2024-03-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotslash
Haha god morgon. Det går inte bli rik på lön i Sverige. Det kunde du lätt förstå innan du började studera. Tips: byt land till ett mindre socialdemokratiskt land.

Just det som Bangladesh. Lol.
Man blir fuckad av den offentliga sektorn där cheferna tar alla pengar, men vid liberal marknad är det ännu värre att vara anställd.
Citera
2024-03-15, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast utan sossarna hade väl TS gått runt med en potatishacka och plockat sten ur någon åker 7dgr i veckan året runt mot mat och husrum.

Så du menar att allt välstånd i Väst är tack vare socialdemokratin?

Det är just det sossarna lyckats intala en hel del nyttiga människor.
Det är därför det är svårt att bli av med dem.
Citera
2024-03-15, 02:52
Bannlyst
Vi har bra löner i Sverige där alla klarar sig bra! Du får köpa ett hus, har lägenhet och resor tre till fyra gånger om året
Citera
2024-03-15, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Staten säger? Det är arbetsmarknadens parter som sätter lönerna i Sverige... Men staten skulle väl som sagt kunna sänka inkomstskatten eller arbetsgivaravgiften.

Felet är väl att allt för många som inte ska gå långa utbildningar gör det. Man läser nästan varje dag nån gnälltråd från nån nyutbildad it-snubbe som inte får jobb för alla kräver 20 års erfarenhet samtidigt som branschen "skriker" efter folk.

Men givetvis ser jag problemet med att en utbildning inte värderas till viss del. Känner ingen det själv när vissa klåpare jag vet om med noll kunskap tjänar lika mycket som folk som har erfarenhet och utbildningen eller en av delarna.

Det som verkligen skulle göra skillnad är ju att ALLA bidrag skulle sänkas, för då skulle det verkligen bli skillnad på att arbeta och att inte göra det.

Håller med ang. bidragen. Men då är vi andra ändan av lönesumman när man jämför de som har låglönejobb. De borde betala sig mycket mer att ha ett arbete istället för att ”gå hemma”. Och nu talar jag inte om de som är sjuka. De skall vi ta hand om. 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-03-15, 05:23
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Vem utför en tjänst av högst värde för samhället? En elektriker eller din humanoriautbildning?

Tror du människor hellre betalar för att få fungerande elektricitet eller för att du ska sitta och skriva teorier om genus och vithet på skattebetalarnas bekostnad?

Det råder någon sorts vanföreställning om att utbildning på universitet alltid är något bra och värdefullt.
Citera
2024-03-15, 05:35
Medlem
Citat:
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Det är skillnad på utbildning och utbildning.

Är du ingenjör eller jobbar inom IT/Finans så tjänar du ju bra med din utbildning.

Om jag jämför med grannarna runt omkring mig så har jag själv nära på lika mycket som två personer med lägre utbildning före skatt när jag har 10 års erfarenhet. Det är väl OK även om jag inte hade sagt nej till mer 😂

Det är den höga skatten som förstör allt. Hade jag kunnat ha två jobb så hade jag gjort det men nu måste man ju skatta så mycket så det är inte värt det om man inte konsultar….
Citera
2024-03-15, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
...
Ja man borde bli återbetalningsskyldig om man får en utbildning för 1,5- 2miljoner och lever bidragsliv upp till 25 och sen bara drar. Riktigt parasitbeteende på svensk välfärd. Till råga på allt kommer många hem på ålderns höst och fortsätter parasitera.
...
Och de som redan betalat in skatter på 10-100x utbildningakostnaden eller mer när de flyr landet, ska de få återbetalat allt de inte får ta del av när de bor och stannar utomlands?

Du fokuserar på att straffa svenska folket som vill hålla ihop och fortsätta existera, när det samtidigt väller in kriminella araber och nehrer som enbart kostar enorma belopp, och som är anledningen att högutbildade svenskar tjänar så lite efter alla skatter och avgifter.
Citera
2024-03-15, 06:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
I USA förekommer inte studielån, där finansierar man sin utbildning genom privata lån
Är ju stipendier som gäller i USA för såna som inte har råd att ta lån för att studera.
Citera
2024-03-15, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Det är ingen som bryr sig om det. Det är bara så det funkar, det finns 1 Zlatan och 67000 läkare (2017) i Sverige. Sämsta ursäkten som personer med kör med "jante" för att verkligheten inte speglar deras förväntningar. Varför är det inte OK att vara en medelmåtta? Du är ju det. Det är som att WT Conny tycker han ska tjäna 100k för att dra kablar på ett bygge. Tyvärr grabben.
Svennebanan har inget emot att någon tjänar 10 miljoner för att sparka fotboll men vill straffa ingenjören med att höja skatten.
Citera
2024-03-15, 07:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Bli en elektriker vet ja, du kan ha egen firma, jobba svart etc.

Elektrikern har väl varit med och betalt din utbildning. I USA får studenter betala sin egen utbildning. I Sverige är utbildning "gratis", dvs skattebetalarna står för fiolerna.
Citera
2024-03-15, 07:28
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarmageddonN0W

Vilken sten bor du under? Sverige är absolut inte ett välfärdsland och är sämst i Europa på typ alla punkter.
Vakna upp..

Sverige är fullkomligt överlägset när det gäller att vara en humanitär stormakt och låta andra länders medborgare slå sig ned här hos oss och få del av alla förmåner. Därför blir det brist på medel till övriga delar av välfärden.
Citera
2024-03-15, 07:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
I Schweiz tjänar man skit som hantverkare, det är inte som sossesverige med fackpampar.

Hantverkare är ute på en öppen konkurrensutsatt marknad. Om marknaden vill anlita en mycket duktig hantverkare så betalar kunderna vad hantverkaren vill ha. Precis som en duktig plastikkirurg som arbetare privat kan ta ut ett högt pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in