2024-03-12, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Weezl
Säkert. Det är nog många som använder pisken till annat än det är tänkt - som en lätt korrigering eller ett lätt ”hallå”. Dutta på rumpan för att väcka upp hästen framåt, dutt på bogen om den skjuter ut bogen och belastar fel - aldrig som ett STRAFF. Det är stor skillnad på en lätt snärt för att uppmärksamma hästen på något och att SLÅ.

Du beskriver fortfarande fysisk bestraffning i syfte att kontrollera en levande varelse att lyda. Var kommer hästens samtycke in när du ”snärtar” den för att kontrollera dess minsta rörelse och riktning?
Citera
2024-03-12, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattan
Det är tyvärr mycket vanligt inom hästsporten. Ridsportförbundet och företrädare för sporten är väl medvetna om att hästar bestraffas.
Nu när det kommer fram i media så tar alla avstånd ifrån det tills det klingat av och sedan är allt igång igen.
De här medaljhjältarna är riktiga äckel. Har själv bevittnat piskning och skällt ut vederbörande men blev inget mera, det tystas ner. Tystnadskulturen är värre här än hos adidas knasarna polisen jagar.

Vem var det då? Alltså inte namnge men var det ytterligare någon som inte nämns i tråden? Hoppning? Dressyr? Nivå? Svensk ryttare?
Citera
2024-03-12, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Gissa vems föräldrar som var aktiva inom ryttareliten vid den tiden.
Jo och även PF’s pappa? Samt typ alla andra och deras föräldrar.
Citera
2024-03-12, 15:25
Medlem
ktorums avatar
Frågan är hur många minuter kvar tills Lövsta river upp avtalet med honom och hingsten Asterix?
Synd, för det är en förbannat fin häst…
Citera
2024-03-12, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Är du en person som hoppar på det alla andra tycker och tänker för stunden och deltar i häxjakter pga rykten? Svar ja tydligen. Dina frågor till mig är så otroligt låg nivå, du gör en egen koppling att jag skulle ”försvara” honom mot grova anklagelser på grund av att jag inte tycker han har ett ”punchable face”.
Nej. Inte på grund av. På grund av att ni sprider förtal och rykten för att ni hört skitsnack. Jag är emot det av princip även om jag så skulle tycka offret för häxjakten såg ut som en engelsk bulldogg. Du verkar däremot skämmas otroligt mycket för allt som har med sexualitet att göra eftersom du på ett väldigt barnsligt sätt ska försöka skamma andra människor genom att komma med dina egna sexuella fantasier och klistra på dem. Inget bra sätt att argumentera.

Och vad ”lol” att jag bryr mig om etik när det gäller hästar tycker du. Typisk hästtjej alltså. Du tror att du är emot djurplågeri men kan inte på allvar ifrågasätta det etiskt försvarbara med ridsport och hästhållning i grunden. Du är en del av problemet, en del av tystnadskulturen. Det är alla som sysslar med ridsport.

Fast är det skitanack om det är sant? Jag känner personligen flera personer som varit anställda hos DL. Jag har själv deltagit vid samma tävlingar som honom. Vi har gemensamma vänner. Min åsikt i det här fallet baseras inte på vad några internetterrorister tänker och skriver. Jag har sett både bilder och filmer från DLs gård, har bevittnat hästar som får stryk på framhoppningar och själv diskuterat detta med ÖD som sagt att de inte har tillräckligt med bevis.

Jag antar ingenting i det här fallet, jag är 100% övertygad om att det som de här tjejerna har berättat för Afronbladet är sant. Och hans sponsorer verkar också ha förstått det.

Det finns många stall där tävlingshästar lever ett i mångt och mycket bättre liv än den generiska hobbyhästen där ägaren säkert menar väl men inte har kunskapen att tillgodose alla dess behov. Jag kan med handen på hjärtat säga att de åtta hästar jag har hemma i stallet lever ett toppenliv. De som inte trivts av olika anledningar har jag hittat nya hem till där de får göra vad de trivs bättre med, om det så är att vara skogsmulle, sällskapshäst eller för att vara någons tävlingskompis på lägre nivå.

Allt med ridsporten är inte skit och alla som utövar sporten är inte sadister. Ju högre upp du kommer, ja, desto vanligare är det.
Citera
2024-03-12, 15:41
Medlem
leeloufiives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minethatbird
En sak som bör tilläggas är att de flesta stora stall kräver att du signar en NDA för att få jobba där. Du ska så klart fortfarande anmäla missförhållanden, men när tystnadskulturen är så extrem som den är i ridsporten kan det vara tufft att som ung tjej/kille att våga stå upp för sig själv/hästarna.

Har en kompis som jobbade på ett känt stall som var tvungen att skriva på en NDA. Hon tänkte inte så mycket på det i början, men när det ena efter det andra hände så började frun hota med det påskrivna avtalet. Helt sjukt.
Citera
2024-03-12, 15:52
Avslutad
Citat:
Jo och även PF’s pappa? Samt typ alla andra och deras föräldrar.

Har JF+PF och deras pappa varit föremål för anklagelser om att använda aggressivitet och våld mot hästar? Var de med i ryttareliten som blev förbannade när journalisten offentliggjorde att svensk ryttarelit använde sig av barrering? Jag har inte sett något, har du? Däremot dessa föräldrar, och nu tydligen även deras son, igen, eftersom han varit i blåsväder tidigare för exakt samma anklagelser.
Citera
2024-03-12, 16:11
Medlem
Citat:
Har JF+PF och deras pappa varit föremål för anklagelser om att använda aggressivitet och våld mot hästar? Var de med i ryttareliten som blev förbannade när journalisten offentliggjorde att svensk ryttarelit använde sig av barrering? Jag har inte sett något, har du? Däremot dessa föräldrar, och nu tydligen även deras son, igen, eftersom han varit i blåsväder tidigare för exakt samma anklagelser.

Nej, deras pappa är väl snarare den som gått mot strömmen och i sitt yrke som veterinär jobbat för bättre hästvälfärd. Jag tror att användaren bara trollar oss. Vi låter hen vara i sin lilla trollvärld en stund så tröttnar hen snart och hittar någon annan tråd att hänga i
Citera
2024-03-12, 16:12
Medlem
Citat:

Deras pappa är veterinär och även han väldigt mån om djur (J+P)
Citera
2024-03-12, 16:27
Medlem
Citat:
Du beskriver fortfarande fysisk bestraffning i syfte att kontrollera en levande varelse att lyda. Var kommer hästens samtycke in när du ”snärtar” den för att kontrollera dess minsta rörelse och riktning?

Om du står i en kö och vill fråga personen framför något så du knackar den på axeln med fingret, misshandlar du då den personen? Det är det spöet är till för, att ge hästen en dutt någonstans handen inte når för att uppmärksamma den på något
Citera
2024-03-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weezl
Deras pappa är veterinär och även han väldigt mån om djur (J+P)
Veterinärer är inte automatiskt djurälskare. Vore det så skulle de inte sälja cancermat till katter och hundar.
Citera
2024-03-12, 16:46
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
https://www.svt.se/sport/ridsport/douglas-lindelow-lamnar-sverige

*Edit, såg nu att det var en gammal artikel som uppdaterats senast 12 februari i år så den dök upp vid googling.

Han har alltså bott i Belgien men kommit tillbaka hem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in