GDPR gäller inte Mrkoll
Den europeiska förordningen GDPR (General Data Protection Regulation) ersatte under år 2018 i Sverige den tidigare personuppgiftslagen (PuL). Förordningen tillåter precis som innan GDPR trädde i kraft, att medlemsländerna gör undantag från förordningen om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet. Detta innebär att GDPR inte gäller för tjänsten Mrkoll.se eller andra tjänster som har tilldelats utgivningsbevis - som därmed besitter samma grundlagsskydd som grundlagsskyddade massmedier.
Så är det någon som har lyckats få bort sina uppgifter från MrKoll?
GDPR gäller inte Mrkoll
Den europeiska förordningen GDPR (General Data Protection Regulation) ersatte under år 2018 i Sverige den tidigare personuppgiftslagen (PuL). Förordningen tillåter precis som innan GDPR trädde i kraft, att medlemsländerna gör undantag från förordningen om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet. Detta innebär att GDPR inte gäller för tjänsten Mrkoll.se eller andra tjänster som har tilldelats utgivningsbevis - som därmed besitter samma grundlagsskydd som grundlagsskyddade massmedier.
Så är det någon som har lyckats få bort sina uppgifter från MrKoll?
Just det här är väl på tapeten just nu när domstolarna börjat gå emot det hela och tycker att dom inte ska kunna gömma sig bakom utgivningsbeviset eftersom man inte sysslar med journalistik.
Aftonhoran för 5 dagar sen
Citat:
Svenska domstolar ifrågasätter rättigheten för företag som Mrkoll och Bakgrundskollen.se att sälja brottmålsdomar, då det kan involvera känslig personlig information.
• Umeå tingsrätt och en hovrätt har redan nekat företaget Bakgrundskollen.se rätten att ta ut domstolens brottmålsdomar för 2023.
• Umeå tingsrätt argumenterar att en databas där allmänheten kan göra sökningar inte räknas som journalistisk verksamhet, även med generös tolkning, och att GDPRs undantag därmed inte gäller.
Njaaa, ljuger gör de ju inte. De följer rättsläget som det hittills har uttolkats av svenska domstolar och myndigheter. Förhoppningen är ju att rättsläget ska ändras genom t.ex. dina mål.
Njaaa, ljuger gör de ju inte. De följer rättsläget som det hittills har uttolkats av svenska domstolar och myndigheter. Förhoppningen är ju att rättsläget ska ändras genom t.ex. dina mål.
Du har fel igen som vanligt. Jag är nog mer insatt mer än dig i detta och vet exakt vad jag talar om. IMY vet exakt rättsläget men struntar i den. Alla mina fall så har jag konkreta fall där EU domstolen har uttalats sig om detta även Lettlands regering har döms för att bryta mot artikel 10 i GDPR detta vet IMY. Men nu gör jag deras jobb istället. Allt jag har gjort ska dem göra automatiskt individer ska inte behöva göra detta. Kan du se en situation där IMY stämmer staten deras chef? nej såklart därför behöver jag göra det
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-02-14 kl. 18:42.
Jag upplever på det sättet som han förklarar sig att bakgrundskontroller och databaser med känsliga personuppgifter inte kommer vara kvar långt framöver.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-02-14 kl. 19:31.