2024-03-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Tänk på att utgifter ökar också. Lägg upp en budget bara ett tips från coachen du verkar ju ja lite svårt med siffror
Hur ska det gå för dig då? Stannar du i Swedistan?
Citera
2024-03-15, 16:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
https://www.skatteetaten.no/en/rates/maximum-effective-marginal-tax-rates/ Norges max är 55.8% vilket är ungefär samma som Sveriges.
Med arbetsgivaravgifter, ja, och då blir det samma som i Sverige utan arbetsgivaravgifter inräknade...
Citera
2024-03-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Hur ska det gå för dig då? Stannar du i Swedistan?
Ja, jag har faktiskt råd med bil så mig går det ingen nöd på.
Citera
2024-03-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Ja, jag har faktiskt råd med bil så mig går det ingen nöd på.
Akta så inte du och frugan blir rånade bara.
Citera
2024-03-15, 16:38
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Med arbetsgivaravgifter, ja, och då blir det samma som i Sverige utan arbetsgivaravgifter inräknade...

Fel. Sveriges siffar är idag 55,6% inkluderat arbetsgivaravgifter då högern lyckades sänka särskilda skatter.
Citera
2024-03-15, 16:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Fel. Sveriges siffar är idag 55,6% inkluderat arbetsgivaravgifter då högern lyckades sänka särskilda skatter.
Toppen! Oavsett vilket så är det missvisande att jämföra det ena landets skatt inklusive arbetsgivaravgifter med det andra landets skatt exklusive arbetsgivaravgifter.
Citera
2024-03-15, 16:42
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Toppen! Oavsett vilket så är det missvisande att jämföra det ena landets skatt inklusive arbetsgivaravgifter med det andra landets skatt exklusive arbetsgivaravgifter.

Fast det är arbetsgivaravgift på båda. Skatterna i Sverige, Norge och Danmark på just löner är nästan identiska när man just räknar med allt och inte tar bort olika grejer.
Citera
2024-03-15, 16:50
Medlem
Citat:
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Jag är mer förvånad över att du inte har insett detta tidigare. Detta insåg jag i tidiga tonåren. Därför driver jag även egna projekt.

Hellre jobba för att nå sina egna drömmar och förverkliga dem än att jobba för att förverkliga någon annans drömmar.
Citera
2024-03-15, 16:52
Medlem
Fojoss avatar
Länkar detta igen då det är mycket spekulationer: https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/education-and-research/education-of-the-population/analysis-and-statistics-concerning-education-of-the-population/pong/statistical-news/relative-earnings-from-an-international-perspective/

"Earnings are less affected by educational attainment in Sweden than in other countries. A Swedish tertiary education yields an average salary that is 22 percent higher than an upper secondary education. The corresponding average among OECD countries is 54 percent."
Citera
2024-03-15, 16:52
Medlem
Citat:
Men är inte danmark dubbelt så dyrt som sverige?
Bor i Sverige
Citera
2024-03-15, 17:11
Medlem
Är mer ett skämt att folk själv väljer yrke och klagar på lönen efter fullbordad utbildning!
Citera
2024-03-15, 17:12
Medlem
Citat:
Har redan fått jobberbjudande i Danmark för betydligt högre lön och när jag är färdig med min ST kommer jag arbeta som hyrläkare i Norge eller i Schweiz.

Stanna du i Swedistan med din rumänska läkare.

Varför jobbade du inte samtidigt med studierna?

Hur kan man vara så korkad att skuldsätta sig så djupt samtidigt som man på förhand känner till lönenivån?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in