Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Fast det är ju inte alls det Murray gör utan han verkar helt inom ramen för den liberala idétradition som uppkom med upplysningstiden. Murray omfamnar såvitt jag kan se alla centrala liberala idéer. Vad är konservativt med Murray? Att han är kritisk mot Islam? Men det är han ju utifrån en liberal utgångspunkt. Garanterat spelar hans homosexualitet också in här.
Att verka "inom ramen för den liberala idétradition som uppkom med upplysningstiden" är nog vad man i regel gör i Västerlandet numera, så det säger just inte så mycket. Jag som värdekonservativ är till delar kritisk mot upplysningen, både avseende vissa värdefrågor (dess relativism, rättspositivism, vissa MR-regler osv) och uttrycksformer när det gäller debattformatet (t ex att "utsatta" ständigt har företräde och att individintresset alltid trumfar samhällsintresset). Av detta följer inte att jag varken är liberal eller progressiv. Det torde gälla även för Murray, som i likhet med mig uppskattar yttrandefrihet och Västerlandet - och därmed tar avstånd från islamismens innehåll och former.
Om Du också vill bevara sådana värden, så har Du mer gemensamt med Murray än med islam.