• 1
  • 2
2024-03-15, 07:24
Medlem
solstrålars avatar
På min motorvägssträcka har jag efter pandemin lagt märke till en extrem ökning av pickups och sprillans nya amerikanska sörpelmaskiner med flak. Häromdagen räknade jag det till ca var tredje bil jag såg. De verkar fullständigt ha exploderat i populäritet!

Några saker jag inte förstår:

* Hur kan så många ha råd att köpa sprillans nya Ford och Dodge pickups när de enligt Blocket kostar över 1 miljon i inköp dvs nästan som en beggad ferarri och lambo? Vem betalar?
* Hur är det ekonomiskt att äga dessa med sådant inköpspris och då de flesta drar 1.5 l / milen?
* Hur kommer det sig att många av dessa har låg skatt? De väger ofta 2.5 ton och förbrukningen och motorstorlek och vägslitage är som två bilar?
* Hur har folk råd att äga dessa då reservdelar och mek expertis oftast bara finns i USA?
* Varför kör småföretagare dessa när flaket inte ens kan passa en 2 meters bräda?
* Hur passar dessa in i miljöSverige där alla ska köra Tesla och cykla till jobbet och rösta på Mp?
* Är dessa bilar så driftsäkra som de ser tuffa ut?
* Är dessa av någon anledning jag inte känner till fördelaktiga att köra i Sverige av någon anledning jag inte förstår?
* Varför kör så många i städer en F-250 eller Dodge Ram när det är omöjligt att hitta parkeringsplats för storleken?
* Varför beskattas dessa inte hårdare?
* Var är lagarna och skatterna mot dessa monster?
* Varför pratas det inte om hur farliga dessa är för fotgängare?
* Har dessa en framtid i Sverige?

Kanske är det jag som missar något som gör dessa amerikanska bjässar på våra vägar ett klokt bilval? Kan någon förklara fenomenet eller handlar det bara om gammal kukmätning? Varför bryr sig staten inte om detta fenomen?
Senast redigerad av solstrålar 2024-03-15 kl. 08:06.
Citera
2024-03-15, 07:28
Bannlyst
Det märkliga är att det bara handlar om identitet. Dom som använder flaket dom har billiga truckar för att inte behöva lyfta upp skrotet eller höet 2 meter på en meters flak. Identitet är grymt bra, men det blir löjligt när det trucken kostar 5 hundra tusen och flaket inte används, som nån lyxvara. Det är arbetarnas bil, samt den ägande bondens bil. En gammal Ford är coolt, dom kan även kolla på hur asiaterna använder sin toyota. Hundra meter ris i en balja.
Senast redigerad av vackrahav100 2024-03-15 kl. 07:31.
Citera
2024-03-15, 07:30
Medlem
Ja, du är ju inne på det. Alla är inte flashbackanvändare med 25 cm slak utan måste ta sig fram i livet på andra sätt.
Citera
2024-03-15, 07:40
Medlem
Fuckwindowss avatar
Inte märkt av ett skit av det du säger..
Citera
2024-03-15, 07:41
Medlem
CarlvonRosens avatar
När kostade en lambo eller ferrarri nästan som en pickup?

Vad lever du i för värld?

Det är praktiskt med en pickup.
Citera
2024-03-15, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonRosen
När kostade en lambo eller ferrarri nästan som en pickup?

Vad lever du i för värld?

Det är praktiskt med en pickup.

I USA kostar dom typ 700 tusen. Det är en statusbil där. När det ska vara en praktisk arbetarbil enligt folkförnuft. SÅ stark, är kulturen, och jag gillar det, men dom måste använda flaket också, annars är flaket meningslöst.
Citera
2024-03-15, 07:45
Medlem
Min iakttagelse är att dom körs av misslyckade ensamstående män utan utbildning.

Tittar du exempelvis på parkeringen utanför ett logistikcenter är det fullt av pickups.
Citera
2024-03-15, 07:50
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
I USA kostar dom typ 700 tusen. Det är en statusbil där. När det ska vara en praktisk arbetarbil enligt folkförnuft. SÅ stark, är kulturen, och jag gillar det, men dom måste använda flaket också, annars är flaket meningslöst.

Jo fast du får inte en lamborgini lr ferrari gör 700 tusen, kanske om den är skrotad. Min pickup kostade mig 250K köpte för 12 år sedan. Men jag har kapell på flaket. Det hjälper i mitt arbete.
Citera
2024-03-15, 07:54
Bannlyst
Citat:
Jo fast du får inte en lamborgini lr ferrari gör 700 tusen, kanske om den är skrotad. Min pickup kostade mig 250K köpte för 12 år sedan. Men jag har kapell på flaket. Det hjälper i mitt arbete.

Ja, I love Pick up trucks. Men problemet är att dom blivit dyra. När det är en bondebil. Återigen den vidriga kapitalismen som ska slå slant på det vackra i arbetarkulturen. Några av mina favoritbilar är pickups. Ford på 50 talet är min favorit.

Dessa dyra lyxbilar som inte används är bara nån statuspryl som kostar för mycket.
Citera
2024-03-15, 07:56
Medlem
solstrålars avatar
Citat:

https://www.blocket.se/annons/1000206437

https://www.blocket.se/annons/gotebo...que/1000989914

En ny idag kostar inte 700000. För 250 kanske du får två av däcken.

Vilken värld lever DU i?
Senast redigerad av solstrålar 2024-03-15 kl. 07:58.
Citera
2024-03-15, 07:57
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
https://www.blocket.se/annons/1000206437

En ny idag kostar inte 700000.

Skiter väl i pick up priset TS skrev /nädtan/ lika mkt som en lambo eller ferrari, de kostar fsn inte 900.000.
Citera
2024-03-15, 07:59
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Skiter väl i pick up priset TS skrev /nädtan/ lika mkt som en lambo eller ferrari, de kostar fsn inte 900.000.

Du kan absolut få en fräsch beggad Ferarri eller Gallardo för 900.

Nu handlar tråden dock inte om dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in