2024-03-15, 00:12
Medlem
JP.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Det varierar mellan olika yrken och det varierar dessutom mellan olika delstater. Lärare tjänar t.ex. sämre i snitt i USA

Va!? Varifrån har du fått den informationen?

Gymnasielärare i Amerika tjänar dubbelt så mycket som i Sverige:

https://money.usnews.com/careers/best-jobs/high-school-teacher/salary
Citat:
High School Teachers made a median salary of $62,360 in 2022. The best-paid 25% made $79,520 that year, while the lowest-paid 25% made $50,090.

Efter skatt är skillnaden ännu större...
Citera
2024-03-15, 00:16
Medlem
Jannebigplays avatar
Ja, tyvärr lönar det sig inte att utbilda sig. Jag var naiv när jag pluggade till lärare då det rådde lärarbrist och det talades om att lönerna skulle öka. Det har de inte gjort och jag tjänar efter 10 år i yrket 41000:-. Nyexade glider in på samma lön och löneutvecklingen är nästintill noll. Under 2% har jag fått varje år. Som en spottloska. Samtidigt ser man ju bara här på flashback vilken syn samhället har på lärarna, inte undra på att runt 1/3 av alla Sveriges lärare är obehöriga och att fler och fler flyr yrket. Vi är på väg mot skiten och jag älskar det.

Kommer söka in på flygledarutbildningen och blir jag antagen och fixar den så kommer jag efter ett och ett halvt års studier samt ett års praktik tjäna lika mycket pengar som jag gör nu.
Citera
2024-03-15, 00:17
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det är precis likadant överallt, tex i Usa. Mängder där har höga studielån och låga löner.

Så du ångrar att du studerade i många år? Man studerar i regel i Sverige för att få bättre arbetsmiljö under sitt arbetsliv, inte för att få ofantligt mycket högre lön. Särskilt inte inom skattefinansierade yrken.

Nej, det är inte likadant överallt.

https://www.saco.se/opinion-fakta/pressmeddelanden/2017/sverige-har-lagst-utbildningspremie-i-oecd2/#:~:text=Sverige%20har%20den%20klart%20l%C3%A4gsta ,hand%20med%20Sacos%20egna%20studier.

"Den internationella samarbetsorganisationen OECD granskar varje år utbildningssektorn i medlemsländerna. En faktor som organisationen tittar på är utbildningspremien, alltså hur mycket du tjänar på att plugga vidare jämfört med att börja jobba direkt efter gymnasiet.

Sverige brukar hamna i botten, något som Saco har uppmärksammat flera gånger. Årets undersökning är tyvärr inget undantag. Sverige har den klart lägsta utbildningspremien av samtliga länder och är därmed det land där det lönar sig sämst att skaffa sig en högskoleutbildning."
Citera
2024-03-15, 00:18
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP.Johansson

Svenskar har en otroligt märklig och konspiratorisk bild om arbetsförhållanden i USA (som i regel är avservärt bättre om man har utbildning där).
Citera
2024-03-15, 00:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP.Johansson

Så de tjänar drygt motsvarande 50K SEK i månaden. I Sverige så är medellönen för gymnasielärare 40 100 SEK.
(https://www.scb.se/lonestatistik/larare/)

Definitivt mer, men runt 25%, så inte i närheten av dubbelt så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad jag minns var det väl högutbildade som ts och liknande som tvärtom pushade det där. Det var väl bara vi lågutbildade/wt som var tveksamma. Och det påpekats ju flitigt att vi bara vara fördomsfulla för att vi just var lågutbildade och inte visste bättre.
Jag vet inte hur det var spritt baserat på utbildningsnivå. Jag vet bara att majoriteten aldrig stödde en liberal invandringspolitik.
Citera
2024-03-15, 00:20
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför måste de få utväxling för det?

Om inte annat för studielånen rent krasst. Men även för att högskolestudier, särskilt mångåriga, bör löna sig, inte bara för bildningens skull utan även ekonomiskt.
Citera
2024-03-15, 00:21
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Tycker du på riktigt att det är en så enorm prestation att läsa, förstå och komma ihåg vad som står i böcker att det inte räcker med att få hög social status, bekvämt och ofta ansvarsbefriat arbete + mer betalt än dom flesta övriga som sliter hårt för sina löner.

Och vad motiverar du i så fall det med?

Vad tycker du vi får tillbaka?

Vi har väl snart jordens mest högutbildade människor i det här landet, tycker du samhället fungerar bra?

Inte ens ett jävla brev kan man skicka längre utan risk att det kommer bort trots alla högutbildade genier.

Kanske är dags att börja i andra änden och fråga sig varför den här klicken med ansvarsbefriade ska ha ännu mer betalt för att sitta och lalla på dagarna när snart ingenting fungerar??

Här osar det utbildningsförakt ser jag....
Utbildning ska löna sig, även ekonomiskt, det gynnar både den enskilda och samhället i stort.
Citera
2024-03-15, 00:22
Medlem
dotslashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Haha god morgon. Det går inte bli rik på lön i Sverige. Det kunde du lätt förstå innan du började studera. Tips: byt land till ett mindre socialdemokratiskt land.
Citera
2024-03-15, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Jag gjorde inget påstående.
Han sa att enda sättet att tjäna pengar på är att göra det på andras arbete. Jag tackade honom för ärligheten.
Prova att läsa det jag citerade istället som du själv skrev.
Citera
2024-03-15, 00:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Om inte annat för studielånen rent krasst. Men även för att högskolestudier, särskilt mångåriga, bör löna sig, inte bara för bildningens skull utan även ekonomiskt.
Du upprepar bara samma sak om och om igen, men svarar aldrig på frågan. Studielånet är väl en halvpoängare, men där skulle jag snarare säga att det är en otrolig förmån att få studera gratis på universitet med förmodligen det förmånligaste lånet i världen.

VARFÖR bör det löna sig?
Citera
2024-03-15, 00:56
Avslutad
Höga skatter på inkomst i kombination med en krona som tappat mycket i värde.
Citera
2024-03-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Här osar det utbildningsförakt ser jag....
Utbildning ska löna sig, även ekonomiskt, det gynnar både den enskilda och samhället i stort.

Du fortsätter alltså tro att din utbildning är så värdefull att det är den man går runt och tänker på och vill betala för när man köper ett brevporto eller besöker ett sjukhus?

Kanske dags att vakna till lite jag skiter fullständigt i om det är en AI-robot som opererar mig eller en analfabet från Uzbekistan som delar ut posten.

Det enda som är intressant är att brevet kommer fram och att jag går ut från sjukhuset som frisk. Och för det är jag naturligtvis beredd att betala rimliga summor och i skatter och avgifter.

Men inte till hundratusentals kronor för månadslöner till tusentals välutbildade som ändå inte får skiten att fungera.

Läs lite av Peter_Pungs inlägg så förstår du skillnaden på en akademiker som tillför nytta och på en som bara går runt och yrar om sin utbildning och tror att den + att enbart existera är tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in