Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Absolut. Men det finns ett problem tycker jag att staten å ena sidan säger åt oss och gå långa, svåra utbildningar för att det är viktigt för landet men å andra sidan inte belönar oss. Jag tycker det skall löna sig bättre. Behöver inte vara vansinnigt mycket. Därför tycker jag att den statliga inkomstskatten borde räcka till en början. Vi betalar ju redan mycket skatt som alla andra. 🤷🏼♂️
Staten säger? Det är arbetsmarknadens parter som sätter lönerna i Sverige... Men staten skulle väl som sagt kunna sänka inkomstskatten eller arbetsgivaravgiften.
Felet är väl att allt för många som inte ska gå långa utbildningar gör det. Man läser nästan varje dag nån gnälltråd från nån nyutbildad it-snubbe som inte får jobb för alla kräver 20 års erfarenhet samtidigt som branschen "skriker" efter folk.
Men givetvis ser jag problemet med att en utbildning inte värderas till viss del. Känner ingen det själv när vissa klåpare jag vet om med noll kunskap tjänar lika mycket som folk som har erfarenhet och utbildningen eller en av delarna.
Det som verkligen skulle göra skillnad är ju att ALLA bidrag skulle sänkas, för då skulle det verkligen bli skillnad på att arbeta och att inte göra det.