2024-03-14, 23:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Är utbildad elektriker och sen ett år extra till automationseliktriker
Citera
2024-03-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
I sverige kan man inte jobba sig rik.

Definiera! Jag är 32 och har en årsinkomst på 1.2m sek detta är ex bonus och investeringar via jobbet, lönen kommer knappast bli mindre.
Citera
2024-03-14, 23:35
Medlem
Slampsmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nej det blir ai.

Hoppas läkaresset har hunnit få tag i en bil innan det
Citera
2024-03-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Sverige är i mycket likt gamla Sovjet, den starka kollektiva tron lever kvar i Sverige, alla för alla, alla ska ha det lika dåligt, kämpa för rättvisa och ser företag som onda.

Och fan mig om du tjänar för mycket, då ska du straffas med olika skatter för att du ska rätta dig i ledet.
Exakt.

Men det går bra om man är fotbollsspelare, musiker eller VD och tjänar 100 miljoner om året. Men fan om grannen tjänar mer.

Citera
2024-03-14, 23:36
Medlem
Citat:
Det är pga att se flesta i sverige är sossar tyvärr, Sverige är en sekt typ som sovietunionen. Inte undra på att det går så dåligt för landet.
Du vill ha en skyhög skattefinansierad lön och gnäller på de partier som vill ha höga skatter? Är du efterbliven?

Lägga av med anabola kanske?
Citera
2024-03-14, 23:37
Medlem
Citat:
De flesta som läser YH utbildningar är typ WT-conny som vill sadla om för att han läst aftonbladets reklamsidor…

Haha ditt jävla mög, jag har stött på hur många systemutvecklare som helst som pluggat yh systemutveckling och, tänk att alla dessa wt människor tjänar mer än dig! Tycker du kan sluta gnälla och flytta till USA istället.
Citera
2024-03-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Så är det. Kärnan i kapitalismen. Bra att du erkände i alla fall. Det brukar ni inte göra.

Med det sagt är det fucked att man inte tjänar några pengar med mycket utbildning.
Varför ska något företag betala dig för att du har mycket utbildning? När jag anställer så betalar jag för det värde personen tillför till bolaget. Hög prestation, hög kompetens, mycket erfarenhet och mycket ansvar är de fyra viktigaste parametrarna hos de som tjänar bäst hos oss. För ett par år sedan sa jag upp en person som hade mer utbildningar inom rätt område än förmodligen någon annan inom bolaget, av den enkla anledningen att personen var totalt värdelös.
Citera
2024-03-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det går inte. Du måste börja tjäna pengar på andras arbete istället för ditt eget om du vill tjäna några riktiga pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Varför ska något företag betala dig för att du har mycket utbildning? När jag anställer så betalar jag för det värde personen tillför till bolaget. Hög prestation, hög kompetens, mycket erfarenhet och mycket ansvar är de fyra viktigaste parametrarna hos de som tjänar bäst hos oss. För ett par år sedan sa jag upp en person som hade mer utbildningar inom rätt område än förmodligen någon annan inom bolaget, av den enkla anledningen att personen var totalt värdelös.

Fattar inte vad du babblar om. Det var detta inlägg jag svarade på.
Citera
2024-03-14, 23:54
Medlem
Citat:
Exakt.

Men det går bra om man är fotbollsspelare, musiker eller VD och tjänar 100 miljoner om året. Men fan om grannen tjänar mer.

Det är ingen som bryr sig om det. Det är bara så det funkar, det finns 1 Zlatan och 67000 läkare (2017) i Sverige. Sämsta ursäkten som personer med kör med "jante" för att verkligheten inte speglar deras förväntningar. Varför är det inte OK att vara en medelmåtta? Du är ju det. Det är som att WT Conny tycker han ska tjäna 100k för att dra kablar på ett bygge. Tyvärr grabben.
Citera
2024-03-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Med det sagt är det fucked att man inte tjänar några pengar med mycket utbildning.
Jag svarade på ditt påstående eftersom jag tyckte att resonemanget var konstigt. Detta är ett diskussionsforum.
Citera
2024-03-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag svarade på ditt påstående eftersom jag tyckte att resonemanget var konstigt. Detta är ett diskussionsforum.

Jag gjorde inget påstående.
Han sa att enda sättet att tjäna pengar på är att göra det på andras arbete. Jag tackade honom för ärligheten.
Citera
2024-03-15, 00:03
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Utbildningsinflation.

Sen är nog många utbildningar för lätta så det är ingen fjäder i hatten att ha dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in