2024-03-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Vilka faktiska siffror. Titta på en läkarlön och kom tillbaka.
Vad gäller läkare är det ju också lite skillnad på att utbilda sig i USA kontra Sverige. Nu säger jag inte att det inte är bättre att vara läkare i USA men det kräver i regel en rejält stor belåning och högre skulder än i Sverige och du har väl också en helt annan risk för stämningar där du kan bli personligt ansvarig på ett annat sätt än i Sverige där du väl uppsåtligen i stort sett kan ta livet av någon utan att något händer.
Citera
2024-03-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Usa har 350 miljoner stor befolkning, Sverige har 10 miljoner. Usa har en gigantisk inhemsk marknad, Sverige har en pytteliten.

Självklart är en större löne spridning möjlig om du jämför en hel kontinent som Usa (som är 35 ggr större än Sverige), med ett litet enskilt land. Att lönerna inte är mer än 3-4 ggr högre är snarare förvånande.

Tycker ni som runkar till löner i Usa ska flytta dit. Och kom inte tillbaka och gnäll sedan, losers.

Stack för femton år sen och tänker inte komma tillbaka. Fler borde göra samma.
Citera
2024-03-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Vad gäller läkare är det ju också lite skillnad på att utbilda sig i USA kontra Sverige. Nu säger jag inte att det inte är bättre att vara läkare i USA men det kräver i regel en rejält stor belåning och högre skulder än i Sverige och du har väl också en helt annan risk för stämningar där du kan bli personligt ansvarig på ett annat sätt än i Sverige där du väl uppsåtligen i stort sett kan ta livet av någon utan att något händer.

Jag antar att läkare i USA som är anställda har en ansvarsförsäkring som betalas av arbetsgivaren. Privatpraktiserande läkare får väl betala försäkringen själva (eller rättare sagt genom sitt företag).

Det finns nog ingen läkare i USA som vågar vara utan det försäkringsskyddet.
Citera
2024-03-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Jag antar att läkare i USA som är anställda har en ansvarsförsäkring som betalas av arbetsgivaren. Privatpraktiserande läkare får väl betala försäkringen själva (eller rättare sagt genom sitt företag).

Det finns nog ingen läkare i USA som vågar vara utan det försäkringsskyddet.
Nej så bör det rimligen vara och jag vet inte hur kostnaden för en dyl försäkring ser ut heller, vet inte därefter vilka möjligheter ett sjukhus har att ta ut det på den specifika läkaren i sin tur osv.
Citera
2024-03-15, 19:44
Medlem
loltrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det är viktigt att komma ihåg att den ende som ligger i sin egen avföring är du. Vi andra lever i lyx.
Danska löner är extremlåga, i USA så är det inte ovanligt att lastbilschaufförer tjänar $100k.

Källa:
https://www.indeed.com/career/truck-driver/salaries

100k i året är specefikt för öst och västkusten. Och den lönen köper dig enbart ett extremt mediokert svenssonliv i USA. Om din familj inte råka ut för någon emdicinisk olycka, då är du ekonomisk fucked också
Citera
2024-03-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Vilka faktiska siffror. Titta på en läkarlön och kom tillbaka.
Kolla på ingenjör och kom tillbaka

Kolla på butiksbiträde och kom tillbaka

Klyftorna är högre i usa, men medeianlönen är inte mycket högre

Va nöjd över att du bor i ett fungerande land…
Senast redigerad av DrillBitTTT 2024-03-16 kl. 11:49.
Citera
2024-03-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ett av svaren är väl att arbetsgivaravgift och semesterersättningar inte existerar eller är låga.

Så vitt jag vet är den generella arbetsgivaravgiften i USA 6,2%. I Sverige är den 31,4%

I USA är den lagstadgade minimisemestern 2 veckor (5% av arbetsåret). I Sverige får du minst 5 veckor (12% av arbetsåret) ledigt, många har 7 veckors semester.

I USA är det genomsnittliga antalet arbetade timmar per månad 176. I Sverige är motsvarande siffra 124. Notera att Sverige nominellt har 167 arbetstimmar per månad, men att kollektivavtal har minskat den siffran för vissa grupper och att i Sverige är varje sjukdag upp till 14 dagar en konstnad för arbetsgivaren precis som om du arbetat. Folk tar sig helt enkelt ledigt med full lön. Och så har vi VAB ...

Slutligen: Svenska arbetsgivare betalar 10% ovanpå lönen i obligatoriska avsättningar till den statliga pensionen. Därutöver ytterligare upp till 30% i tjänstepension. Sådant regleras annorlunda i USA. den så kallade "401 Plan" låter den anställde själva avgöra hur mycket som skall sparas till pensionen men den summan dras från lönen.

Så det går inte att jämföra äpplen och päron rakt av.

En sak att fundera på: I USA är det sociala skyddsnätet dåligt. Det du i Sverige betalar för via skatten måste du betala för själv i USA. Har du tur och din familj är frisk så tjänar du massor. Är du sjuk, arbetslös eller handikappad så kostar det dig massor.

Det är inte jämförbara enheter. Titta istället på hur den genomsnittlige IT-slaven lever. Inget lyxliv där, inte.

10% till statlig pension? Pensionsavgiften ingår ju i arbetsgivaravgiften.
Citera
2024-03-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
10% till statlig pension? Pensionsavgiften ingår ju i arbetsgivaravgiften.
Ja just det. Jag skrev ju "ovanpå lönen".
Citera
2024-03-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ja just det. Jag skrev ju "ovanpå lönen".
Ja men du hade redan tagit upp arbetsgivaravgiften tidigare i texten.
Citera
2024-03-17, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Förlåt, men var i USA kommer du undan med 1000$/månad för dagis?

Lite överallt. Mest I demokratiska skithålor som det kostar mer... Här har du den som ligger närmast Mig.

TUITION RATES
Infants to Kindergarten:
2-day Program $335/month
3-day Program $395/month
4-day Program $425/month
5-day Program $470/month
Bridge K $490/month
Kindergarten $505/month

* 10% discount on additional siblings *

Tuition prepaid "in full" by August 1st will be discounted by 3%.
Citera
2024-03-17, 17:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodnplenty2
Lite överallt. Mest I demokratiska skithålor som det kostar mer... Här har du den som ligger närmast Mig.

TUITION RATES
Infants to Kindergarten:
2-day Program $335/month
3-day Program $395/month
4-day Program $425/month
5-day Program $470/month
Bridge K $490/month
Kindergarten $505/month

* 10% discount on additional siblings *

Tuition prepaid "in full" by August 1st will be discounted by 3%.

Ja, det var ju inte så farligt. Det jag hittade var betydligt dyrare!
Citera
2024-03-18, 16:21
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83

Klart det är mycket bättre att vara läkare i USA än i Sverige. Det finns en anledning till att världens bästa sjukhus (Mayo Clinic) ligger i USA och inte i Sverige. Karolinska institutet ligger på sjätte plats vilket man nog får ifrågasätta efter Macchiarini-affären.

I verkligheten så är svensk sjukvård lite av att spela roulett. Du kan tilldelas läkare/kirurg i absolut världsklass men du kan lika gärna få någon som inte ens hade fått operera i Mogadishu.

Amerikanska kliniker har djupare fickor än de svenska och då blir det lättare att sätta ihop ett all-star team. Bland de absolut bäst betalda kirurgerna i världen, var åtminstone tidigare, Eric Belanger.

"$3,124,239 in total compensation went to Eric Belanger, a neurosurgeon for Sanford in Bismarck, North Dakota, in 2019." Men då får du inte vara någon klåpare om denna typ av kompensation ska vara aktuell.
Senast redigerad av Nico77 2024-03-18 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in