2024-03-13, 08:12
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Trist

Själv har jag väldigt många bra barndomsminnen som inte hade funnits där om inte alkohol hade varit med i bilden

Det har vi nog alla.

Fest var såklart festligt även för en själv när man var barn. Jag skulle dock säga att mina föräldrars alkoholintag egentligen var oväsentlig. Vilket säger mig att jag knappast tog skada av det. Sen super man ju inte skallen av sig med sina barn i närheten. Gräsen för mig går där man ansvarsfullt kan ta hand barnen. Supa skallen av sig gör man iofs väldigt sällan ändå nu för tiden.

Jag vill påstå att i 99 fall av 100 så är min unge ute och leker och flänger med mina kompisars barn när det är fest. Dom kommer in ibland och frågar om dom kan få en glass. Eller om man kan vara med och hoppa i studsmattan eller liknande...
Citera
2024-03-13, 08:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur tänker man om man dricker alkohol och har barn hemma? Är det så svårt att vara nykter under tiden barn växer upp kanske man har allvarligare problem med alkohol än man tror?

Hur motiverar du din alkoholkonsumtion som förälder?
Beror väl på hur du dricker och hur du beter dig när du är berusad.
Att dricka vin till maten på helgen lär väl knappast skada barnen om du kan bete dig?
Sen är det väl skillnad om barnen är små och lägger sig tidigt eller om de är större och skall skjutsas på diverse aktiviteter på lördag-söndags morgon.
Kan man inte dricka med måtta och/eller blir aggressiv och stökig när man är berusad så bör man givetvis låta bli, men oftast har den typen av personlighet inte den självinsikten.
Senast redigerad av Sonnenwende 2024-03-13 kl. 08:24.
Citera
2024-03-13, 08:25
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad är poängen med att ta en bärs eller ett glas vin till maten? Det finns alkoholfria alternativ.

Inte fullgoda nej, även om det tex finns god alkoholfri öl så är det en milsvid skillnad mot vanlig öl rent smakmässigt.

Egentligen bör man kanske hålla sig till vatten då i din värld. Läskeblask är otroligt onyttigt och en av källorna till vårt största hälsoproblem...
Citera
2024-03-13, 08:46
Medlem
PappaTribes avatar
Många som försvarar rätten att dricka framför sina barn, handlar väl knappast om någon öl till maten som många vill framhäva, men hade ni varit okej med att någon brukar narkotika med barn? Exakt samma sak fast i olika form.
Citera
2024-03-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Många som försvarar rätten att dricka framför sina barn, handlar väl knappast om någon öl till maten som många vill framhäva, men hade ni varit okej med att någon brukar narkotika med barn? Exakt samma sak fast i olika form.

Verkar som om TS nog är mer öppen för det.

Jag har skrivit tidigare och man skall inte utsätta sitt barn med folk som är uppenbart påverkade vare sig av alkohol, narkotika eller dyligt.
Nu har jag haft en bra uppväxt, men fick göra ett ingripande i min ungdom.
Träffade på en kraftigt berusad 8åring på stan, som jag kännde igen.
Följde med henne hem, där var det kaos, dörren stod öppen det befanns sig en stor mängd påverkade människor där och det fanns synliga kanyler hashpipor etc.
Hon fick komma hem till mig då jag kontaktade soljialen och Polisen, slutade med att flickan kom till ett familjehem och fick en bra uppväxt. Vi har forfarande kontakt och hon är nu själv mormor och farmor, men absolut skall barn inte utsättas för sådana miljöer.
Citera
2024-03-13, 08:57
Medlem
TheKhurgans avatar
Som de flesta andra sagt: det beror väl helt på hur mycket du dricker?
Det är ju en enorm skillnad på att dricka sig berusad inför barnen och att ta ett glas vin till maten.

Jag och min fru dricker väldigt lite, men om vi tar ett glas vin till maten så är det för att det god mat som gör sig med vin, eller vi har något att fira. Då dricker vi ett glas till maten, inget mer.
För att ungarna ska förstå att detta är lite festligt, får de då dricka saft.
Då är alla med på att det är ett isolerat tillfälle, man är glad över något, och man får då något gott att dricka.

Signalerna det sänder till dom är då att detta är något man gör sällan och med måtta.

Då får de en sund relation till alkohol när de blir stora.

För alkohol kan vara väldigt trevligt och gott, om man dricker förståndigt. Men lika lätt kan det fördärva familjer om det inte dricks med måtta.
Citera
2024-03-13, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Jaja, skydda spriten in i det sista. Jävla alkis.

Haha va!? Inget i det jag skrev har med att skydda spriten att göra
Citera
2024-03-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
En flaska vin på 2 personer är ca 2 glas var. Jag antar att om du är byggd som en liten flicka så kan det låta som mycket men ag skulle kunna dansa lindans på 2 glas vin.

Att dricka så regelbundet, vilket jag tänker är ett 2/3+ middagar per vecka är inte sunt. Mer än så är alkoholproblem. Och det är i ett hushåll utan barn.

Jag ser inga problem att dricka alkohol då och då, ibland t.om bli berusad, men att tycka att alkohol = livskvalitet. Nej.
Citera
2024-03-13, 09:24
Medlem
ninjatorrents avatar
Vi dricker inte hemma, dricker ca 2ggr per år när vi har barnvakt. Har aldrig uppskattat fulla vuxna runt barn.
Citera
2024-03-13, 09:28
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det har vi nog alla.

Fest var såklart festligt även för en själv när man var barn. Jag skulle dock säga att mina föräldrars alkoholintag egentligen var oväsentlig. Vilket säger mig att jag knappast tog skada av det. Sen super man ju inte skallen av sig med sina barn i närheten. Gräsen för mig går där man ansvarsfullt kan ta hand barnen. Supa skallen av sig gör man iofs väldigt sällan ändå nu för tiden.

Jag vill påstå att i 99 fall av 100 så är min unge ute och leker och flänger med mina kompisars barn när det är fest. Dom kommer in ibland och frågar om dom kan få en glass. Eller om man kan vara med och hoppa i studsmattan eller liknande...
Så såg det ut när jag växte upp och så även när mina barn gjorde detsamma. I ett tryggt hem kan och bör man unna sig festligheter. Tror de flesta med invändningar mot detta har nåt trauma kring oansvariga föräldrar och dålig uppväxt. För mig är inte fest misär, snarare tvärtom. Gissar att jag är välsignad med goda omständigheter, så är det tyvärr inte för alla.

Visst, min mor utvecklade med åren ett slags 'fungerande' alkoholism efter att vi barn var vuxna och utflugna, vilket inte var kul att se, men det är en annan diskussion.
Citera
2024-03-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varför kan man inte dricka som förälder?
Under förutsättning att man inte blir orimligt full och/eller personlighetsförändrad?

Ska man vara nykter i ca nitton år tycker du?

Varför dricka framför barnen? Varför inte bakom?
Citera
2024-03-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tycker du att man kan dricka när de gått och lagt sig?

Är definitivt ett bättre val med mindre barn, förutsatt att en förälder är nykter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in