2024-03-12, 12:24
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Skojar ni?
Aldrig hört om liknande misshandel på hästar eller sett någonsin.
Enda jag varit med om är att man behandlade hästarna som sin bebis.

Däremot fanns en del hästar som var kända för att ha lätt att sparka och bits.
Då kan man misstänka att de varit utsatta för sånt.

Då har du haft tur.

Jag syftar uppenbarligen inte på hobbyryttare eller individuella personer utan på den kultur som finns i majoriteten av ridhusen. En tystnadskultur där man låter de som bestämmer göra vad de vill och följer de instruktioner som ges. Precis som arbetare på slakterier gör.

Jag har haft häst sedan barnsben och sett ett och annat. Tillräckligt mycket för att veta att ja, bland större ridhus är detta normen. Det är naivt att påstå motsatsen men jag förstår varför många blundar för det, det är ju inte precis roligt att tänka på.
Citera
2024-03-12, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrumpaKort
Ryttare pausas från landslagsverksamhet

https://ridsport.se/nyheter/nyheter-om-oss/nyheter-om-oss/2024-03-12-ryttare-pausas-fran-landslagsverksamhet

Då kan det knappast vara DL, han är väl inte med i landslaget längre?
Citera
2024-03-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Då kan det knappast vara DL, han är väl inte med i landslaget längre?

Inte nu längre 👹
Men ja, B-truppen innan (reserver)
Citera
2024-03-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jaså varför säger du det? Absolut ingen har ju nämnt hans namn? Konstigt att du skriver att väldigt många tror att det är han. Det du ger uttryck för här kan lika gärna vara den berömda tystnadskulturen. Kvinnan som hade inridningsstall har också haft besök betydligt fler ggr än ”5 ggr” utan att någon av dom sett det hon bara gör framför sin personal. Inte som att ägarna som varit där hundratals ggr nånsin sett det.
Alla kan sluta namndroppa tills någon gjort en polisanmälan, det kan lika gärna vara en skyldig psykopat som är snabb med att namnge en oskyldig person som är lite tafatt och känslig som massa mobbare hugger direkt på.

Det är överallt på Facebook, förmodligen för att han är den första man tänker på när man hör svensk hoppryttare då även oinvigda känner igen hans namn.
Synd att ens nämna hans namn i sammanhanget då han är den sista som skulle skada en häst. Alla som känner familjen och varit hos dem vet hur rädda de är om sina hästar och personal, de behandlas jättebra.
Citera
2024-03-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det är vanligt och så normaliserat att säkert flera som skriver i tråden använder våld mot hästar och inte anser att just deras våld är våld. Egentligen är det inte etiskt försvarbart med ridning öht om man inte låter hästen bestämma själv om den ens vill bli riden eller bestämma vad den vill göra, vart den vill gå, i vilken takt osv.
Bara att tycka att man har rätten att sätta sig på en levande varelse med träns, bett i munnen, piska, sporrar osv och att man har rätt att få den gå som man vill osv är faktiskt våld.
Hur många som rider har aldrig använt sitt ridspö? ”Det är bara en förlängd arm” säger dem då. Jaså, så ni har aldrig ”daskat till” hästen med det som bestraffning? Tror jag inte på då det är SÅ otroligt vanligt, ja du ser det överallt.
Sedan den här mer extrema misshandeln som står i Aftonbladet, nej det gör inte precis alla som rider men ja det är mycket vanligt på elitnivå tvärtom vad de säger utåt.

När jag var liten hade min farfar häst. Han körde i skogen på vintern med timmerkälke och
plöjde, harvade och slog vall på sommaren. Jag uppfattade att hästen hade ett bra liv.
Eller vad är OK när det gäller skötseln av en häst ? Hästen har ju varit i människans tjänst i
tusentals år.
Citera
2024-03-12, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgLagersBror
https://www.facebook.com/nicole.klement?locale=sv_SE Hur kan hon vara ihop med en djurplågare?

Lika barn leka bäst? För att hon är lik hans mamma? U tell.

Citat:
Ursprungligen postat av Odd3lish
Fan vilket skitsnack, skicka länk till de loppen du syftar på, det är stenhårda regler numera för pisk och drivning i travlopp i Sverige.

Tävlingarna är inte det huvudsakliga problemet inom hästsporten, det är allt som sker däremellan. Mot hästar och mot stall/hästpersonal.

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Nyhetsvärde noll. Där det finns toppresterande hästar finns det barrering och djurmisshandel.

Nyhetsvärde är det. Djurplågare ska hängas ut och häxjakt bedrivas. Det ska inte bara bli svårt att bedriva verksamhet, livet ska bli svårt att leva. Varför? För att djurplågeri är en oacceptabel omoralisk sadistisk mänsklig handling.

Citat:
Ursprungligen postat av Minethatbird
Tystnadskulturen är extrem inom ridsporten. Ryttare, hästskötare, hästägare etc. Det injiceras till höger och vänster. Ben bränns och hästar barreras. Hästskötare som jobbat dygnet runt och sätter sig och kör 12 timmar hem, helt ensamma med mångmiljonbelopp i lastbilen. Sporrmärken och piskrapp som måste döljas. Slavlöner och obefintlig semester. Vissa stall så klart mer kända än andra för de här sakerna, men jag skulle säga att alla inom toppsporten har koll på vilka som är värre än normen. Alla pratar om det men ingen säger någonting utåt.

Ridsporten kan vara den sport som har den tjockaste mur av tystnadskultur. Det sorgliga är att sporten domineras av kvinnliga utövare, kvinnor i alla åldrar finns implementerade i vartenda litet hörn inom sporten. Vilket innebär att missförhållandena aldrig hade kunnat fortgå utan stöd från kvinnor som väljer att låta övergreppen fortgå.

Fall efter fall rullas nu upp tack vare en mikroskopiskt liten minoritet av unga kvinnor som tagit mod till sig och visselblåst. Dessa är moraliska hjältar. Resten av kvinnorna både lägger locket på, vänder bort blicken och till och med skyddar övergreppen. Jag hoppas fler unga kvinnor (de äldre kvinnorna inom sporten är så körda och marinerade i ynkedom så de kan vi ge upp, de är en del av problemet) sporras av den våg som går nu, samlar material och hänger ut resten av skiten. Gör om gör rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
Med tanke på vem hans pappa är så kan man inte förvänta sig att han ärvt något hästvett från den sidan av familjen i alla fall. Vet inte om dom har kontakt numera, och mamman har jag ingen erfarenhet av så där ska jag låta det vara osagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Minethatbird
Skulle inte säga att någon med inblick i den svenska elithoppsporten är jätteförvånad över att det här avslöjas. Skulle inte heller säga att särskilt många inom den klicken är speciellt upprörda över att DL och AL hamnar i sliten, eftersom det är just vad de förtjänar. Ingen av dem är speciellt populära bland övriga ryttare och andra viktiga personer inom sporten.

Det finns fler än en anledning till att DL gång på gång blir av med hästar, liksom det finns mer än en anledning att ingen vettig hästskötare med erfarenhet (dvs inte 19-åringar fresh out of ridgymnasium) skulle ta ett jobb där. Familjen är allmänt känd för att behandla sin personal och sina hästar som skit.

Glad att detta äntligen uppmärksammas. Hoppas att han och hans jävla häxa till morsa förlorar allt.

Alla som arbetat med familjen vet att de alltid använt förbjudna metoder och varit aggressiva i sin hästhantering och ridning. De vet att mamman är motsatsen till balanserad och trevlig. Inte konstigt att sonens beteende tillägnas egna skandalartiklar. Nu är det bara resten av hästmisshandlarna kvar. Låt dem löpa.

För att veta vilka inom sporten som saknar moral och stöttar djurmisshandel är det bara att gå in på sociala medier och titta vilka som står kvar som vänner till förövarna och gillar inlägg efter att djurmisshandlarna exponerats i media. För att något ska hända krävs att alla samarbeten upphör. Pengakranen behöver strypas för att lämna plats åt en ny generation ryttare som fattar hur hästar och personal ska behandlas.
Citera
2024-03-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
När jag var liten hade min farfar häst. Han körde i skogen på vintern med timmerkälke och
plöjde, harvade och slog vall på sommaren. Jag uppfattade att hästen hade ett bra liv.
Eller vad är OK när det gäller skötseln av en häst ? Hästen har ju varit i människans tjänst i
tusentals år.

Det kan absolut vara okej, så länge man inte tvingar en häst att göra saker och behandlar den väl kan de tycka det är jätteroligt att få ”jobba”.

Okej gällande skötsel av häst: Behandla den som en vän och inte en maskin, var snäll med den. Se till dens behov, allt från att den har mat till att ha en ren box. Respektera om den inte vill göra något som du själv vill göra, tycker den inte det är kul att hoppa - tvinga den inte. Det finns andra hästar som tycker det är kul och är lämpligare för det. Självklart måste man ”tvinga” den till saker ibland som att gå in från hagen fast den vill stå kvar och äta gräs när det är åskoväder, men det är lite som med småbarn. Man får tvinga dem i säng ibland för sitt eget bästa. Uppmuntran och beröm kommer man längre med än våld, behöver man misshandla sin häst för att få som man vill är något allvarligt fel. Inom hästsporten brukar man säga ”där kunskapen tar slut tar våldet vid” och det stämmer ganska bra.
Citera
2024-03-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Jag hoppas fler unga kvinnor (de äldre kvinnorna inom sporten är så körda och marinerade i ynkedom så de kan vi ge upp, de är en del av problemet) sporras av den våg som går nu, samlar material och hänger ut resten av skiten. Gör om gör rätt.

Många unga tjejer vågar inte anmäla för att råka illa ut och tror man blir körd i hästvärlden om det är något man vill satsa på. MEN många vet inte att man kan vara anonym vid en anmälan! Anmäl anmäl anmäl när ni ser någon skada djur. Djuren kan inte försvara sig själv. Är man dessutom flera vittnen kan man anmäla tillsammans och gå ihop. Bara för att någon är på en högre nivå än en själv betyder det inte att de har rätten att bete sig hur de vill. Är man rädd för att bli osams vid anmälan finns det mååånga andra stall i Europa som gärna tar emot en skötare med moral som bevisat kan stå på sig för djurens bästa.
Citera
2024-03-12, 13:02
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym22388
Jag var i samma ridhus som @lex Z när han red 2 hästar & har absolut INGET bra att säga om honom. Det var det värsta jag sett. Hade jag haft chansen att filma bevis hade jag gjort det & anmält. Men då jag inte har bevis blir det ord mot ord & risk för förtal. Men jag vet folk som på ett eller annat sätt känner honom som kan intyga på att det fan inte går fint till där. Hoppas innerligt att någon anställd eller någon med faktiska bevis snart träder fram.

Du har helt missat reportaget i Aftonbladet?
Var tror du all information/bilder där kom ifrån?
Citera
2024-03-12, 13:04
Medlem
En sak som bör tilläggas är att de flesta stora stall kräver att du signar en NDA för att få jobba där. Du ska så klart fortfarande anmäla missförhållanden, men när tystnadskulturen är så extrem som den är i ridsporten kan det vara tufft att som ung tjej/kille att våga stå upp för sig själv/hästarna.

Har hört åtminstone ett fall från stallet den här tråden handlar om där mamman hotat en fd hästskötare med att hon aldrig kommer få jobb någon annanstans om hon slutar där.
Citera
2024-03-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Du har helt missat reportaget i Aftonbladet?
Var tror du all information/bilder där kom ifrån?

Hen syftar inte på stallet som åsyftas i Aftonbladets artikel utan ett annat stall som tidigare fanns bara någon mil från DLs gård.
Citera
2024-03-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Lika barn leka bäst? För att hon är lik hans mamma? U tell.

Tävlingarna är inte det huvudsakliga problemet inom hästsporten, det är allt som sker däremellan. Mot hästar och mot stall/hästpersonal.

Nyhetsvärde är det. Djurplågare ska hängas ut och häxjakt bedrivas. Det ska inte bara bli svårt att bedriva verksamhet, livet ska bli svårt att leva. Varför? För att djurplågeri är en oacceptabel omoralisk sadistisk mänsklig handling.

Ridsporten kan vara den sport som har den tjockaste mur av tystnadskultur. Det sorgliga är att sporten domineras av kvinnliga utövare, kvinnor i alla åldrar finns implementerade i vartenda litet hörn inom sporten. Vilket innebär att missförhållandena aldrig hade kunnat fortgå utan stöd från kvinnor som väljer att låta övergreppen fortgå.

Fall efter fall rullas nu upp tack vare en mikroskopiskt liten minoritet av unga kvinnor som tagit mod till sig och visselblåst. Dessa är moraliska hjältar. Resten av kvinnorna både lägger locket på, vänder bort blicken och till och med skyddar övergreppen. Jag hoppas fler unga kvinnor (de äldre kvinnorna inom sporten är så körda och marinerade i ynkedom så de kan vi ge upp, de är en del av problemet) sporras av den våg som går nu, samlar material och hänger ut resten av skiten. Gör om gör rätt.

Alla som arbetat med familjen vet att de alltid använt förbjudna metoder och varit aggressiva i sin hästhantering och ridning. De vet att mamman är motsatsen till balanserad och trevlig. Inte konstigt att sonens beteende tillägnas egna skandalartiklar. Nu är det bara resten av hästmisshandlarna kvar. Låt dem löpa.

För att veta vilka inom sporten som saknar moral och stöttar djurmisshandel är det bara att gå in på sociala medier och titta vilka som står kvar som vänner till förövarna och gillar inlägg efter att djurmisshandlarna exponerats i media. För att något ska hända krävs att alla samarbeten upphör. Pengakranen behöver strypas för att lämna plats åt en ny generation ryttare som fattar hur hästar och personal ska behandlas.
Kan du ge exempel på hur familjen hanterar sina hästar ? Har även pappan LL använt förbjudna metoder ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in