2024-03-14, 16:08
Medlem
Nästa uppskjutning om 4-6 veckor. Förmodligen lite längre nu när varken boostern eller farkosten klarade re-entry processen.
Senast redigerad av nwo123 2024-03-14 kl. 16:15.
Citera
2024-03-14, 16:15
Medlem
Jag kunde inte följa det live men spolade fram. Det var ett stort framsteg idag. De 33 raptor-motorerna fungerade utmärkt, separationen gick bra, boostern stängde av motorerna men tände dom igen vid en kontrollerad landning i havet. Det var som vanligt svårt att följa dom sista sekvenserna. Den stora tunga boostern skall ju helst nästan stå stilla innan den landar.
Splish-splash.

Själva Starship tände motorerna planenligt och uppnådde flykthastigheten?...ja allt tyder på det. Man testade att öppna luckor där man senare kan släppa ut satelliter och i sinom tid prova tankning i rymden.

Man kunde följa Starship ganska länge, man såg Indiska oceanen. Jag fick ingen riktig klarhet i om raketmotorerna tände för återinträdet, men jag tror det.

Däremot kunde man nog inte kontrollera farkosten så att belly flop lyckades. Ja man miste signalen och det har naturligtvis störtat i havet. Hade varit intressant att se hur spash down såg ut men det får vi tyvärr inte se.

För första gången i historien var Starship ute i rymden. Nu gäller det att samla in så mycket data som möjligt. Och vid nästa försök kunna följe Starship hela vägen ned.
Man måste se till att ha båtar ute som fotograferar.

Jag är mycket nöjd och skall se om eventet senare.
Citera
2024-03-14, 16:37
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag är fullt medveten om att bara buken har tiles. Den tappade tiles. Kolla tidigt i streamen så ser man luckor i den hexagonala strukturen. Att den såg ut att rotera kraftigt roterar beror till stor del på att kameran sitter fast på front-flapsen som svänger.
Man även såg dom lossna, rätt tydligt i videon.

Vet inte varifrån Methos fått att den inte tappade några, han kan inte ha sett videon bara *shrug*.
Citera
2024-03-14, 16:40
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag kunde inte följa det live men spolade fram. Det var ett stort framsteg idag. De 33 raptor-motorerna fungerade utmärkt, separationen gick bra, boostern stängde av motorerna men tände dom igen vid en kontrollerad landning i havet. Det var som vanligt svårt att följa dom sista sekvenserna. Den stora tunga boostern skall ju helst nästan stå stilla innan den landar.
Splish-splash.
Den fallerade betydligt tidigare. Den började kränga rätt duktigt, det blev värre och värre, och sedan tändes inte alla 3 motorerna utan bara .. 1?

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Däremot kunde man nog inte kontrollera farkosten så att belly flop lyckades. Ja man miste signalen och det har naturligtvis störtat i havet. Hade varit intressant att se hur spash down såg ut men det får vi tyvärr inte se.
Såg ut som om den inte höll svarta sidan nedåt, tyckte jag. Medveten om var kamerorna var placerade, men det var aningen för mycket okontrollerade rotationer imo.

Som sagt, att välja ett avloppsrör som nästa generations rymdfarkost kanske inte var det bästa, trots allt.

Edit: En av dessa videos som nu finns visar tydligt hur den roterar och inte vänder svarta sidan rätt: https://www.youtube.com/watch?v=JX1LTw48ymQ
Senast redigerad av iptrix 2024-03-14 kl. 16:44.
Citera
2024-03-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Den fallerade betydligt tidigare. Den började kränga rätt duktigt, det blev värre och värre, och sedan tändes inte alla 3 motorerna utan bara .. 1?

Såg ut som om den inte höll svarta sidan nedåt, tyckte jag. Medveten om var kamerorna var placerade, men det var aningen för mycket okontrollerade rotationer imo.

Som sagt, att välja ett avloppsrör som nästa generations rymdfarkost kanske inte var det bästa, trots allt.

Edit: En av dessa videos som nu finns visar tydligt hur den roterar och inte vänder svarta sidan rätt: https://www.youtube.com/watch?v=JX1LTw48ymQ

Jag skall se om alltihopa, kanske ikväll eller i natt. Jag tycker det är mycket svårt att utröna vad som exakt hände. Men SpaceX-folket verkar glada.

Man kunde inte se hur många motorer som antändes vid återinträdet. Jag tror det vore lyckat om SpaceX höll en presskonferens.

Jag tror också som du att man inte lyckades stabilisera farkosten vid återinträdet.
Citera
2024-03-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Man även såg dom lossna, rätt tydligt i videon.

Vet inte varifrån Methos fått att den inte tappade några, han kan inte ha sett videon bara *shrug*.

Jag tyckte jag såg svarta tiles flyga, såg ut som svarta löv....Det bästa vore om SpaceX höll en presskonferens för att få alla svar.

Men denna färd ger ett bra avstamp inför nästa.
Citera
2024-03-14, 17:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Boostern såg man återinträdet, men den var så vinglig att den sedan hårdlandade i vattnet där amatörer troligen inte får vara. Farkosten har ingen sett då den troligen brann upp av plasman.

Låter inget vidare att placera människor i den?

Ingen Mars-resa under vår livstid?

Är det digitalt styrt? Med tanke på allt krångel med en vanlig HP-skrivare ...

Tror man måste köra så analogt som möjligt.
Citera
2024-03-14, 18:29
Medlem
Jag har sett om videon nu och jag såg att kontakten med Starship förlorades 65 km ovanför vattenytan. Jag såg flera manövrar ungefär vid T+44 minuter och det såg bra ut fram till T+46 minuter.

Plasman gör att kontakten förloras. Sedan skall den återupptas men det skedde inte.

Innan dess låg buken i rätt läge men sedan "tror" jag att den roterade något.

Boostern nr 10, där indikerade först att 3 raptors gjorde landing burn men sedan indikerades att endast 1 st raptor brann.

Så den mjuklandningen tycks inte ha lyckats.

Men SpaceX lär sig hela tiden. Jag är själv mycket nöjd.
Citera
2024-03-14, 19:33
Medlem
raskenss avatar
Dom har tre stora problem kvar som är oprövade.

1) Återinträdet. Det kan visa sig bli det svåraste att knäcka. Finns ingen lag som säger att man kommer att hitta en lösning till slut. Dom försöker göra samma sak som med rymdfärjan men där värmeskyddet inte behöver konstant bytas. Jag är tveksam dom kommer lyckas uppnå de närmaste 10 flygningarna. Dom kan ju ha ablerande sydd men då är dom tillbaka på ruta ett och kräver också omfattande service varje gång.

Glöm inte att det räcker med att en enda skyddsplatta lossnar i buken så är det godnatt. Bara för att tanka ett stjärnskepp till månen så behöver dom flyga minst 6st skepp för att tanka i omlopp. Skeppet måste var otroligt pålitligt.
Det andra problemet är att fånga in boostern med pinnarna på startrampen. misslyckas dom får dom bygga en ny startramp.

Det tredje problemet är att fånga in Starship med samma pinnar. Misslyckas dom med detta så är inte bara startrampen förstörd utan även En boosterraket.

Innan dom ens kommer börja testa uppfångning direkt på startrampen så måste dom ha minste en lyckad mjuklandning över vatten.

Kan visa sig att den stora bromsklossen till slut blir Spacex inför månracet. Det har pratats om att man behöver 18 starter enbart för månprojektet.

Det som är mest illavarslande den närmaste tiden är nog värmeskydden. Dom har trots allt haft 4-5 år på sig att lösa det och hittills har det varje gång lossnat ett 10-tal plattor. Har inte sett att trenden har förbättrats så mycket. Dom kankse kan accepter 0,01-0,02 lossnade plattor per uppskjutning. Om projektet ska bli lönsamt.
Citera
2024-03-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom har tre stora problem kvar som är oprövade.

1) Återinträdet. Det kan visa sig bli det svåraste att knäcka. Finns ingen lag som säger att man kommer att hitta en lösning till slut. Dom försöker göra samma sak som med rymdfärjan men där värmeskyddet inte behöver konstant bytas. Jag är tveksam dom kommer lyckas uppnå de närmaste 10 flygningarna. Dom kan ju ha ablerande sydd men då är dom tillbaka på ruta ett och kräver också omfattande service varje gång.

Glöm inte att det räcker med att en enda skyddsplatta lossnar i buken så är det godnatt. Bara för att tanka ett stjärnskepp till månen så behöver dom flyga minst 6st skepp för att tanka i omlopp. Skeppet måste var otroligt pålitligt.
Det andra problemet är att fånga in boostern med pinnarna på startrampen. misslyckas dom får dom bygga en ny startramp.

Det tredje problemet är att fånga in Starship med samma pinnar. Misslyckas dom med detta så är inte bara startrampen förstörd utan även En boosterraket.

Innan dom ens kommer börja testa uppfångning direkt på startrampen så måste dom ha minste en lyckad mjuklandning över vatten.

Kan visa sig att den stora bromsklossen till slut blir Spacex inför månracet. Det har pratats om att man behöver 18 starter enbart för månprojektet.

Det som är mest illavarslande den närmaste tiden är nog värmeskydden. Dom har trots allt haft 4-5 år på sig att lösa det och hittills har det varje gång lossnat ett 10-tal plattor. Har inte sett att trenden har förbättrats så mycket. Dom kankse kan accepter 0,01-0,02 lossnade plattor per uppskjutning. Om projektet ska bli lönsamt.

Det flög även mycket "skräp" runt raketen i starten. Kanske inte så stor risk att det träffar värmesköldarna men motorerna kan få sig en omgång. Det verkar som att alla 33 raptor-motorerna gick igång vid starten men det var sämre sedan när de skulle bromsa. Var det inte också något problem med luckan som de testade?
Citera
2024-03-14, 21:52
Medlem
Sqrbankens avatar
Citera
2024-03-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Det flög även mycket "skräp" runt raketen i starten. Kanske inte så stor risk att det träffar värmesköldarna men motorerna kan få sig en omgång. Det verkar som att alla 33 raptor-motorerna gick igång vid starten men det var sämre sedan när de skulle bromsa. Var det inte också något problem med luckan som de testade?
Man såg att styrpaddlarna vobblade och att de inte hade kontroll, samt att endast en motor var aktiv vid nedslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in