2024-03-13, 14:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Vore intressant att höra från CP:s bekanta om han brukade gå runt i lite längre ytterplagg eller om han föredrog jackor som slutade vid midjan. Jackan som han bär i lirod555:s video ovan anser jag helt enkelt inte går ihop med vittnesmålen.

Om han aldrig setts i lång jacka/rock framstår det kanske inte som så sannolikt att CP skulle ”klä ut sig” för att maskera sitt signalement.

Självklart kommer det här (oavsett hur man väljer att titta på det) innehålla en rad olika tolkningar av materialet.

Men ja. När det kommer till CP vore det enklare att placera honom på mordplatsen om man kunde påvisa att han sprang runt i något som man möjligtvis kan få "in" i materialet. Enligt mig kan man bara inte stoppa huvudet i sanden gällande alla fladdrande långa ytterplagg. Uppgiften finns där och har lämnats av flera vittnen oberoende. Vi saknar konstanter inom MOP, men att ytterplagget fladdrade måste vi nog bokföra som ett sådant.

Är man bekväm med att LP pratar om ovanstående ytterplagg så förstår jag att man inte ser konflikten. Jag själv har svårt att landa i att LP beskriver ett ytterplagg som ter sig så som ungefär 10 vittnen hävdar.
Citera
2024-03-13, 14:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Spännande övning!
Dock blir det vansinnigt hypotetiskt då det självklart inte går att bevisa. Vi har ingen nyckel (eller tidsmaskin) till LPs huvud.

Men vad jag hade gjort är att påvisa att mycket av hennes minnesbilder får inte stöd av övrigt material + växer fram över tid.

1. GM hade enligt en övervägande majoritet av de som såg honom ett långt, mörkt ytterplagg som fladdrade.
2. Det är ett välkänt fenomen inom vittnespsykologi att vittnen flyttar runt attribut på olika människor. En hatt kan flyttas och hamna på någon annan, en stor näsa kan hamna på grannen etc. Detta har vi flera exempel av i förhören (tex placerar Jan A troligtvis LPs bruna "mockarock" på GM).

LP beskriver att när hon vänder sig (efter skotten) ser hon en individ stå en bit bort (10-15 m) som stirrar på henne. GM stod inte flera meter bort och stirrade. Han stod betydligt närmare precis efter skotten och började sedan (enligt andra vittnen) röra sig på LOPs vänstra (östra) sida in mot korsningen och blev stående några få sekunder (för att sedan börja springa). LP hade alltså GM knappt en meter från sig på sin vänstra sidan precis efter skotten.

Dock stod det en individ en bit bort och stirrade. Berusad och djupt chockad.
Den individen var AB.
Han hade en lite bullig blå täckjacka. Han hade också mörka byxor som inte var jeans.

https://wpu.nu/images/5/56/Anders_Bj%C3%B6rkman.png

Hypotesen har aldrig varit att LP beskriver AB.
Det är en halmgubbe som ett gäng skribenter jobbar med här i tråden.
Hypotesen är att LP har ihopblandade minnesbilder.
Jackan kommer troligtvis från AB. Men andra attribut kan komma från GM.
Vi vet inte. Falska minnen är en riktigt sak liksom. Det är till och med fruktansvärt vanligt. Vi har alla dem.

Problemet med LP är ju fortfarande att man behöver inte gå så långt att man behöver bevisa att hon minns AB. Problemet är att föhören är så undermåliga och knapphändiga att vi har inget att jobba med. Det är oerhört svårt att komma runt att hon inledningsvis (samma natt) hävdar att hon inte vet vem som sköt. Bland samma anteckningar står det att hon har ingen uppfattning om utseendet (förutom täckjackan). Plötsligt 1 vecka senare (efter att man har släppt fantombilden) börjar hon minnas saker (eller väljer att berätta) om ett ruskigt utseende osv.

Då har vi inte ens nämnt andra uppenbara falska minnen/ihopblandningar.
Vad sägs om att GM (enligt LP) stannade en bit in i gränden för att luta sig mot en barrack och stirra på henne igen? Det har omöjligtvis hänt. Dock finns det möjlighet att hon har sett LJ där inne i gränden (som också hade en blå täckjacka!)

Detta går bara inte att jobba med. Juridiskt eller vetenskapligt.

Anders Björkman har inte en lite bullig blå täckjacka. Han har en vanlig bullig täckjacka. Han har också ljusare bruna byxor för övrigt.

Att en täckjacka är lite bullig innebär att den för att vara täckjacka inte är speciellt bullig, dvs ungefär som den Christer Pettersson har på spaningsbilderna.

Björkmans jacka slutar också vid midjan medan LP beskriver en som går en bit ned och hennes jacka är inte ljusblå.

Detta beskriver LP tidigt och hennes minnesbilder växer i det stora hela inte alls fram. Vare sig du hävdar tesen att LP förväxlar mördaren med AB eller att hennes minnesbilder av mördaren blandas med dem av AB är det spekulationer och har inget stöd i någon vittnespsykologi. Att LP förväxlar AB med mördaren är ingen halmgubbe jag har hittat på utan något som många hävdat. Den

LP: s tidiga beskrivning av mördarens klädsel är helt skild från hur AB är klädd.
Citera
2024-03-13, 15:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Anders Björkman har inte en lite bullig blå täckjacka. Han har en vanlig bullig täckjacka. Han har också ljusare bruna byxor för övrigt.

Att en täckjacka är lite bullig innebär att den för att vara täckjacka inte är speciellt bullig, dvs ungefär som den Christer Pettersson har på spaningsbilderna.

Björkmans jacka slutar också vid midjan medan LP beskriver en som går en bit ned och hennes jacka är inte ljusblå.

Detta beskriver LP tidigt och hennes minnesbilder växer i det stora hela inte alls fram. Vare sig du hävdar tesen att LP förväxlar mördaren med AB eller att hennes minnesbilder av mördaren blandas med dem av AB är det spekulationer och har inget stöd i någon vittnespsykologi. Att LP förväxlar AB med mördaren är ingen halmgubbe jag har hittat på utan något som många hävdat. Den

LP: s tidiga beskrivning av mördarens klädsel är helt skild från hur AB är klädd.

Jag känner mig ganska klar med samtalet faktiskt.
Vi snurrar igen. Jag har nog svarat på ovanstående funderira 5 gånger nu.

Att du anser att LPs ord är "helt skilt" från hur AB kvar klädd får stå för dig.
Jag utgår från att du är helt medveten om att väldigt många individer inte håller med dig. Och det inkluderar mig.
Citera
2024-03-13, 15:09
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Är man bekväm med att LP pratar om ovanstående ytterplagg så förstår jag att man inte ser konflikten. Jag själv har svårt att landa i att LP beskriver ett ytterplagg som ter sig så som ungefär 10 vittnen hävdar.

Handlar väl mer om vad man kan utesluta och inte. Om LP till exempel inte lagt till detaljen om att jackan gick ”en bit nedanför midjan” utan menat att det var en helt vanlig jacka hade i alla fall jag varit helt bekväm med att utesluta hennes observation som förenlig med verkligheten.

Men som det är nu går det kanske inte helt att utesluta att LP såg plagget från närmare håll än övriga vittnen och därför hade en lite annan bild av dess beskaffenhet som kanske inte nödvändigtvis är oförenlig med de övriga vittnenas, sett till mörker och avstånd.

Men jag håller med om att det är osannolikt och att följdfrågor i förhören hade varit önskvärt.
Citera
2024-03-13, 16:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Handlar väl mer om vad man kan utesluta och inte. Om LP till exempel inte lagt till detaljen om att jackan gick ”en bit nedanför midjan” utan menat att det var en helt vanlig jacka hade i alla fall jag varit helt bekväm med att utesluta hennes observation som förenlig med verkligheten.

Men som det är nu går det kanske inte helt att utesluta att LP såg plagget från närmare håll än övriga vittnen och därför hade en lite annan bild av dess beskaffenhet som kanske inte nödvändigtvis är oförenlig med de övriga vittnenas, sett till mörker och avstånd.

Men jag håller med om att det är osannolikt och att följdfrågor i förhören hade varit önskvärt.

Mitt största problem med LP är inte nödvändigtvis själva plagget hon beskriver.
Hon beskriver en individ som uppenbarligen står en bit bort (10-15 m) norrut.

Vi har mängder med vittnen som beskriver på ett liknande sätt hur GM rör sig.
Han står väldigt nära vid skottögonblicket (möjligtvis lägger armen på Olof) och direkt efter kan det knappt röra sig om någon meter. Olof faller ju ihop på platsen i steget.
Han mer eller mindre omedelbart börjar röra sig på LOPs vänstra (östra) sida för att bli stående en kort stund innan han börjar springa.

Jag har svårt att se hur LP kan från knä titta norrut och se GM 10-15 m bort.
GM måste ha stått precis bredvid.
Och eftersom vi vet att hon senare också blandar ihop LJ med GM så är hela narrativet väldigt snurrigt.

Jag har svårt att landa i någon annan slutsats att för henne är AB, GM och LJ samma person.
Hon verkar ha sett alla tre, men de flyter ihop och hon adderar lite "mardrömsliknande" inslag i det hela. Första mannen har samma ruskiga och stirrande blick som sista. Men vi vet att det omöjligtvis kan vara samma man.
Jag tänker på att GM ska ha stannat en bit in och luta sig mot en barrack för att stirra på henne.

Som sagt. Det är snurrigt. Och att gå från detta "snurr" till att ens börja prata om ett utpekande 2 år!! senare är tyvärr makabert. Att det inte skrivs mer om att trots detta lyckades man få CP dömd i TR är bisarrt.....
Citera
2024-03-13, 16:24
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Men ja. När det kommer till CP vore det enklare att placera honom på mordplatsen om man kunde påvisa att han sprang runt i något som man möjligtvis kan få "in" i materialet.

Ja, men jag tänker att man hade kunnat gå längre än så och nästan helt utesluta honom som GM om hans bekantskapskrets uppgav att han aldrig syntes i långa jackor/rockar.

För jag tycker inte att jackan på spaningsbilden passar in med alla fladdrande rockar, även om den kanske går någon enstaka decimenter under midjan.

Och det känns helt enkelt inte kompatibelt med hans personlighet att det här skulle ha varit ett noga planerat politikermord där han medvetet väljer kläder som han aldrig skulle bära annars.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-03-13 kl. 16:51.
Citera
2024-03-13, 17:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja, men jag tänker att man hade kunnat gå längre än så och nästan helt utesluta honom som GM om hans bekantskapskrets uppgav att han aldrig syntes i långa jackor/rockar.

För jag tycker inte att jackan på spaningsbilden passar in med alla fladdrande rockar, även om den kanske går någon enstaka decimenter under midjan.

Och det känns helt enkelt inte kompatibelt med hans personlighet att det här skulle ha varit ett noga planerat politikermord där han medvetet väljer kläder som han aldrig skulle bära annars.

Nu tror jag personligen inte att mordet var "planerat".
Iaf inte längre än några timmar i så fall.
Det är självklart rimligt att anta att GM kan ha sett LOP vid Grand kring kl 21 för
att då anförskaffa/hämta vapnet.

Men jag förstår hur du tänker och håller med.
Om CP är Palmes baneman har han med all sannolikhet använt de kläder han generellt hade på sig.
Jag tror att det var väldigt få saker i livet CP ens försökte planera
Citera
2024-03-13, 18:13
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Nu tror jag personligen inte att mordet var "planerat".
Iaf inte längre än några timmar i så fall.
Det är självklart rimligt att anta att GM kan ha sett LOP vid Grand kring kl 21 för
att då anförskaffa/hämta vapnet.

Men jag förstår hur du tänker och håller med.
Om CP är Palmes baneman har han med all sannolikhet använt de kläder han generellt hade på sig.
Jag tror att det var väldigt få saker i livet CP ens försökte planera

Jag tror inte heller att det var särskilt planerat, jag berörde bara premissen att ett klädombyte för att maskera signalement tyder på viss planering.

Så om CP aldrig brukade springa omkring i långa jackor/rockar till vardags måste GM-CP ha gjort ett aktivt val att på förhand byta kläder för att maskera sitt signalement. Och det rimmar inte särskilt väl med honom som person.

Därav slutsatsen att om CP ej ägde lång jacka/rock så var CP med största sannolikhet inte mördaren
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-03-13 kl. 18:24.
Citera
2024-03-13, 18:42
Medlem
Citat:
Mitt största problem med LP är inte nödvändigtvis själva plagget hon beskriver.
Hon beskriver en individ som uppenbarligen står en bit bort (10-15 m) norrut.

Vi har mängder med vittnen som beskriver på ett liknande sätt hur GM rör sig.
Han står väldigt nära vid skottögonblicket (möjligtvis lägger armen på Olof) och direkt efter kan det knappt röra sig om någon meter. Olof faller ju ihop på platsen i steget.
Han mer eller mindre omedelbart börjar röra sig på LOPs vänstra (östra) sida för att bli stående en kort stund innan han börjar springa.

Jag har svårt att se hur LP kan från knä titta norrut och se GM 10-15 m bort.
GM måste ha stått precis bredvid.
Och eftersom vi vet att hon senare också blandar ihop LJ med GM så är hela narrativet väldigt snurrigt.

Jag har svårt att landa i någon annan slutsats att för henne är AB, GM och LJ samma person.
Hon verkar ha sett alla tre, men de flyter ihop och hon adderar lite "mardrömsliknande" inslag i det hela. Första mannen har samma ruskiga och stirrande blick som sista. Men vi vet att det omöjligtvis kan vara samma man.
Jag tänker på att GM ska ha stannat en bit in och luta sig mot en barrack för att stirra på henne.

Som sagt. Det är snurrigt. Och att gå från detta "snurr" till att ens börja prata om ett utpekande 2 år!! senare är tyvärr makabert. Att det inte skrivs mer om att trots detta lyckades man få CP dömd i TR är bisarrt.....

Hovrätten gör dock i sin friande dom en annan bedömning än du gör gällande själva händelseförloppet.
Ur domen:
"Flera av vittnena på brottsplatsen har berättat att gärningsmannen dröjde sig kvar efter skotten. Enligt Inge Morelius tog mannen efter skotten något steg bakåt ut mot Sveavägen, sedan något steg mot Kungsgatan, varefter han stannade till, rundade Olof Palmes fötter och lunkade in i gränden; mannen betedde sig hela tiden lugnt och behärskat. Anders Björkman har berättat att mannen först backade ett steg, vände sig om och sedan utan brådska gick in på Tunnelgatan; händelseförloppet tog nog ca 20 sekunder. Anders Delsborn har omvittnat att mannen, sedan han skjutit, stod kvar en stund vaggande liksom som han undrade vad han skulle göra. Enligt Delsborn gick det nog 20 sekunder från det mannen sköt till dess han började springa. Charlotte Liljedahl har uppgivit att mannen stod stilla och tittade ett par sekunder innan han lunkade iväg in i gränden.

Flera vittnesmål ger vidare vid handen att Lisbeth Palme haft möjlighet att iaktta gärningsmannen efter skotten. Enligt Anders Björkman tittade Lisbeth Palme upp när hon stod på knä och kan då ha iakttagit mannen som sköt eftersom de var så nära varandra. Leif Ljungqvist har redovisat en minnesbild av att gärningsmannen och Lisbeth Palme tittade på varandra. Inge Morelius, som befunnit sig på längre avstånd från brottsplatsen, har omvittnat att Lisbeth Palme tittat mot mannen och att hon, som Morelius uppfattade det, såg mördarens ansikte 1-2 sekunder.

Hovrätten finner på grund av det anförda att Lisbeth Palme haft tillfälle att se mannen först framifrån och därefter snett bakifrån när denne förflyttade sig."
Citera
2024-03-13, 19:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirod555
Hovrätten gör dock i sin friande dom en annan bedömning än du gör gällande själva händelseförloppet.
Ur domen:
"Flera av vittnena på brottsplatsen har berättat att gärningsmannen dröjde sig kvar efter skotten. Enligt Inge Morelius tog mannen efter skotten något steg bakåt ut mot Sveavägen, sedan något steg mot Kungsgatan, varefter han stannade till, rundade Olof Palmes fötter och lunkade in i gränden; mannen betedde sig hela tiden lugnt och behärskat. Anders Björkman har berättat att mannen först backade ett steg, vände sig om och sedan utan brådska gick in på Tunnelgatan; händelseförloppet tog nog ca 20 sekunder. Anders Delsborn har omvittnat att mannen, sedan han skjutit, stod kvar en stund vaggande liksom som han undrade vad han skulle göra. Enligt Delsborn gick det nog 20 sekunder från det mannen sköt till dess han började springa. Charlotte Liljedahl har uppgivit att mannen stod stilla och tittade ett par sekunder innan han lunkade iväg in i gränden.

Flera vittnesmål ger vidare vid handen att Lisbeth Palme haft möjlighet att iaktta gärningsmannen efter skotten. Enligt Anders Björkman tittade Lisbeth Palme upp när hon stod på knä och kan då ha iakttagit mannen som sköt eftersom de var så nära varandra. Leif Ljungqvist har redovisat en minnesbild av att gärningsmannen och Lisbeth Palme tittade på varandra. Inge Morelius, som befunnit sig på längre avstånd från brottsplatsen, har omvittnat att Lisbeth Palme tittat mot mannen och att hon, som Morelius uppfattade det, såg mördarens ansikte 1-2 sekunder.

Hovrätten finner på grund av det anförda att Lisbeth Palme haft tillfälle att se mannen först framifrån och därefter snett bakifrån när denne förflyttade sig."

Jag är 100% tillfreds med att ha avvikande åsikt än vad hovrätten hade 89 på vissa punkter.

Och några punkter kan jag bemöta direkt.

1. 20 sekunder? Det är en ren omöjlighet. Konsensus idag är så där max 5 sekunder.
2. Det finns flera stora problem med IMs vittnesmål.

3. Kan LP ha sett GM? Och till och med sett ansiktet?

JA! Och jag har aldrig påstått något annat heller.

Vad jag påstår och står fast vid är att i det material vi har tillgång till finns det närmast inget antecknat att hon faktiskt kommer ihåg GMs ansikte. Tvärtom finns det antecknat att 1. Hon vet inte vem som sköt. 2. Hon har inget att tilägga till utseendet förutom jackan. Och möjligtvis ordet "mörk".

Resten kan vi ju bara spekulera om.
Problemet är fortfarande att ingen psykolog i världen kommer att skriva under på att det är praxis/normalt eller ens möjligt att minnet växer fram så som det gör hos LP.
Citera
2024-03-13, 20:32
Medlem
Citat:
Jag är 100% tillfreds med att ha avvikande åsikt än vad hovrätten hade 89 på vissa punkter.

Och några punkter kan jag bemöta direkt.

1. 20 sekunder? Det är en ren omöjlighet. Konsensus idag är så där max 5 sekunder.
2. Det finns flera stora problem med IMs vittnesmål.

3. Kan LP ha sett GM? Och till och med sett ansiktet?

JA! Och jag har aldrig påstått något annat heller.

Vad jag påstår och står fast vid är att i det material vi har tillgång till finns det närmast inget antecknat att hon faktiskt kommer ihåg GMs ansikte. Tvärtom finns det antecknat att 1. Hon vet inte vem som sköt. 2. Hon har inget att tilägga till utseendet förutom jackan. Och möjligtvis ordet "mörk".

Resten kan vi ju bara spekulera om.
Problemet är fortfarande att ingen psykolog i världen kommer att skriva under på att det är praxis/normalt eller ens möjligt att minnet växer fram så som det gör hos LP.

Jodå, det finns mycket:

"Det här är vad vi vet om CP:s ansikte/anletsdrag, jämfört med LP:s vittnesmål (samtliga uttalade innan CP blev aktuell i utredningen, utom punkt 7.) Hon prickar in samtliga sju punkter.

1. Han hade smala läppar.

LP: "Han har smala tunna läppar."

2. Han hade en stirrande blick.

3. Han hade ett mycket obehagligt, skrämmande utseende.

LP: "Han har en intensivt stirrande blick och ett ruskigt utseende."

4. Han hade ett framskjutet hakparti.

5. Han hade markerade kindsidor.

(Bild som visar bl a CP:s tunna läppar, framskjutna hakparti och markerade kindsidor) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/5f/Christer_Pettersson.jpg/220px-Christer_Pettersson.jpg

LP
: "Han har ett kraftigt något framskjutet hakparti - markerade kindsidor."
"Kindknotorna är liksom bulliga."

6. CP:s mest karaktäristiska ansiktsdrag var den vita överläppen. För att se detta måste vi gå några år framåt, då han åter hade rakat av sig mustaschen.
https://i.ytimg.com/vi/AXPzC3OaLlo/sddefault.jpg
Faktum är att CP:s överläpp i princip var obefintlig. Hudpartiet precis ovanför munnen var vitfärgat, vilket ger illussionen av att han hade en ljus, platt överläpp. (Men han hade egentligen knappt någon överläpp alls.)

LP: "... han har en ljus, platt överläpp".
"Han har vit överläpp".
"Han hade också en onaturligt vit överläpp som om han just rakat av en mustasch."

7. Enligt spaningsbilder och vittnesmål saknade CP mustasch vid tillfället för mordet, något han däremot hade vid vittneskonfrontationen. Men LP gick inte på "mustaschtricket".

"Enligt vad som upptecknats uppgav Lisbeth Palme att utseendet på den
man hon pekat ut vid konfrontationen till fullo överensstämde med den
minnesbild hon hade av den man hon iakttog vid mordtillfället, med
undantag av att den mannen inte hade någon mustasch"."
Citera
2024-03-13, 20:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirod555
Jodå, det finns mycket:

"Det här är vad vi vet om CP:s ansikte/anletsdrag, jämfört med LP:s vittnesmål (samtliga uttalade innan CP blev aktuell i utredningen, utom punkt 7.) Hon prickar in samtliga sju punkter.

1. Han hade smala läppar.

LP: "Han har smala tunna läppar."

2. Han hade en stirrande blick.

3. Han hade ett mycket obehagligt, skrämmande utseende.

LP: "Han har en intensivt stirrande blick och ett ruskigt utseende."

4. Han hade ett framskjutet hakparti.

5. Han hade markerade kindsidor.

(Bild som visar bl a CP:s tunna läppar, framskjutna hakparti och markerade kindsidor) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/5f/Christer_Pettersson.jpg/220px-Christer_Pettersson.jpg

LP
: "Han har ett kraftigt något framskjutet hakparti - markerade kindsidor."
"Kindknotorna är liksom bulliga."

6. CP:s mest karaktäristiska ansiktsdrag var den vita överläppen. För att se detta måste vi gå några år framåt, då han åter hade rakat av sig mustaschen.
https://i.ytimg.com/vi/AXPzC3OaLlo/sddefault.jpg
Faktum är att CP:s överläpp i princip var obefintlig. Hudpartiet precis ovanför munnen var vitfärgat, vilket ger illussionen av att han hade en ljus, platt överläpp. (Men han hade egentligen knappt någon överläpp alls.)

LP: "... han har en ljus, platt överläpp".
"Han har vit överläpp".
"Han hade också en onaturligt vit överläpp som om han just rakat av en mustasch."

7. Enligt spaningsbilder och vittnesmål saknade CP mustasch vid tillfället för mordet, något han däremot hade vid vittneskonfrontationen. Men LP gick inte på "mustaschtricket".

"Enligt vad som upptecknats uppgav Lisbeth Palme att utseendet på den
man hon pekat ut vid konfrontationen till fullo överensstämde med den
minnesbild hon hade av den man hon iakttog vid mordtillfället, med
undantag av att den mannen inte hade någon mustasch"."

Jag hänvisar uppenbarligen till tiden innan fantombilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in