2024-03-14, 20:36
Medlem
Felet är som vanligt sossarna, glömmer aldrig när Olof Palme gick ut med att "vi ska utbilda bort arbetslösheten"
Efter det börja alla ungdomar söka sig till högskolor och vi ser resultatet idag, alla har ju gått på högskola mer eller mindre
Citera
2024-03-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo2
jävlar va du låter som en bortskämd snorunge. Du har fått gratis utbilning från att du var 7 år gammal tills du blev 25ish år gammal och har mage att klaga? Du hade förmodligen inte ens haft råd att utbilda dig om du bodde i Tex USA. Du har kostar landet otaliga miljoner genom gratis skola och sjukvård så nu är det dags att betala igen. Att en elektriker och andra som faktiskt producerar något tjänar typ lika mycket som en sopig mellanchef är inte mer än rättvisst. Börja jobba som Elektriker om det är så jävla enkelt ^^

Arbetarna i detta land har det alltid gullats med så vad har inte dom fått då?

Dom kan ju inte ens sitt jobb idag som vilken idiot som helst borde klara av.
Citera
2024-03-14, 20:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Det började i skolan. Trots att man låg före all andra så fick man inte några nya böcker. Det har bara blivit värre.

Kunskap värderas inte i Sverige.

Alla vet att det är skillnad på folk och folk.

Men lönespridningen är bisarrt låg. Det är ett symptom på något sjukt i vårt land. Jag tycker först och främst att staten skall ta bort den statliga löneskatten. Detta lönar sig för alla. En ganska stor del av befolkningen betalar någon gång i sitt liv statlig inkomstskatt. Akademiker når upp i denna betydligt fortare. Som sig bör. Vi har käkat makaroner och bröd i 3-5 år.
Brytpunkten för statlig inkomstskatt ligger på 51 275 kronor i månaden (615 300 / 12).
(https://skatteverket.se/privat/skatter/beloppochprocent/2024.4.7da1d2e118be03f8e4f4a88.html#h-Brytpunkt)

Medianlönen i Sverige ligger på 34 200 kronor i månaden.
(https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/)

De flesta kommer aldrig betala statlig inkomstskatt. Håller dock med om att den bör tas bort, eller åtminstone sänkas ordentligt.
Citera
2024-03-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nej, det är inte alls precis så. Landstinget bestämmer kanske hur mycket de vill betala. Men de bestämmer inte hur mycket någon ska tjäna.

Hehe...vilket skitsnack, i teorin ja, men verkligheten är en annan, så säger man bara för att ha ryggen fri.
Citera
2024-03-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Själv så valde jag att ta jobb i Köpenhamn istället. Ökade min lön 100% netto. Gör nästan exakt samma sak idag som jag gjorde i Sverige. Ångrar att jag inte kom på denna briljanta idé tidigare. Här betalar jag även fast skatt oavsett inkomst de första 7 åren
Citera
2024-03-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Själv så valde jag att ta jobb i Köpenhamn istället. Ökade min lön 100% netto. Gör nästan exakt samma sak idag som jag gjorde i Sverige. Ångrar att jag inte kom på denna briljanta idé tidigare. Här betalar jag även fast skatt oavsett inkomst de första 7 åren
Men är inte danmark dubbelt så dyrt som sverige?
Citera
2024-03-14, 21:03
Medlem
canterburys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Man tänker till innan man väljer en bred utbildning som många går. Utan att veta va du pluggat är du inte ensam. Lika inkomstbringande som vindkraft. Ju fler de finns och mer det blåser desto mindre cash per timme får man.
Citera
2024-03-14, 21:03
Medlem
Jävla dumt att utbilda sig i 5,5 år för att sedan gnälla över att man tjänar dålig. Man bör väl utbildade sig till något som man gärna jobbar med eller?
Citera
2024-03-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Brytpunkten för statlig inkomstskatt ligger på 51 275 kronor i månaden (615 300 / 12).
(https://skatteverket.se/privat/skatter/beloppochprocent/2024.4.7da1d2e118be03f8e4f4a88.html#h-Brytpunkt)

Medianlönen i Sverige ligger på 34 200 kronor i månaden.
(https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/)

De flesta kommer aldrig betala statlig inkomstskatt. Håller dock med om att den bör tas bort, eller åtminstone sänkas ordentligt.

Så är det. Tack för info! Men många kommer någon gång att göra det. Jag tror Sverige blir ett bättre land om man också blir belönad _ekonomiskt_ att ha fullbordat en (i många fall) mycket svår utbildning. Vissa tycker annorlunda.
Citera
2024-03-14, 21:07
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Hehe...vilket skitsnack, i teorin ja, men verkligheten är en annan, så säger man bara för att ha ryggen fri.
Landstinget kan väl inte bestämma vad någon ska tjäna. Är man inte nöjd med den lön de betalar får man sälja sin arbetskraft till någon som betalar bättre. Då har Landstinget inget att säga till om. Är det något som är svårt att förstå av det?
Citera
2024-03-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jävla dumt att utbilda sig i 5,5 år för att sedan gnälla över att man tjänar dålig. Man bör väl utbildade sig till något som man gärna jobbar med eller?

Absolut. Men det finns ett problem tycker jag att staten å ena sidan säger åt oss och gå långa, svåra utbildningar för att det är viktigt för landet men å andra sidan inte belönar oss. Jag tycker det skall löna sig bättre. Behöver inte vara vansinnigt mycket. Därför tycker jag att den statliga inkomstskatten borde räcka till en början. Vi betalar ju redan mycket skatt som alla andra. 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-03-14, 21:09
Medlem
Måste vara inflation i folk som har högre studier nu för tiden.

När min morfar läste till ingenjör så var det ju enbart folk från finare familjer eller vanligt folk med läshuvud som läste vidare. Han gjorde en riktig klassresa och hade det hur fint som helst i arbetslivet och hade väldigt bra pension. Klart att det inte är samma nu när vem som helst nästan kan gå på högskolan om man orkar.

Sen känns det ju väldigt ynkligt att beklaga sig över att man tjänar dåligt och samtidigt slänga sig med begrepp som "wt-elektriker"....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in