Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag nämnde kritik mot organisationen/den styrande kretsen, samt vissa läror/trosfrågor. Trodde det var tydligt att jag syftade på detta, och inte personangrepp etc. Har man saklig kritik så är det inte hat överhuvudtaget. Även om vittnen eventuellt ogillar det som skrivs, eller påstår att det är lögner, förvrängningar etc.
Om det är lögner, förvrängningar, personangrepp så är det
inte saklig kritik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Dessutom syftade jag på hat i allmänhet, mot organisationen och vittnen som grupp. Inte vad ett vittne på ett internetforum råkar ut för.
Läste du länken jag gav dig om förföljelse av Jehovas vittnen? Du nämner det inte alls i ditt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag har för övrigt sett vittnen behandlas med respekt på internetforum. Jo, det förekommer. Även om man inte alltid håller med dem.
Har jag påstått något annat?
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Har även funnits två stycken på Flashback, även om de slutade vara aktiva på forumet för länge sen.
Har du någon förståelse för varför dom slutade att vara aktiva? Det har
inget med att dom inte kan svara för sig, återigen skulle det vara anklagelser om motiv och avsikter till varför man inte längre är aktiv på forumet.
Har du någon förståelse för att Jehovas vittnen överhuvudtaget inte vill vara aktiva på olika forum?
Återigen, det har
inget att göra med att Jehovas vittnen inte skulle kunna svara för sig eller försvara sig, och det har
inget med att göra att Jv:s ledning vill hindra att medlemmar tar del av kritik mot organisationen. Återigen, det är förvrängningar av Jehovas vittnens avsikter till att inte befinna sig på olika forum.
Utan det har
allt med att göra med den nedvärderande destruktiva miljön med t.ex. f.d. bittra Jv som är aktiva och högljudda på sådana här forum, att man inte vill lägga ner energi på det, och man skulle riskera att bli upprörd och börja må dåligt. Det finns bättre saker att göra än att tjafsa med människor(både f.d. vittra Jv och andra) som är oförmögna att vara objektiva och tänka i andra banor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Vill minnas att du själv har erkänt att du har sysslat med personangrepp här. I vilket fall som helst så har jag sett sådana inlägg från dig.
Suck, jag tappat tålamodet och gett igen, ja. Jag är ingen ängel. Men jag håller inte på med att smutskasta f.d. Jehovas vittnen dag ut och dag in. Jag är bara intresserad av att ödmjukt diskutera/resonera/argumentera och undersöka bibeln, och vara objektiv i mina analyser av vår verklighet. Men när människor orättvist anklagar, attackerar och förnedrar en, så kan det hända att man tappar tålamodet, är det så konstigt?
Varför kräver du att jag ska vara fullkomlig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag tror att vissa saker påverkar hur andra bemöter dig. Detta säger jag inte för att vara elak.
Så du påstår på allvar alltså att det är
jag som håller på och angriper andra? Att det är mitt eget fel att andra angriper mig, för att jag först angriper dom?
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Kallar du personangrepp etc för hat, så har jag blivit utsatt från hat från vissa vittnen. Men jag kallar det inte hat, bara dåligt beteende.
Jag har ingen aning om vad du har blivit utsatt för. Kan du citera?
Personangrepp, om det sker med flit för att nedvärdera och trycka ner människor kan jag inte se på något annat sätt än att det är hat, och att det är ondska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Det där inlägget tog jag inte på allvar. Alltså personen som skrev att JV tvingar folk att gå med i JV, på grund av dörrknackning.
Men det är ju bara ett enda exempel på alla tusentals felaktigheter/lögner som sprids om Jehovas vittnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag har visserligen förståelse över att man ogillar främlingar som knackar på dörren, oavsett om det är JV, dörrförsäljare eller andra.
Det visar bara hur man är som person, att man inte är öppen för främlingar, sina medmänniskor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Möjligt att den personen uppfattar det som ett tvång, men det är knappast sant.
Försäljare är otroligt mycket mer påträngande. Jehovas vittnen har inget intresse av att tvinga människor eller vara påträngande. Man vill bara ha ett uppmuntrande samtal med människor även om många inte visar intresse av att samtala och resonera. Om man säger att man inte vill samtala med en medmänniska, så ska Jehovas vittnen respektera detta. Men självklart finns det undantag även hos Jehovas vittnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag tror dock inte att personen medvetet förvränger. Det kan vara ett missförstånd, och att personen är irriterad och finner dörrknackare jobbiga. Och bara vill bli av med lite ilska eller frustration.
Visst, så kan det vara, men förmodligen har dom hört en massa lögner om Jehovas vittnen, t.ex. att dom skulle skydda pedofiler.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Har en äldste samma sorts tystnadsplikt som en präst inom svenska kyrkan då?
Nej, det var bara för att belysa att det finns andra som inte polisanmäler. Och man skulle kunna förvränga det på det sättet att prästers avsikter att inte polisanmäla när dom får höra ett barn vittna om att den blivit sexuellt utsatt, är på grund av att präster inte vill att det ska komma fram, att dom vill tysta ner det. Återigen kommer du ihåg, påståenden om människors avsikter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Det verkar inte så. Jag läste bland annat följande om ’child abuse’ i äldstehandboken på engelska. Från 2010:
”You should*immediately call the branch*office*for direction if you learn of an accusation of*child abuse, regardless of the age of the victim now*or at the time of the alleged abuse, even if it occurred*before the alleged perpetrator’s baptism. The branch*office will then give direction based on the circumstances*involved in each situation.”
Samt:
”When a known child molester moves to another*congregation, the Congregation Service Committee should*send a letter of introduction with full and *complete information about his background and*current situation. Any letter from the branch office*concerning the child molester should be photocopied or*sent to the new congregation. However, the new*congregation should be clearly informed of any*restrictions imposed by the branch office. A copy*of the letter of introduction should to sent to the*branch office.”
Så äldste eller andra inom JV verkar inte ha samma tystnadsplikt som präster inom Svenska Kyrkan har.
Nej, inte samma, men äldste har ingen skyldighet att polisanmäla så fort dom får höra om sexuella övergrepp eller annat.
Nämn någon annan församling, organisation eller myndighet som ha anmälningsplikt, förutom polis, skola, hälso- och sjukvård.
Varför vill man att Jehovas vittnen ska ha denna anmälningsplikt?
Och på grund av att Jehovas vittnen inte är tvungna att polisanmäla, så har man förvrängt detta till att Jehovas vittnen skyddar pedofiler.
Kan du se det orättvisa i dessa anklagelser? Kan du se att man förvränger/ljuger om Jehovas vittnens avsikter med saker och ting?