Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-15, 08:03
Bannlyst
Ursäkta att jag läste fel i trådstarten. Jag trodde frågan var - Varför kör alla amerikanare Pickups i USA?

Men Ford på 50 talet. mmm vilken vacker bil, lätt att ta in polare eller hö på flaket. Underbart.
Citera
2024-03-15, 08:11
Bannlyst
är det något att skryta över att vara en överbelånad wt och köra 4x4 för att dom gjorde det på film?
Citera
2024-03-15, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svenskjevel
är det något att skryta över att vara en överbelånad wt och köra 4x4 för att dom gjorde det på film?

Jag älskar dom från botten av mitt hjärta. Folket både i USA och Europa håller vårt folk vid liv. Även mig som lever i smutsen i Stockholm. Raggarna är mitt folk. Inga svartskallar så långt ögat kan nå i deras gäng.
Citera
2024-03-15, 08:38
Medlem
Assholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonRosen
Länk om du kan hitta.
https://www.blocket.se/annons/1000913257
Citera
2024-03-15, 08:39
Medlem
Det handlar om egenföretagare som kan dra momsen och köpa en lätt lastbil, du har med en pick-up betydligt lättare at komma undan förmånsbeskatningen och då har du kanske hux flux sparat 6-8000 per månad och då blir kalkylen ganska bra, lägg därtill den låga vägskatten på en miljöklassad V8 och du sparar kanske 20´till på ett år jämfört med en sketen skåpbil. en normal skåpbil som hantverkare använder kanske kostar runt hälften av en pickup men totalkalkylen gör att det inte kostar så många extra kronor att köra pickup. Att dodge och ford är skitbilar som inte håller mer än några år verkar inte spela så stor roll, det är inte jättemånga 5-6 år gamla pickuper på begagnatmarknaden så skiten trillat isär
Citera
2024-03-15, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asshole

Såhär är en pickup ungefär. Så vacker och funktionell. Man kan även lyfta sina kompisar samt höet på flaket utan att sträcka ryggen: Ford 1955: https://www.istockphoto.com/se/foto/...1757-471719049
Senast redigerad av vackrahav100 2024-03-15 kl. 08:49.
Citera
2024-03-15, 09:30
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
I USA kostar dom typ 700 tusen. Det är en statusbil där. När det ska vara en praktisk arbetarbil enligt folkförnuft. SÅ stark, är kulturen, och jag gillar det, men dom måste använda flaket också, annars är flaket meningslöst.

Det anses vara en krocksäker bil, som dödar dom i fordonet man krockar med. Därför är den poppis.

I Usa klassas den även som arbetsfordon och har lägre skatt. Kanske något liknande finns i Sverige?
Citera
2024-03-15, 09:34
Medlem
Min granne som är snickare kör en Dodge RAM. Han får in alla sina verktyg och material i den på flaket som är täckt. Ibland har han ett släp efter men oftast inte.
Körs naturligtvis privat också.
Anledning?
Brutalt mycket billigare än motsvarande typ Ford eller diesel-skåpbil.
Dodgen är reggad för etanolkörning vilket kvalificerar den till mycket låg skatt i förhållande till bilstorleken. Han tittade på någon dieselbil som skulle gett runt 25000 i skatt per år.
På Dodgen har han ett par tusenlappar. På en leasing över 3-5 år blir det mycket pengar.
Faktumet att han också kan använda den privat till sin familj såväl för handling på ICA som på semesterresan gör det hela än mer ekonomiskt. Den är ju byggd med fem riktiga säten.
Med en skåpbil hade han behövt ytterligare en bil till familjen.

Bilen i sig är en kukförlängare av rang. Men det är inte därför han kör den. Givetvis gillar han Amerikanska bilar, men det är det ekonomiska som är det yttersta. Hade jag varit snickare hade jag sannolikt tänkt precis likadant. Även om jag är helt ointresserad av dessa bilar i sig.
Senast redigerad av M.J.A 2024-03-15 kl. 09:40.
Citera
2024-03-15, 09:36
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det anses vara en krocksäker bil, som dödar dom i fordonet man krockar med. Därför är den poppis.

I Usa klassas den även som arbetsfordon och har lägre skatt. Kanske något liknande finns i Sverige?
Nej i Sverige finns ingen låg skatt, bara hög skatt.

Används dock som arbetsfordon även i Sverige, ja eller man tar den på företaget och trixar lite för blåsa staten på skattepengar.
Citera
2024-03-15, 09:45
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asshole

Inte 700K
Citera
2024-03-15, 09:46
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Nej i Sverige finns ingen låg skatt, bara hög skatt.

Används dock som arbetsfordon även i Sverige, ja eller man tar den på företaget och trixar lite för blåsa staten på skattepengar.

Kan ju vara firma bil?
Citera
2024-03-15, 09:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Kommunisterna som styr har skattat sönder dieseln vilket gör att riktiga arbetspickups menade för den europeiska marknaden är dyra. De amerikanska bensindrivna V8orna utan vrid och som faller i bitar då man ser på dom har lägre straffskatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in