektion.
Rikgit bra tips tack. Kommer följas, slipper jag funka upp i tidigt skede o bli förbannad o börja om haha! Kommer säkert skita sig några gånger endå ned det har jag räknat med, är ju enbart i början av mitt hobbynörderi.
Citera
2024-02-18, 13:31
Medlem
Hej.
Är på jakt efte ett gäng femmde fotofrön (earlys antar jag är ett måste?)som klarar växtzon 1 här i sverige.
Tipps mottages tacksamt
Citera
2024-02-18, 14:36
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Hej.
Är på jakt efte ett gäng femmde fotofrön (earlys antar jag är ett måste?)som klarar växtzon 1 här i sverige.
Tipps mottages tacksamt

Finns inga femmade earlys. Allt görs av entusiaster.
Citera
2024-02-19, 00:11
Medlem
Blev sugen på att starta igång en operation på mitt gamla odlingsställe. Jorden har legat där i några år, räcker det med att blanda ner lite hönsskit och benmjöl för gott resultat eller bör jag tillsätta ny jord?

En riktigt fet bädd av p-jord långt utifan, skulle vara skönt att slippa den tunga marschen igen.
Citera
2024-02-19, 01:15
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFarsk
Blev sugen på att starta igång en operation på mitt gamla odlingsställe. Jorden har legat där i några år, räcker det med att blanda ner lite hönsskit och benmjöl för gott resultat eller bör jag tillsätta ny jord?

En riktigt fet bädd av p-jord långt utifan, skulle vara skönt att slippa den tunga marschen igen.

Hönsskit, benmjöl och rejält med täckmaterial (gröngödsling) så är det bara köra.
Citera
2024-02-19, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Finns inga femmade earlys. Allt görs av entusiaster.
Ok.
Kan du tipsa om strains som inte är auto fast klarar att gå klart en svensk sommar. Har kollat på tex nordicgenetics mfl scandinaviska sidor där det står att dom är klara september-oktober.
Odlade 4 olika förra året ich när jag klippte dom i slutet av oktober pga mögel så hade dom minst 2 veckor kvar.
Sett att det även finns "superauto" och "semiauto" som kanske kan gå klart och bli betydligt större än random auto.
Sen är det viktigt att dom är feminiserade för kan inte springa runt på mitt bästa ställe och kolla efter bollar på dom
Citera
2024-02-19, 07:27
Medlem
Citat:
Ok.
Kan du tipsa om strains som inte är auto fast klarar att gå klart en svensk sommar. Har kollat på tex nordicgenetics mfl scandinaviska sidor där det står att dom är klara september-oktober.
Odlade 4 olika förra året ich när jag klippte dom i slutet av oktober pga mögel så hade dom minst 2 veckor kvar.
Sett att det även finns "superauto" och "semiauto" som kanske kan gå klart och bli betydligt större än random auto.
Sen är det viktigt att dom är feminiserade för kan inte springa runt på mitt bästa ställe och kolla efter bollar på dom

Jag har haft det där problemet också. Lämnade kvar några Royal Dane i skogen för att dom inte var klara samt att jag redan hade massa plantor.

Feminiserade early som klarar gå klart hos dig till slutet på september kan du glömma. Finns inte. Finns dock finska earlys som är regular och som garanterat går klart hos dig dock är det svårt att köpa dessa då dom endast delas mellan odlare.

Vad är grejen med att du inte vill plocka hanen? Hanen visar sina pungkulor 3-4 veckor innan bollarna är mogna med pollen. Du har med andra ord 3-4 veckor på dig att rycka hanen.
Citera
2024-02-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ok.
Kolla in realgorillaseeds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in