Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Det är fantastiskt vad många detaljer du har snappat och totalt missuppfattat. Anglerna kom från nuvarande Tyskland, det var Jutarna som kom från nuvarande Danmark. Att anglerna skulle ha kommit först och att saxarna skulle ha kommit senare har jag aldrig hört talas om. Normanderna talade inte frankiska, som var ett germanskt språk, utan medeltidsfranska.
Det där med den brittiska befolkningens genetiska sammansättning överlåter jag helst åt någon annan att svara på, men det senaste jag tycker mig minnas är att invandringsvågorna i historisk tid inte har påverkat den särskilt mycket, eftersom de invandrade krigareliterna faktiskt var ganska fåtaliga i förhållande till ursprungsbefolkningen. Och det skulle inte bara gälla vikingarna och normanderna, utan också angler, saxare och jutar.
Anglerna var de som gav England sitt namn och även namnet på språket. Anglerna levde mellan Jutar och Sachare, enligt nuvarande åsikter, längst ned på den danska halvön Jylland. Danevirke ligger inte i Danmark. Men även Jutar och andra folk var med i erövringen. Anglosaxare är en senare konstruktion. där Angler(engelsmän) och Saxare levde i en form av union, så det verkar inte som de blandades före det, utan såg sig som två olika folk.
Att Engelsmän i huvudsak är Germaner, är även det klart. Man har även ansett det tidigare, så det är inget nytt. Skallmätningar kanske.
Just det du säger om krigareliter är något man ansett. Nu hade man inte folkräkningar där, så det vet man inte säkert. Men generna säger förstås sitt. Varför det är så, vet man egentligen inte. Har funnits olika teorier både tidigare och nu. T.ex. att kelterna flydde eller blev bortdrivna.
Frankiska hade jag fel om, minnet svek mig där, men även du hade fel, om du kontrollerar.